1

Onderwerp: waarom scheurt rode marsepein altijd?

Hai,

Als ik rode marsepein wil dan koop ik dat altijd voorgekleurd. Maar ik vraag me nu af waarom ook alweer. Want het scheurt altijd als ik een taart wil bekleden.. Waarom is dat? En dan ik er iets tegen doen?

Het is rood van funcakes.

2

Re: waarom scheurt rode marsepein altijd?

Ik weet niet hoe het komt, werk zelf altijd met fondant, maar ik heb hetzelfde probleem met de voorgekleurde fondant van Funcakes, ik kleur nu alleen nog maar zelf.

www.piesforfun.nl     ----        Groetjes, Susanne

3

Rood is een heel moeilijke kleur, net als met zwart moet er héél veel kleurstof in om mooi rood te krijgen en dat is van invloed op de fondant/marsepein  :)

Groetjes Melanie

4

beetje crisco erdoor heen kneden??zwart en rood blijft lastig..
gr maartje

5

Ik heb er ook last van gehad en heb toen hier op het forum de volgende tip gelezen: even in de magnetron, handen vochtig maken onder de kraan, afschudden en kneden maar.Bij mij werkt het.

6

Marsepein kun je met extra rood (van sugarflair volgens mij) prima zelf kleuren. Doe je dat de dag vantevoren dan kan het nog even inwerken en wordt het prima rood.
Ik heb wel gehoord dat Funckes marsepein en fondant niet prettig werkt. Ik gebruik voorgekleurde rode en zwarte fondant van Bakels en dat werkt prima.

Bij mij wordt de rode marspein altijd zo vettig...
Dit is ook gewoon voorgekleurd...

Er is altijd wel een reden voor taart...
www.taartendaan.hyves.nl

8

ik kreeg de raad er een druppeltje glycerine door te mengen

je mag altijd een kijkje nemen op mijn blog:
http://mamasstekkie.blogspot.com/

9

Ik gebruik altijd rood van Bakels, de 5 kg emmmers.
Nooit problemen.

Veel taart plezier

10

Kan die glycerine ook door marsepein.. Ik ga ook eens die extra van sugairflair bekijken. Ik heb dit ook al eens met Wilton geprobeerd. Maar dat wordt zo ontzettend vies. Een klein versierseltje is niet erg, maar een hele taart is natuurlijk niet lekker om zo te eten.

11

Je kan de marsepein even verwarmen in de magnetron (ontdooistand, 20 sec tot hij ietwat lauw aanvoelt). Dan kan je hem makkelijk kneden en dan scheurt hij niet.
Ook heb je minder kans de marsepein in de olie te kneden.

Scheuren kan gebeuren als je de marsepein, of fondant, niet goed genoeg doorkneet.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

12

Glycerine kan inderdaad ook door marsepein.

13

MireilleF schreef:

Je kan de marsepein even verwarmen in de magnetron (ontdooistand, 20 sec tot hij ietwat lauw aanvoelt). Dan kan je hem makkelijk kneden en dan scheurt hij niet.

Scheuren kan gebeuren als je de marsepein, of fondant, niet goed genoeg doorkneet.

Nou niet dus... Want dat is precies wat ik heb gedaan... En gevolg was een en al scheuren.  :grr:

14

heleena schreef:

Glycerine kan inderdaad ook door marsepein.

Dat ga ik nog eens proberen dan... Bedankt voor de tips

15

Lientje schreef:
MireilleF schreef:

Nou niet dus... Want dat is precies wat ik heb gedaan... En gevolg was een en al scheuren.  :grr:

Eh, wat heb je precies gedaan.
Het verwarmen of  juist heel goed door kneden.
Of eh...allebei??