1

Onderwerp: Glycerine door royal icing, goed plan?

Ik ga 500 gram r.i. maken volgens het recept van deze site.
Ik wil bloemetjes en bloemblaadjes maken van de royal icing, met behulp van de spuitmondjes “leaf decorating”en “petal decorating”.
Ik dacht 2 eetlepeltjes eetbare glycerine toe te voegen om de r.i. wat elastischer te maken.
Maar gaat dit werken, blijven de bloemen dan door de glycerine niet te zacht om ze van het bakpapier te halen?
Kortom: droogt de royal icing wel genoeg als ik er glycerine door doe?

Reden dat ik glycerine toe wil voegen:
Ik krijg geen mooie puntjes aan mijn bloemblaadjes, dacht dat ik daarom de r.i. misschien wat elastischer moet maken.

2

Re: Glycerine door royal icing, goed plan?

Nokkie schreef:

Reden dat ik glycerine toe wil voegen:
Ik krijg geen mooie puntjes aan mijn bloemblaadjes, dacht dat ik daarom de r.i. misschien wat elastischer moet maken.

GEEN glycerine toevoegen. Mooie puntjes aan je bloemblaadjes krijg je door op het laatst van het spuiten van een blaadje minder hard te knijpen in je icingbag. Gewoon nog een beetje oefenen  ;) Kijk ook'es op youtube

Just my 2 cents

Met zoete groet! Akire

3

Akire, dank je wel.  Net op tijd jouw antwoord gelezen.
Ik ga lekker oefenen, heb er lol in.

4

RI = LEUK! Veel plezier  :thumb:  :thumb:  :thumb:

Met zoete groet! Akire

5

maar als je de koekjesfee vraagt die voegt wel een druppeltje toe puur zodat het wat makkelijker door de spuitzak glijdt...en ik heb het ook wel gedaan. Niet veel............paar drupjes...........

6

@Marianne, bedankt voor het reageren.
Heb jij er toen lijntjes mee gespoten of bloemen?

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar misschien ook handig te weten voor andere beginners, ik kwam in mijn aantekeningen dit tegen, deze info is van internet geplukt:
Pipinggel kan je toevoegen aan je Royal Icing en aan je Burrtecream Icing om het geheel wat vloeibaarder te maken, het laat zich dan makkelijker spuiten. Vooral als je fijne lijntjes moet maken is het prettiger als je icing wat dunner is.
De lijntjes zijn dan wat elastischer en laten zich dan bv ook makkelijker in een krul leggen.
Experimenteer er eens mee en voel wat het doet

7 Laatst bewerkt door smarianne (15-03-2011 20:34)

ik heb het voor de lijntjes gedaan.
tijd terug workshop van koekenbakkers gehad en Jel(op het forum) gaf tip een kwastje en bekertje bij de hand te hebben en als je spuitzak loslaat en zit puntje aan je lijntje ff kwastje piepbeetje nat en duw je zo dat puntje plat,vlak,glad
Oefen daar ook es mee bevalt mij zeerrrr goed en staat nu altijd bekertje met kwastje er in als ik met icing aan de gang ben  :Y

en puntjes aan blaadjes is kwestie van oefenen en voorzichtig puntje aan trekken...............................

icing is erg leuk vooral als je het goed in de vingers hebt

8

nou, ik zou dus echt GEEN piping gel toevoegen. het is zoooo vreselijk smerig. echt te ranzig voor woorden want het is gewoon pure citroensap. je glazuur springt direct van je tanden af. ik heb het 1 keer gebruikt op een taart om een watereffect te creeren maar ik heb alles eraf geschraapt voordat ik het geserveerd heb, zo vies is het.

het is fijn als een taart er mooi uit ziet maar het allerbelangrijkste is nog dat het vooral heel lekker moet zijn, en met piping gel zal dat toch echt de smaakpret bederven  :|

9

k heb geen ervaring met pipinggel door de icing maar volgens mij valt wat smaak betreft dat best mee als het heel citroenig is......icing is n.l. mierzoet

zelf maak ik altijd icing van het toe te voegen vocht helft water en helft citroensap. Ook tip van de koekjesfee...........glanst het wat meer na het opdrogen.

10

Een drupje pipinggel is natuurlijk geen vergelijking met dikke lagen gel op een taart bij wijze van water ;)

Als je wel pipinggel in huis hebt maar geen glycerine zou ik het gewoon toevoegen :Y

( In de meeste recepten wordt sowieso citroesap aan RI toegevoegd :Y )

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

glycerine wordt in principe alleen aan RI toegevoegd als je een fruitcake (bekleed met marsepein) daarmee gaat coaten en  heel af en toe wordt het ook wel eens toegevoegd als je brushembroidery wil maken. Glycerine is hygroscopisch, dit wil dus zeggen dat het vocht aantrekt. RI met glycerine droogt op deze manier niet zo hard op. Ik zou dus zeker GEEN glycerine toevoegen als je bloemetjes wil gaan maken. Wat de koekjes betreft, ik denk dat de meeste Amerikaanse koekjesdecorateurs het net zoals ik, zonder glycerine doen en ook in Engeland is het een no-no.

12

Perfect.
Nu weet ik wanneer ik het wel of niet moet gebruiken.
Iedereen bedankt voor het reageren.