1

Onderwerp: Heb deze gekocht maar....

Hallo iedereen,

Ik heb laatst deze:  Städter Decoflex Siliconen Mal Roos gekocht, maar ik weet me er niet echt raad mee.
Als ik er marsepein in prop, komt hij er niet uit zoals ik wil, met chocolade komt de helft van de vorm mee ( dit is het 2e dingetje al die ik daarom gekocht heb) en verder durf ik er niets mee te doen eigenlijk.
De kleine blaadjes zijn heel kwetsbaar vind ik en daarom durf ik er niet veel mee.
Heeft iemand een tip voor mij om er een perfect roosje uit te krijgen?

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

2

Re: Heb deze gekocht maar....

Ik zelf zou fondant gebruiken ipv marsepein omdat het harder wordt en dus minder kwetsbaar is nadat hij uit de mal is gekomen.

En probeer het is door je mal met fondant even in de vriezer te zetten. Dan haal je hem er vaak makkelijker uit.
En je kan hem ook even een klein beetje inpoederen met maizena. Dat helpt tegen het plakken.

Succes ermee.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Sjablonen, Patronen & Howto's is bedoeld voor het plaatsen van eerstgenoemde...

[MOVE] --> Decoreren

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik gebruik gewoon marsepein voor mijn mallen en ik gebruik geen maïzena. Ik stop de mal even in de vriezer en dan kun je hem er zo uitdrukken.

Groetjes

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

5

Dat ga ik dan maar eens voorzichtig proberen.
Blijf het eng vinden.

Hopelijk komt het met deze wel goed dankzij jullie tips!

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

Ik gebruik ook marsepein.
Mal vullen, 10 minuten in de vriezer en klaar.

7

Ik smeer de mold even in met wat crisco en dat werkt prima!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

8

En dan misschien nog een gek vraagje, maar hoe krijgen jullie je materiaal er fatsoenlijk in? Ik heb het gister even met water gedaan en in de vriezer gezet en dat ging prima. Maar als ik het met masepein doe,
blijft A: Het spul telkens aan mijn vingers kleven ondanks dat ik poedersuiker gebruik
en B: ik krijg er met geen mogelijkheid een mooi roosje uit met marsepein.
Hoop dat jullie tips hebben van hoe je het er goed in kunt krijgen met een mooi resultaat.

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

9

ik doe alleen een beetje crisco op mijn handen en dan blijft het helemaal niet plakken....

voordat ik het uit het vormpje haal leg ik het eerst ong 20/30 minuten in de vriezer en dat werkt perfect!

N-Joy Cakes

10

Hoe doe jij je spul erin dan? Gewoon blijven proppen?
Mij lukt het echt voor geen meter.  :grr:

Uit je dak met GEBAK!!!!

11

ligt misschien aan de soort marsepein? welke gebruik je en in welke verhouding?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12 Laatst bewerkt door Knollie (03-03-2011 09:07)

Ik gebruik marsepein van funcakes en welke verhouding?
Hmm ik gok altijd maar een beetje  :rolleyes:
Maar wat ik ook doe, ik doe iets niet goed.

Uit je dak met GEBAK!!!!

13

ik weet niet we dezelfde mal hebben. Ik heb een blauwe sillicone mal voor 16 roosjes in verschillende maten. Maar ik maar een balletje van fondant, Ik weet inmiddels hoeveel ik per roosje nodig heb. Dan leg ik het balletje in de opening en tip dat mijn vinger in een hoopje poedersuiker en druk het balletje in de mal. Dat gaat erg goed en blijft er nix aan mijn vingers plakken.

Mijn creaties zijn te zien op www.hetgoudentaartje.nl

14

ik bedoelde 1:4 of 1:3  ;)

misschien eens zeelandia proberen?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

Ik heb deze:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DV8WLZIE-1.jpg

Uit je dak met GEBAK!!!!

16

Knollie schreef:

Hoe doe jij je spul erin dan? Gewoon blijven proppen?
Mij lukt het echt voor geen meter.  :grr:

ja gewoon proppen!

ik gebruik voor mallen altijd marsefond.
ik maak een balletje, masseer/druk dit in de mail, vervolgens strijk ik met een beetje crisco de boven kant glad en laat dit eventjes "rusten"

heb je het al geprobeerd in de vriezer te leggen voor max half uurtje? dan wordt je marsepein hard en floept die zo uit de mal.

N-Joy Cakes

17

Nee zover ben ik nog niet gekomen.
Ik ben nu nog in de indrukfase  :lol:
Tjonge dat je met zo iets onbenulligs zo dom kunt zijn  :o

Heb gister uit frustratie heb spul maar even aan de kant gezet en er nog niet weer bij gepakt ( alleen voor de foto)

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

18

Probeer het er met een tooltje langs de kanten goed in de duwen en ga er daarna nog een keer met je roller over. Die duwt het wat gelijkmatiger naar beneden.
Daarna met je paletmes het overtollige eraf snijden.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

19

Maar voorzichtig met het paletmes, de mal kan daar niet goed tegen...
Ik gebruikt altijd mijn ball-tool om in te drukken. Je hoeft ook niet in een keer alles er in te doen, in plukjes kan ook en dan kan je ook leuk met kleurverschil werken.
Goed aandrukken en dan er weer uit, zeker met marsepein hoeft deze niet in de vriezer, hij is vrij ondiep

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

20

Ik maak altijd eerst een rond bolletje groot genoeg voor de mal dan flink erin drukken en met een klein rollertje boliden aan drukken dan de bovenste laag wat teveel is weg snijden met een plastic mesje als alles is weggesneden nog een paar keer met de kleine roller flink drukken dan 5 min in de vriezer en dan kun je hem er zo uitdrukken

Tegen plakken gebruik ik crisco

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl