1

Onderwerp: TEXEL: wie wil mij helpen met zijn advies

Hallo Allemaal,
WAUW wat maken jullie allemaal prachtige kunstwerken zeg, ben jaloers op jullie, fantastisch.
Ik ben nieuw hier op dit forum en heb een probleem en hoop dat jullie mij hiermee willen helpen en evt. adviesen hebben.
Ik vind het erg leuk om taarten te maken, gewoon voor prive, verjaardagen van mijn kinderen en familie.

Ik heb inmiddels 2 taarten zelf gemaakt, een carstaart voor mijn zoontje van 5 en een hart voor mijn moeder, met heel veel plezier en ze smaken ook nog lekker, hahaha, maar................

Ik heb mijn kapsel gemaakt, dan heb ik hem laten afkoelen en daarna netjes doorgesneden.
Als vulling heb ik gebruikt: slagroom, banketbakkersroom en een blikje vlaaivulling, dit heb ik allemaal voorzichtig door elkaar gemengd (wel de slagroom geklopt en de banketbakkersroom stijf)
Hiermee heb ik de tussenlaag besmeerd, de zijkanten en de bovenkanten.

Daarna ben ik de gekleurde marsepein (bij de bakker vandaan) gaan uitrollen op poedersuiker.
Nou helemaal mooi en super gelukt.
Dus ik zet heb (nog niet afgewerkt) in de koelkast en de tweede keer in de kelder.

Maar nu komt het probleem:
ALS IK DAN DE VOLGENDE OCHTEND DE TAART WIL DECOREREN, DAN IS ALLE MARSEPEIN WEGGELOPEN NAAR BENEDEN, DUS GEWOON OPGELOST EN LIGT ALS EEN PLASJE ONDERAAN DE TAART.
EN IK VIND DIT ZO ONTZETTEND JAMMER, EN SNAP OOK NIET HOE DIT KAN.

Ik woon op texel en heb de plaatselijke bakker timmer om advies gevraagd en deze zegt dat ik geen poedersuiker moet gebruiken maar strooimeel (wat is dit)

Graag zou ik willen vragen of iemand mij wil helpen met hun verhaal en ervaringen en of iemand nog tips voor mij heeft.
Ik zie bij jullie allemaal super gave taarten.

Zou iemand mij bijvoorbeeld zijn recept willen doormailen voor het aantal en hoeveelheden enz.
Ik zou jullie echt heel dankbaar zijn.

Ik vind het zo leuk, maar zo jammer dat het einde het dan niet is.

Ik wil nu voor mijn schoonvader een taart maken, die wordt 2 maart 70, dus ik hoop op jullie adviesen en hulp.

Een fijn weekend en veel bakplezier.
Ik kan nog heel veel van jullie en de site leren.

Groetjes van texel

2

Re: TEXEL: wie wil mij helpen met zijn advies

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is hetgene waarmee je afsmeert. Dat bestaat voor 90% uit water en laat marsepein en fondant smelten. Voor het afsmeren kan je beter botercreme gebruiken :Y

Trotse mama van Iris en Milan, en wonder nr 3 onderweg <3

zoals MamaAlisha zegt, hiermee moet je niet afsmeren!! In alle drie zit superveel water :Y Afsmeren met gezeefde en verwarmde agbrikozenjam, botercreme, buttercream, chocopasta, dat kan allemaal wel. zie recepten.

Uitrollen op poedersuiker kan prima. Ik weet ook niet wat de bakker met strooimeel bedoeld, maar voor t geval hij bloem bedoelt, niet doen hoor. Bloem moet verhit worden, en je kweekt erg veel bacterievorming als je daarop uitrolt.

Overigens, slagroom en BBR moeten wel echt in de koelkast :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ja hier ook, je kunt het beste botercreme gebruiken om af te smeren zodat je fondant/marsepein niet smelt.
Succes met je taarten!

5

chymera schreef:

Ja hier ook, je kunt het beste botercreme gebruiken om af te smeren zodat je fondant/marsepein niet smelt.
Succes met je taarten!

En dan NIET botercrème van de mix maar 1:1 (1 deel suikerbakkerspoeder, 1 deel roomboter).

6

En de 1:1 ook gebruiken om dijkjes te spuiten of je vulling een dunne laag houden en van de rand afbliven, zodat uitlopende vulling ook niet je marsepein aan kan tasten..........

7

Hallo allemaal,
Ik moest eerst eens uitvinden hoe ik kan antwoorden op dit forum haha, maar het is gelukt.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reactie, lief dat jullie de moeite en tijd hebben genomen om mij te helpen.
Ik ga morgen een nieuwe poging wagen om een taart te maken met al jullie adviezen. En hopen dat het lukt, dankzij jullie heb ik er wel vertrouwen in. Ik zal later een foto op dit forum plaatsen als dit lukt, dan kunnen jullie hem ook zien.

Alleen nog een vraagje aan iemand die mij antwoord geven wil:
ik ga hem nu met botercreme maken, dus heb roomboter gekocht en daar moet ik dan net zoveel poedersuiker doorheen mixen, kan ik hier ook nog een scheutje vanilie aroma doorheen doen???????
En jullie advies is dus gewoon als ie klaar is in de koelkast bewaren.
Nogmaals bedankt en tot horens

Groetjes van sandy

Ja hoor, daar kan idd wat vanille-aroma doorheen. Ik mix er altijd wat vanille-extract door, gewoon voor de lekker :)

Groetjes Karine

9

Ik doe in de botercreme voor het dijkje verkruimelde amarettikoekjes, dat is echt heel lekker. Afsmeren met botercreme 1:1 en hier kan een smaakje door.

Verder blijven vragen, doe ik ook nog, we worden niet na 1 taart al volleerd taartenbakker.
Ik heb zelf nooit een workshop gevolgd, alles van hier op het forum geleerd door veel lezen en veel kijken.
Ik bak voor mijn kinderen en kleinkinderen en dat bevalt me prima.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

10

En de botercreme 1:1 lang mixen zodat het echt witter wordt. Zelf mix ik wel 15 minuten.

11

Texel hier,
Ik wil iedereen bedanken die mij tips heeft gegeven voor het maken van een taart met marsepein.
Hij is super mooi geworden en was heel erg lekker, dit keer is het met de vulling goed gegaan, eerst dijkjes maken, toen gevuld.
Ook heb ik de taart hiermee afgesmeerd en toen bekleed met marsepein en de volgende dag zat de marsepein er nog precies zo op, als dat ik het erop gedaan had.
Ik heb hem uitgerold zonder enig soort poeder, in onze keuken hebben we een mooi en glad aanrechtblad en had ik niks nodig tegen het plakken.
Maar allemaal ontzettend bedankt voor jullie hulp en heel veel plezier met al jullie bakkunsten.
Groetjes van sandy