1 Laatst bewerkt door Nokkie (26-02-2011 10:25)

Onderwerp: Royal icing hard plastic slagroomspuit

Hai,

als je royal icing maakt volgens het recept van deze site, kan ik het dan in een hard plastic slagroomspuit doen? Deze heb ik nog liggen.

Ben bang dat ik het bijv. niet meer schoon krijg.

Is het ook een idee om van een snoepzak of diepvrieszakje een hoekje te knippen en daar dan plastic mondstukje van de hard plastic slagroomspuit in te doen? Werkt dat?

Of is het beter dat ik zelf een spuitzak maak van bakpapier?

2 Laatst bewerkt door Akire (26-02-2011 10:31)

Re: Royal icing hard plastic slagroomspuit

Royal Ising bestaat voor 98% uit suiker en dat lost prima op in water. Dat maakt dan ook dat RI van alle oppervlakten goed te verwijderen is. De eventuele kleurstof in de RI kan wel vlekken geven op kleding of een droogdoek.

Je kan prima een harde spuitmond gebruiken, plastic of metaal. Belangrijker is dat het een kleine opening heeft... En dat de zak die erbij aanzit stevig genoeg is om het knijpen in de zak aan te kunnen. Sommige zakken van de Action zijn te zwak. Mondje niet, de zak wel.

Een cornetje van papier werk altijd en een plastic diepvrieszak of snoepzak ook. Probeer gewoon... je merkt vanzelf wat jou het beste bevalt.

Suc6 en wees maar wat avontuurlijker! Met suikergoed kan heel veel en het ergste wat je kan overkomen is dat het nog'es overmoet. Tja... de slagingskansen zijn hoger dan de faalkansen dus GO FOR IT.

Met zoete groet! Akire

3

Jippie.
Dank je wel voor de info!

4

Laat je later nog ff weten of het gelukt is? (Dat mag ook rechtstreeks via de e-mail. Als je echt vastzit dan wil ik je wel helpen...)

Met zoete groet! Akire

5

Hai,

ik zal het zeker laten weten, maar mijn man heeft mijn plannen voor vanavond in de war gestuurd. En hoe! De stiekemerd heeft zonet alvast voor mijn verjaardag een Kenwood keukenmachine (!!!!) gekocht. Ik heb nog nooit zo'n "ding" in het echt gezien, weet alleen dat veel dames op dit forum er heel enthousiast over zijn. Dat heb ik dus laten vallen en hij dacht, hee, dat is een mooi kado. 
Nou, dat kan je wel zeggen he?
Ik heb weinig bakervaring, dus dat word dit weekend puzzelen/testen hoe e.e.a werkt . Nu maar hopen dat ik genoeg ingrediënten in huis heb.
Heel leuk trouwens dat je je hulp aanbied voor als ik vast kom te zitten met de r.i..  Nogmaals dank je wel.

6

Hallo,

ik heb gisteravond voor het eerst royal icing gemaakt met mijn Kenwood Chef en het is gelukt.
Ik deed het eerst fout: het eiwitpoeder meteen bij het gekookte water gedaan. Ik dacht dat het dan een uur moest afkoelen.
Maar dan gaat het eiwit al stollen ofzo, in ieder geval is het dan een kleverig en niet te mengen goedje.
Ik had de aanwijzingen dus verkeerd begrepen. Ik weet nu dat het water eerst afgekoeld moet zijn voordat je het kan mengen met het eiwitpoeder.
Tja, bij nieuwe dingen ben ik altijd behoorlijk aan het klunzen maar al doende leert men he?
Het was al laat, dus ik heb alleen maar simpele streepjes en wat dotjes gemaakt, hoop dat ik vandaag tijd heb om er verder mee te "spelen".

7 Laatst bewerkt door Akire (01-03-2011 09:14)

Hi Nokkie,

Een Kennie! Woahhhh. Gefeliciteerd. (met je Kenwood en met je man die zo lief is  ;) )

Met RI werkt het net zo, zoals de kleuterklas waar je de eerste vormen, letter en woordjes leert. Het is oefenen en oefenen. Dat je begonnen bent met stippen en strepen is fantastisch! Da's precies het begin waar je zou moeten starten. Om ver te oefenen met RI kan je de oefenbordjes van Wilton gebruiken maar ook de schrijfoefenboekjes van jonge kinderen.

Leg een blad uit zo'n boekje in een plastic mapje en overspuiten maar!

Een hele rechte lijn doen we met de zogenaamde val techniek. Je begint met het mondje op het blad, dan knijp je een beetje in de spuitzak en tilt het zakje wat van het blad. Het begin van het sliertje RI zit dan nog vast en het sliertje zelf hangt wat los. Ben je aan het einde van je streep (dus het sliertje is lang genoeg!) dan stoppen met knijpen en breng je de spuitzak naar beneden en tip het spuitmondje op de ondergrond. Je hebt nu een recht lijn gemaakt. Herhaal het een paar keer totdat je plastic mapje vol is. Leg je mapje weg om te drogen. RI droogt snel, wordt helemaal hard en smaakt naar suikersnoepjes. Je kan het ook prima kleuren.

Je weet dat je RI een flinke poos kan bewaren? Buiten de koelkast op een donkere koelere plaats tussen de 3 en 6 weken...

Veel plezier met het oefenen, en je weet dat als je helemaal klem zit je alleen maar even hoeft te mailen...

Daaag....

Met zoete groet! Akire

8

Dank je wel (felicitatie).
Ik hoor er nu helemaal bij, met m'n Kennie  ;) .

Omdat ik dit jaar 40 word dacht ik er over om met de naaste familie te gaan skiën in zo'n overdekte hal, of een workshop boltaartjes/cupcakes/halsketting maken te gaan volgen.
Maar ik schrok van wat ik dan in totaal kwijt zou zijn.
Ik kwam op dit forum en dacht, wie weet, kan ik het mezelf leren en gewoon thuis een "bakfeestje" te houden. Gewoon gezellig bezig zijn, verschillende mixen en vullingen proeven, decoreren, en misschien een demootje te houden.
Mij lijkt vooral het decoreren leuk. 
Ik wou heel graag royal icing proberen. Maar las dat niet alle mixers dat aan kunnen. Ik heb mijn man gevraagd hoe het zat met mijn oude mixer, en zijn antwoord was dat de mixer niet geschikt is voor r.i.  Dus ik zou een nieuwe kopen.
Mijn schoonzusje heeft een mixer op een standaard, en dat leek mij zo handig. Zeker omdat ik sinds kort af en toe last heb van rsi (dit soort forums zijn veel te leuk). En ik 10 minuten met een gewone mixer eigenlijk niet zo zag zitten (maar misschien valt dat ook hard mee?)
Ik had me er nog niet in verdiept, maar vertelde  hem (zonder bijbedoelingen  :Y ) dat veel meiden op dit forum roemen over een Kenwood of Kitchenaid. Mijn man dacht toen dat dat een leuk cadeau zou zijn voor mijn verjaardag, maar dat het dan wel handig was om hem nu al te geven, zodat ik kan oefenen. En kwam er dus zaterdag totaal onverwacht mee aanzetten!! Hij vond dat ik een goede mixer moest hebben, zodat het niet aan de apparatuur gelegen kan hebben als iets mislukt is. Hij vertelde dat het zijn moeder nooit lukte om taarten te bakken, totdat ze een nieuwe oven had.
Poeh, ik was er blij mee maar ook wel overdonderd. Ik had ook geen idee dat ze zo duur waren.
Had ook wel even zoiets van halen we de kosten er wel uit, ga ik wel vaak bakken, blijf ik dat leuk vinden?
En we zijn ook maar met ons tweetjes en wil proberen wat minder te snoepen.
Maar aan de andere kant, als we met z'n allen een workshop ergens hadden gedaan, was ik ook al een groot deel van het bedrag van een Kenwood kwijt geweest.  En nou houd ik er ook wat aan over. En weet je wat mijn man zei: hij is altijd handig voor de oliebollen.  :lol:
Ik moet zeggen, ik heb wel lol in de paar dingen die ik tot nu toe gemaakt heb. Ik heb zo'n vermoeden dat zo'n Kennie verslavend werkt.

Ik vind het trouwens heel leuk dat je spontaan al met deze nuttige tips komt, hier heb ik zeker wat aan. Vandaag had ik een schaapje willen maken met een vacht van r.i., maar heb geen mooie maat spuitmondje hier voor. (Verkopen ze spuitmondjes van PME/ Wilton bij Cook & Co?).Had nog verjaardag en was ook niet zo fit, dus van oefenen is nog niet veel gekomen maar ik ga je aanwijzingen zeker opvolgen.

O ja, zit er verschil in spuiten met mondstukje met bakpapier/snoepzak/zip lock zakje?

9

Hi Nokkie,

Je kan ook zaken lenen... dan kan je wat uitproberen en als het wat voor je is dan vraag je het voor je verjaardag ofzo.

Er zijn ook verschillende freubelavonden in de verschillende regio's. Daar kan je ook van alles uitproberen en er worden vaak ook zaken voorgedaan. Da's wel niet een echte workshop maar je leert er wel van ;-D

Je vroeg nog of er verschil zit in het spuiten met een mondstukje met bakbapier/snoepzak of spuitzak cq ziplock... Eigenlijk niet. Het mondje bepaald wat eruit komt. Zelf ben ik al meer dan 20 jaren gesteld op mijn Wilton tips en bijbehorende zakken. Voor RI gebruik ik echter wel wegwerpzakken, die komen op een rol 100 stuks voor 8 Euro ofzo. Dat scheelt heel wat afwas, geklier en ik heb snel een aantal kleuren klaar ;-D Tja, gemak dient de mens... Met botercremes neem ik liever een linnen zak of een kunstof Wilton zak maar da's persoonlijk.

Je mag wel'es wat van me lenen hoor! Wil het wel graag (heel) terug... of ik kan je wel wat zaken voordoen als je wilt. Ben jaren geleden gestopt met het geven van workshops omdat ik door mijn werk niet weet of ik ergens op tijd kan zijn maar vind het wel heeeeel erg leuk om mensen iets te leren. Laat maar weten wat je wilt of wat je wilt weten, daar is het forum tenslotte voor.

Mocht ik je niet meer spreken, dan hele fijne verjaardag!!!!

Truste in NL (ben zelf nu in USA),

Groetjes

Met zoete groet! Akire

10 Laatst bewerkt door Nokkie (02-03-2011 10:57)

Mijn vriendinnen hebben niet van die bakspulletjes.

Ik ontdekte eergisteren pas vraag en aanbod workshop van deze site.
Zo'n freubelavond lijkt me heel gezellig en leerzaam.

Heel aardig aangeboden dat ik eventueel spulletjes van jou mag lenen. Zeker omdat ik een wildvreemde voor je ben.
Superfijn dat er mensen zijn die ons leken op weg willen helpen en daar nog lol in hebben ook.

Woon je in de buurt van Eindhoven?

USA, oelala, slecht voor je portemonnee?
Als ik zie wat voor leuke dingen dames heel goedkoop gekocht hebben bij Wallmark of Dollarshop, om jaloers van te worden.
Je zult er wel voor je werk zijn, maar veel plezier daar.

O ja, ik ben pas eind van de maand jarig. Maar omdat ik vanaf nul moet beginnen op bakgebied, ben ik nu alvast begonnen met inlezen/testen en spulletjes aanschaffen, zodat ik niet afga.

11

Hi Nokkie,

Ik woon niet in de beurt van Eindhoven, maar kom er best regelmatig. Heb daar ook een taartvriendinnetje. Er zijn er best veel in de regio Eindhoven. Kijk ook eens bij Index->Zuiden dan ontdek je ze wel.

En dat lenen enzo... tja, da's best 'gewoon' onder taartmiepen ;-D
Ik ken je nog wel niet maar da's een technisch detail. De meeste taartmeiden heb ik via dit forum leren kennen dus we 'kennen' elkaar al wat, toch?

Ik ben regelmatig in de verschillende buitenlanden voor m'n werk. Heb het decoreren van taarten daar ook ontdekt (1984/85, zoiets) in Canada. In diezelfde buitenlanden heb ik mijn taarttrainingen gedaan. Dus Wilton training in US, PME in de UK etc... Vaak ging ik dan voor een weekeindtraining omdat ik toch maar alleen in zo'n land was en in de weekeinden zijn de meeste kantoren gesloten en altijd maar stappen met de boys... tja, dat is wel'es leuk en moet ook voor contacten enzo maar jaar in - jaar uit. Dan wordt je een alcoholist ;-D

In alle landen hebben ze ook zo hun verschillende stijlen. Een taart uit Noord India herken je van een kilometer afstand! Hele andere kleuren en combinaties als in bijvoorbeeld UK. Op dit moment verdiep ik mij in het carven... dat is een techniek die in India in opkomst is. Het is een snij- en uitholtechniek. Lijkt me handig om restjes fondant en marsfont mee op te maken en het is weer iets heel anders. Als ik een foto heb dan stuur ik je die.

Groetjes

Met zoete groet! Akire

12

Wauw, dus je kent alle kneepjes van het vak.
Ik ben onder de indruk.

Je hebt me weer reuze nieuwsgierig gemaakt. Dus mooi dat je van plan bent een foto te sturen. Ik moet denken aan carving pumpkins.  Sommigen maken daar ook echte meesterwerken van.

Als ik goed heb gekeken is er binnenkort op fietsafstand van mij, geen freubeldag/avond , maar ik houd dit forumonderwerp in de gaten.  Ik ben zeker van plan om een keer te gaan, want zo te lezen zijn ook beginners gewoon welkom. Ideaal, bij gezellige mensen de kunst af kijken.

Ik ga mijn bedje opzoeken, tot laterrr.