1

Onderwerp: kapsel laag en bol

Eerste poging van een kapsel 20cm. Ik het recept gebruikt van de site: 200gr mix, 155 gr eieren en 20 gr water.
Vond met mixen dat het een behoorlijk dikkig, plakkerig beslag was. (Ik heb een keer eerder zelf recept 2 van de site gebruikt en dat was een heel ander lobbig mengsel.)

In mijn hetelucht op 160 gr 10 min en nog ongeveer 18 minuten op 170, toen was de prikker droog.
Het kapsel is nu ongeveer 4-5 cm hoog en vanaf dat punt een grote bol.... grrr :x

iemand tips?
En moet ik toch voor meer beslag gaan? (270 gr)

2

Re: kapsel laag en bol

Je hebt te heet gebakken. Hetelucht moet écht lager. Ik heb gewoon een elekrtische oven en ik bak op dezelfde temperatuur. Ik zou op 150 gr. 20 min. en dan op 160 nog 10 min.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

bak op 175 in m'n heteluchtoven en ongeveer 40 min :think:

dus denk dat het toch echt per oven verschilt.
ik doe wel bij een 20 vorm:200 mix en 4 eieren(m).ik weet niet of je er ook 4 eieren in hebt gedaan?verder doe ik de eieren ook in warm water voordat ik ze bij de mix doe zodat ze echt op temperatuur zijn en behoorlijk lang mixen(min 10 minuten.doe het zelfs wat langer)

4

Komt dat bol worden dus door te heet bakken?

Ik had 3 eieren voor dit recept, dat was 155 gr (gewogen). Ik denk dat ik een volgende paoging ga doen met 200gr mix en gewoon constant op 160 gr. En dan ook nog langer mixen in Kenny... Kan niet mislukken, hoop ik!
Bedankt voor het meedenken

5

Ik bak 20cm met 4 eieren en 270gr. mix. De verhouding 200gr. mix en 4 eieren klopt volgens mij niet. Bij 200 gr. mix horen 3 eieren.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

Jaaaaaa, prachtig kapsel bij poging nr 2.
270gr mix, 4 ei en 27ml water, 30 min op 130gr. Net zo hoog als de vorm en mooi plat. Top!
De truc was voor mij dus meer beslag en lagere temp. Ik had altijd al zo'n vermoeden dat mijn oven veel heter is dan wat er op de knoppen staat...

Nu vullen en bekleden! :9

Glamour schreef:

Ik bak 20cm met 4 eieren en 270gr. mix. De verhouding 200gr. mix en 4 eieren klopt volgens mij niet. Bij 200 gr. mix horen 3 eieren.

bij 200 gr ho0rt 155 aan eieren.150 is 3 eieren(per ei 50 gr).heb al een paar x gelezen dat je het naar boven moet afronden.
ik heb het eerst met 3 eieren gedaan maar vond het toch minder hoog dan met 4.
maarja ik denk dat iedereen het net iets anders doet.het zal liggen aan de verschillen van de oven,mixer.het is even zoeken.