1

Onderwerp: ganache lukt niet

Hallo,

Ik heb vanmiddag weer eens macarons gebakken. Met de macarons heb ik geen problemen, maar de pure chocolade ganache vulling daarentegen... Ik maak 'm met chocolade, slagroom & boter. Maar als alles goed vloeibaar en gemixt is lijkt het wel of de boel weer uiteenvalt / gaat schiften. Eenmaal afgekoeld zie je ook vocht (boter?) tussen de genache zitten. Wat doe ik fout?

Groetjes!

2

Re: ganache lukt niet

ik doe nooit boter bij de ganache.... ik dacht dat slagroom voldoende was....

3

ganache moet inderdaad geen boter bij

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4

crème fraîche en pure chocola, verhouding 1:1 (bv. 250 g crème fraîche, 250 g pure chocola ) gebruik ik daarvoor

5

Misschien is er water in je pannetje terecht gekomen...?
Zelf doe ik het zo:
Breng je slagroom aan de kook, als die kookt van het vuur halen en de chocolade erdoorheen roeren. Wanneer de chocolade helemaal is opgenomen een klontje boter erdoor.
Als je de ganache wil opkloppen moet je hem wel eerst helemaal af laten koelen. Veel succes er nog mee!

6

De ganache eerst helemaal af laten koelen voordat je weer gaat opkloppen, dat ga ik de volgende keer uitproberen. Ik ga inderdaad altijd veel sneller weer kloppen. Kan ik de ganache daarna eventueel wel weer opwarmen voor als ik ermee wil bekleden?

Het recept met boter komt trouwens van het Culinair Centrum Beverwijk, en daar was het zalig. Maar ik kom ook veel recepten zonder boter tegen, dus dat ga ik gewoon ook eens proberen.

Dank voor de tips! Gr. Eef

7

Ik maak ook altijd ganache met boter dus dat is het probleem niet :)
Wel dat hij lang moet koelen, ik maak hem altijd een dag van tevoren zodat hij echt de nacht in de koelkast staat.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

8

anotschka schreef:

Wel dat hij lang moet koelen, ik maak hem altijd een dag van tevoren zodat hij echt de nacht in de koelkast staat.

Ja ik doe precies hetzelfde ;)

en nee als je de ganache eenmaal hebt opgeklopt kan je het daarna niet weer opnieuw gaan verwarmen om je taart ermee te bekleden (overgieten).

9

Tessa92 schreef:
anotschka schreef:

Ja ik doe precies hetzelfde ;)

en nee als je de ganache eenmaal hebt opgeklopt kan je het daarna niet weer opnieuw gaan verwarmen om je taart ermee te bekleden (overgieten).

Overgieten, dat was het woord waar ik maar niet op kon komen... :-)

10 Laatst bewerkt door eef1976 (27-02-2011 21:27)

---