1

Onderwerp: alternatieven voor ' botercreme dijkje'?

Beste allen,

Wat voor 'vulling' gebruiken jullie zoal om een ' dijkje' te maken zodat de 'echte vulling' niet door de taart heen gaat?

Ik gebruik tot nu toe altijd botercreme (met citroenrasp, vanille suiker, of cacao, al gelang de rest van de taart/vulling).
Het werkt perfect, zeker als ik de taart tussentijds een poosje in de koelkast zet.

Echter, niet iedereen houdt van botercreme (ik zelf eigenlijk ook niet ;-)).
Wat voor 'stevige' varianten hebben jullie voor het ' dijkje?

Groetjes, Petty

2

Re: alternatieven voor ' botercreme dijkje'?

euhhhhhh :think:  Ik gebruik eigenlijk nooit meer een echt dijkje.

Ik vul tot een halve cm van de rand. (moet het niet echt vloeibare vulling zijn, dan wel een dijkje natuurlijk) En ik metsel met de afsmeerlaag dicht.
Zo zit er veel minder botercreme in de rand.

Met botercreme, slagroom, chocolade mousse, jam, gele room en vlaaivulling gaat dit prima.

Misschien dat eens proberen?

Groetjes Monique.

mama-tijd = tijd voor taart!!

3

ik gebruik altijd mbc met een smaakje! en spuit geen dijkje maar plamuur het ook dicht met afsmeren, zo zit er veel minder bc in je taart

N-Joy Cakes

4

Je kan je taart in 3 lagen snijden, dan de middelste laag uithollen zodat je alleen een rand overhoudt van een cm dik of zo. Die rand leg je dan op de onderste kapsel laag. De vulling erin en de bovenste plak er boven op.

(Of je botercreme mengen met bebogeen. Daar wordt het wel lekker van! :9 )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Mirjam5 schreef:

Je kan je taart in 3 lagen snijden, dan de middelste laag uithollen zodat je alleen een rand overhoudt van een cm dik of zo. Die rand leg je dan op de onderste kapsel laag. De vulling erin en de bovenste plak er boven op.

dus dan krijg je gewoon 1 dikke laag vulling?

N-Joy Cakes

6

ik maak wel eens dijkjes van chocolade  (gebruik echt overal chocola voor :lol:)

chocolade smelten (ik gebruik meestal candy melt), weer iets laten opstijven tot ie zacht genoeg is om nog te spuiten, maar hard genoeg om niet in te zakken. Daarna even in de koelkast en je hebt écht een stevige dijk   :Y

Groetjes Manon

if you can dream it, you can live it (WD)

7

NiQ schreef:
Mirjam5 schreef:

dus dan krijg je gewoon 1 dikke laag vulling?

yep! Of je snijdt je kapsel in 5 lagen en dan dus 2 lagen uithollen. Net wat je wilt en hoe hoog je kapsel is.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

ik spuit het dijkje altijd half op de rand/half buiten het kapsel; dat gedeelte buiten de rand gebruik ik dan gelijk voor het afsmeren :Y
Zo heb je ook niet van die vette dijken (als je snapt wat ik bedoel :s )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9 Laatst bewerkt door mamski (08-03-2011 10:09)

Ik maak een botercreme 1:1 en doe hier verkruimelde amartettikoekjes door.Ik spuit dan een dijkje , niet te dik, maar doordat er kruimels doorzitten, heb je en een lekkere smaak en minder botercreme.
De meeste mensen vinden het heerlijk. Meestal hoor ik: De taart was al lekker maar aan het eind nog zo'n lekkere smaakverrassing.
Als je niet van amandelsmaak houdt of het past niet bij je vulling, dan misschien bastognekoeken of iets anders.
Ik smeer dan af met gewoon 1:1, niet te dik.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591