1

Onderwerp: Kan verkleuring & zacht worden marsepein in vriezer voorkomen worden?

Hallo allemaal,

Ik heb laatst - als test voor mijn eigen bruidstaart straks - mijn 'ondertrouw' taartjes drie weken ingevroren. De smaak was nog prima, maar de blauw gekleurde marsepein was een stuk donkerder geworden en ook veel zachter, waardoor het sneller beschadigd. Deze marsepein had ik reeds gekleurd gekocht. Gek genoeg waren de groene blaadjes, die ik met wat gele kleurstof van diezelfde blauwe marsepein had gemaakt, niet verkleurd en nog veel steviger (niet zo stevig als dat het vers is).

Weet iemand hoe dit kan? Gebeurd verkleuring bij sommige kleuren wel en andere niet? Of ligt het aan het merk marsepein? Of iets anders? En kan ik voorkomen dat het verkleurd of zachter wordt?

Alvast dank!

2

Re: Kan verkleuring & zacht worden marsepein in vriezer voorkomen worden?

Zwart, rood, donkerblauw en bruin en sommige donkerpaarse of andere donkere kleuren hebben hier last van. Anticiperen op de verkleuring is een optie (maak het dus lichter dan het uiteindelijke resultaat). En het zachter worden?... Had je de taart in een kartonnen doos met hier omheen goed afgesloten plastic zakken? Minimaal 2 dus. Het bevriezen en ontdooien luistert best nauw. Rustig laten ontdooien met zak en al. Pas als alles ongeveer op kamer temperatuur is dan uitpakken.

Met zoete groet! Akire

Re: Kan verkleuring & zacht worden marsepein in vriezer voorkomen worden?

Hoi Akire,

Dank voor je antwoord. Ik had de taart in de vriezer met heel veel lagen vershoudfolie eromheen en daaromheen een tupperware bak. Daarin heb ik hem ook 24 uur in de koelkast laten ontdooien. En daarna 1 (klein) uurtje zonder doos en folie buiten de koelkast om de condens te laten verdampen (maar dat was wel te weinig). Als je schrijft: 'taart in kartonnen doos met min. 2 zakken', doe je dan ook nog de taart in vershoudfolie in de doos? Zo niet, dan heb je toch risico dat de taart 'geur/smaakjes' van de vrierzer over neemt? Of niet door die 2 zakken? (want nadeel van t folie is dat je de afdruk ziet in t marsepein)