1

Onderwerp: scheuren van marsepein

Gisteren heb ik marsepein gekleurd en weggelegd buiten de koelkast. Vandaag heb ik deze marsepein gebruikt voor de bekleding van een taart, maar vertoonde gelijk allemaal kleine haarscheurtjes. Het leek wel of de marsepein kleine schubbetjes kreeg (net als een vis) en als ik er overheen wrijf gaan ze wel weer weg, maar dat is niet de bedoeling. Ik heb het niet vaker gehad. Kan er iets mis zijn met de marsepein of doe ik iets verkeerd? Wie kan mij helpen?

groetjes wendy

Alles komt goed! Neem eens een kijkje op mijn website www.FamilyCakes.nl

2

Re: scheuren van marsepein

klodder crisco erdoor :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Had je de marsepein in folie luchttdicht weggelegd?

Life is what you bake it.

4

Heb je hem weer opnieuw doorkneed voor je ging uitrollen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ik had dat laatst ook. Zag er echt vreselijk uit. Hoe meer ik kneedde en hoe vaker ik uitrolde, het leek steeds erger te worden. Uiteindelijk heb ik hem weggegooid en ben opnieuw begonnen.
En ik had natuurlijk meteen de crisco geprobeerd maar niets hielp gewoon.

6

Dankjewel voor jullie reacties. Ik leg mijn marsepein altijd in de folie gerold in de koelkast. Misschien is het beter als ik deze in een luchtdichte doos ga leggen, dus dat ga ik maar eens proberen. Het lijkt er op dat wanneer ik de marsepein kleur dat het dan gebeurd.
Ik had in ieder geval de grootste moeite de marsepein te gebruiken.
Nogmaals bedankt!

Gebruik je wanneer je de marsepein door kneed tijdens het kleuren iets van poedersuiker. Daar wordt namelijk je marsepein ook droger van.

8

marsepein hoeft echt niet in de koelkast hoor;  :think: misschien dat het daarvan uitdroogt?
Het is dan ook hartstikke koud, dan kun je het toch niet meer kneden?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Saskia mv Lisa schreef:

Gebruik je wanneer je de marsepein door kneed tijdens het kleuren iets van poedersuiker. Daar wordt namelijk je marsepein ook droger van.

Nee dat gebruik ik niet meer sinds ik heb geleerd om crisco te gebruiken. Maar wellicht dat het bewaren in de koelkast dan toch niet zo'n goed idee is. Ik dacht dat dat moest omdat het een etenswaar is.
:rolleyes:

De taarten tante schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

Nee dat gebruik ik niet meer sinds ik heb geleerd om crisco te gebruiken. Maar wellicht dat het bewaren in de koelkast dan toch niet zo'n goed idee is. Ik dacht dat dat moest omdat het een etenswaar is.

nee hoor, dat hoeft niet. ik denk dat anders iedereen op het een chronisch koelkastruimtetekort had.... (mooi woord voor galgje :lol:  )

I never met a calorie I didn't like....

11

taartenprinsesje schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

nee hoor, dat hoeft niet. ik denk dat anders iedereen op het een chronisch koelkastruimtetekort had.... (mooi woord voor galgje :lol:  )

GEWELDIG! wat een lol we hebben om deze beginnersfout hahaha....
Ik zal het niet meer doen.....  :o
Bedankt!

12

Ik heb dit ook vaak (gehad) en begon er een beetje van te balen  :s . Het licht er idd aan dat de marsepein te droog is.
Ik haal mijn marsepein uit de vershouddoos, dan uit de folie, dan ga ik kleuren, dan weer in de folie en in dezelfde verhouddoos. De volgende dag is deze toch droger geworden. Nu kleur ik dus pas wanneer ik de taart ga bekleden. Vind ik niet altijd fijn, en sommige kleuren zijn dan ook nog niet goed ingewerkt maar ik heb geen last meer van droge marsepein.

13

Esther68 schreef:

Ik heb dit ook vaak (gehad) en begon er een beetje van te balen  :s . Het licht er idd aan dat de marsepein te droog is.
Ik haal mijn marsepein uit de vershouddoos, dan uit de folie, dan ga ik kleuren, dan weer in de folie en in dezelfde verhouddoos. De volgende dag is deze toch droger geworden. Nu kleur ik dus pas wanneer ik de taart ga bekleden. Vind ik niet altijd fijn, en sommige kleuren zijn dan ook nog niet goed ingewerkt maar ik heb geen last meer van droge marsepein.

Het is inderdaad jammer dat ik het niet een dag vantevoren kan kleuren, maar het is wat je zegt, de marsepein is dan in iedergeval niet te droog. Bedankt! Ik ga het zo dan ook voortaan maar doen.

14

ik heb hier nooit last van, ik kleur soms enkele dagen van te voren... gewoon buiten de koelkast bewaren. Misschien ligt het aan het soort marsepein wat je gebruikt? Ik gebruik die van de leukste taarten shop.

15

Barbaral schreef:

ik heb hier nooit last van, ik kleur soms enkele dagen van te voren... gewoon buiten de koelkast bewaren. Misschien ligt het aan het soort marsepein wat je gebruikt? Ik gebruik die van de leukste taarten shop.

Ik zelf gebruik de marsepein 1:3 van taart en decoratie. Zou daar het verschil in kunnen zitten?
Nou goed, in iedergeval is het wel duidelijk dat ik de marsepein niet :nooo  meer in de koelkast moet bewaren...... :rolleyes:

16 Laatst bewerkt door Barbaral (28-02-2011 13:42)

Barbaral schreef:

Ik zelf gebruik de marsepein 1:3 van taart en decoratie. Zou daar het verschil in kunnen zitten?
Nou goed, in iedergeval is het wel duidelijk dat ik de marsepein niet :nooo  meer in de koelkast moet bewaren...... :rolleyes:

Ik ben een grote fan van de leukste taartenshop :Y ... probeer het eens! Ik gebruik 1:4, is wat goedkoper en wat mij betreft werkt het prima...

17

Ik gebruik de Zeelandia en deze is juist heel soepel, en niet droog wanneer ik deze net gekleurd heb. Juist daarom begrijp ik het niet  :/ . DLT heeft, volgens mij, de Funcakes.
Marsepein heb ik nooit in de koelkast bewaard, alleen wanneer deze al op de taart zit  ;)