1

Onderwerp: afsmeren met funcakebotercreme bekleden met fondant

Hallo medebakkers,
Ik ben deze week naar wormer geweest in de winkel,te gek helemaal leuk.
Ik heb daar spulletjes gekocht,ga dit weekend een bumbataart maken voor mijn nichtje die twee is.Spannend!!!! wil de taart vullen met jam of banketbakkersroom en afsmeren met botercreme.Ga nu fondant gebruiken want marsepein is niet uit te rollen,Lijk onderhand wel op een bodybuilder zulke spierballen.Fondant is makkerlijker uit te rollen denk ik.Nu lees is overal dat ik de botercreme niet kan gebruiken omdat de fondant dan smelt.Heb de funmix maar kan niet vinden op de verpakking of dat 1:1 is.Kan ik slagroom gebruiken misschien?Heb tijdens een workschop wel slagroom gebruikt maar die taart was bekleed met marsepein,ging prima.Nou ben benieuwd naar jullie reacties.Bakgroetjes Judith

2 Laatst bewerkt door djehr (24-02-2011 17:44)

Re: afsmeren met funcakebotercreme bekleden met fondant

1:1 botercrème is 1 deel boter en 1 deel poedersuiker en alleen bedoelt om af te smeren. De mix die je hebt is iets anders. Die gerbuik je als vulling. Deze mix moet je aanmaken met water. Water en fondant gaan niet zo goed samen. Sommigen hier op het forum smeren wel af met deze botercrème. Maar wil je geen risico lopen dan zou ik de 1:1 botercrème gebruiken.
Is supermakkelijk te maken hoor. Je mixt 250 gram boter en 250 gram poedersuiker ongeveer 10 minuten totdat het wittig en makkelijk smeerbaar is. Daar smeer je de taart mee af. Botercrème die je eventueel overhoudt kun je in de koelkast nog lang bewaren.

3

Ik smeer gewoon af met de mix hoor. Ik vind de 1:1 bc echt niet te eten. Met de mix nog nooit last gehad van smeltend fondant of marsepein.

4

Toch verschillen de meningen..........alles wat water bevat, houdt een risico in voor het mogelijk smelten van de marsepein of fondant..........1:1 kun je ook een smaakje meegeven waardoor je de boter minder proeft als je dat echt niet te eten zou vinden...... ;)

In dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=137750 is er recent ook nog over geschreven.

Slagroom al helemaal niet doen.............wat je bij die workshop hebt gebruik is waarschijnlijk pati krem geweest, ofwel blue band professioneel classique (http://www.unileverfoodsolutions.nl/pro … sique.html)

5

Ik gebruik ook altijd de botercreme mix. Nooit last gehad van een smeltende taart. Door de boter word het water goed vastgehouden. Het heeft denk ik meer met mixen te maken.

Groetjes San

zal ik het ook maar eens proberen denk, had vanavond 1:1 maar vind het idd niet lekker, nou is het maar een laagje maar toch vind ik zelf de mix ook lekkerder. als het in de koeling staat smelt het toch niet ???

Liefs Miranda

7

het smelten heeft in dit geval niet te maken met temperatuur maar met water. Als je suiker in contact brengt met water smelt dat, onafhankelijk van hoe warm het water is.

8

gewoon 1:1 botercreme met cacoa erdoor, of kokos, of vanillesuiker, of sinaasappelschilraspsel, of citroenschilraspsel...

Allemaal lekker hoor! Vind ik tenminste  :cool:

:Y citroenschilraspel lijkt me wel wat, eens proberen een keer

Liefs Miranda

10

Ik gebruikt altijd meringue botercreme.. Die is een stuk zachter en luchtiger lekkerder dan die 1:1 botercreme. Is wat meer werk maar kan je helemaal veilig mee afsmeren.
X

oke,fijn zoveel reacties dank jullie wel.Maar kan ik die botercreme 1:1 ook hier in de webshop bestellen dan  kan ik er een smaakje bij doen toch?

12

voor 1:1 heb je alleen poedersuiker en boter nodig, die kun je gewoon in de supermarkt kopen.
Smaakje kan uiteraard van alles zijn...

Oke dus ik koop roomboter en poedersuiker en dan doe ik van elk hetzelfde gewicht bij elkaar dus van elk 200 gram bijvoorbeeld en dat mix ik dan en dan is het klaar of zit ik er nu helemaal naast,en wat voor smaakje adviseer je dan :s

14 Laatst bewerkt door Nathaly13 (25-02-2011 13:33)

Ik voeg er vaak wat witte chocoladepasta door heen.

groetjes van Nathaly

15

Liessa schreef:

het smelten heeft in dit geval niet te maken met temperatuur maar met water.

Dat is niet helemaal waar :) Het kan namelijk zijn dat door te lage temperatuur de boter in de botercrème hard wordt en het water weer loslaat, vooral als er (net) niet genoeg is gemixt. Daar zit ook het risico. Door te kort mixen of niet op de juiste temperatuur bewaren kan het vet (=boter) en het vocht (=water) weer scheiden en dan krijg je water onder je fondant/marsepein, met smelten als mogelijk gevolg.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

16

judithensenna schreef:

Oke dus ik koop roomboter en poedersuiker en dan doe ik van elk hetzelfde gewicht bij elkaar dus van elk 200 gram bijvoorbeeld en dat mix ik dan en dan is het klaar of zit ik er nu helemaal naast,en wat voor smaakje adviseer je dan :s

idd, 1 pakje boter en 1 bus poedersuiker (hebben ze heel handig al in de juiste hoeveelheden verpakt :Y  ;) ) Je kunt er vanilleessence aan toevoegen of andere smaakjes, zoals al genoemd zijn

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:
judithensenna schreef:

idd, 1 pakje boter en 1 bus poedersuiker (hebben ze heel handig al in de juiste hoeveelheden verpakt :Y  ;) ) Je kunt er vanilleessence aan toevoegen of andere smaakjes, zoals al genoemd zijn

wel minimaal 10 minuten mixen  :thumb:  succes. als je voorzichtig bent, gewoon vanillie. lust bijna iedereen. anders vragen wat voor smaak ze willen en is het voor jezelf leef je uit  :lol:  :lol:

Liefs Miranda

Nathaly13 schreef:

Ik voeg er vaak wat witte choladepasta door heen.

lekkerrrrrrrrrrr, goede tip

Liefs Miranda

Nou onwijs bedankt allemaal voor jullie snelle reacties,fijn dit forum :thumb:  groetjes Judith.