1

Onderwerp: Wanneer beste timing om te gaan stapelen en afwerken?

Zojuist heb ik voor het eerst 2 biscuits gebakken. Afkloppen, maar ze lijken goed gelukt.  :Y Ik wil ze vullen, stapelen en bekleden met fondant.

Ik ben er nog niet over uit of ik voor 2 lagen vulling ga of 3. Ik wil als vulling een sinaasappelcreme en een manderijntjesroom gebruiken. De eerste staat al af te koelen, de room ben ik van plan straks te maken. Als het lukt, is de taart bedoeld om mee te nemen op een bezoekje woensdagavond.

Hoe kan ik dit het beste timen? Ik moet er bij zeggen dat ik de ochtenden sowieso geen tijd heb en woensdag het me eigenlijk niet geweldig uitkomt om af te werken. Ik kan eventueel wel tijd maken, maar heb dan maar iets van 2,5 uurtjes. Best krap voor een eerst experiment en eventueel kleine mislukkingen bijwerken.  ;)

Ik heb bedacht om morgen begin van de middag te gaan vullen, stutten en stapelen en dan even rust te gunnen om te settelen en af te koelen (lees; vulling niet te vloeibaar worden). Om dan dinsdagavond de uitdaging met het fondant aan te gaan. Kan dit qua timing of ga ik dan ergens de mist in of is de smaak woensdagavond/donderdagmiddag (voor eventueel restje) dan minder?

En de combinatie vullen en stapelen; als ik een vullaag tussen beide biscuits doe i.p.v. alleen het biscuit open snijden en vullen, maakt dit dan nog uit voor de stabiliteit qua stapelen of heeft dat dezelfde invloed als een laag vulling als middenlaag in de biscuits?

2 Laatst bewerkt door Carien (21-02-2011 21:58)

Re: Wanneer beste timing om te gaan stapelen en afwerken?

:think: persoonlijk denk ik dat je wat te hoog inzet, maar goed, proberen kan altijd :Y

lees je eerst eens goed in (ik heb er hier een paar ):

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

http://www.tartacadabra.com/howtos/taartstapelen.html

Begin dinsdag zo vroeg mogelijk; denk aan houdbaarheid van de vullingen met room, zo kort mogelijk uit de koelkast. Beter vullingen zonder room. En :think:  hoezo rust geven om te settelen??

Vullen tussen 2 afzondelijke biscuits kan niet, alleen wanneer je de hele boel in 1 keer bekleed en dat gaat je niet lukken :nooo

Maar goed, succes :thumb: , ben benieuwd :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Zelf heb ik afgelopen week mijn eerste stapeltaart gemaakt.

Ik heb eerst de nr 1 gevuld en afgesmeerd (en in de koelkast) daarna nr. 2. Vervolgens nummer 1 bekleed en gedecoreerd. Daarna hetzelfde bij nr. 2.
Toen nr. 1 voorzien van maisprikkers om te stutten, daarna nr. 2 erop gezet (let op dubbel kartonnetje) en nog een afwerkrandje tussen taart 1 en 2 geplaatst.

Ik ben zeker niet heel ervaren, maar ook niet meer een super beginneling. In 2,5 uur kan ik absoluut niet 2 taarten vullen, afsmeren, bekleden en decoreren.

Heel veel succes!

~ Never waste a good crisis... ~

4

Ik zou goed op tijd beginnen! Ik heb nu een stuk of 10 taarten gemaakt en merk dat ik nog steeds veel tijd kwijt ben!
Bakken, afkoelen, vullen en afsmeren kost mij alleen al een paar uur, en voor het bekleden en decoreren heb ik nog altijd minimaal 3 uur nodig!
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik een pietje precies ben, het moet persé helemaal goed zijn. Dus een strakke taart. Ben je niet zo precies dan heb je aan minder tijd genoeg.

Groetjes, Monica

5

muppetfan schreef:

En de combinatie vullen en stapelen; als ik een vullaag tussen beide biscuits doe i.p.v. alleen het biscuit open snijden en vullen, maakt dit dan nog uit voor de stabiliteit qua stapelen of heeft dat dezelfde invloed als een laag vulling als middenlaag in de biscuits?

Er zijn mensen die de hele boel in 1x bekleden, maar je loopt wel het risico dat de boventaart in de onderste zakt (stutten zonder tussen kartons heeft geen zin) en ik denk niet dat je daar blij van wordt.

~ Never waste a good crisis... ~

6 Laatst bewerkt door muppetfan (22-02-2011 22:08)

Bedankt iedereen voor de reacties.

Carien, met settelen bedoelde ik op tijd terug de koelkast ivm de room en daarmee meteen de gelegenheid te hebben gehad om eventueel ietsje in te zakken, mocht dat gebeuren. Niet dat het uiteindelijk zo gelopen is, praktijk is toch weer anders dan theorie.  :lol:

Jultie, jij noemt precies de reden waarom ik gister besloten heb om nog een biscuit erbij te bakken, maar deze keer eentje van 6 cm i.p.v. de 2 die ik al had liggen van 3 cm.

Die heb ik zojuist gevuld met een fruitvlaaivulling en een laag speculoosbc.  Afwerken met fondant ging ook wel aardig voor een eerste keer. Zeker geen enorm strak resultaat maar het is me alles mee gevallen. Ik had half verwacht dat ik die grote dunne plak fondant nooit zonder scheuren van werkblad op taart zou krijgen, maar dat ging goed.  :Y Al met al best aardig gelukt voor een eerste keer.

Maar nu de volgende vraag; hoe kan ik de taart het beste bewaren? Beide vullingen hoeven niet in de koelkast, zag ik in het lijstje. Is dat dan ook de beste plek? of toch beter de koelkast omdat het pas voor morgenavond is (al kan ik me indenken dat condens dan wellicht mee speelt?) Ik heb de taart voor nu maar op het taartbord in aluminiumfolie weggezet.

Die 2 lage biscuits? Daar heb ik maar cakeballetjes van gemaakt, komt ook vast wel weer op.  ;)

7

fijn dat het je gelukt is :Y

:think: waarom alufolie? drukt dat niet op/in de fondant (wil geen paniek veroorzaken, maar toch :s ).

Ze kunnen in de koelkast, gewoon zo 'bloot' of anders op een koele plek 
:shh: evt in een plastic zak, maar dat mag je hier niet hardop zeggen, worden ze helemaal twiedeliet van. ik doe het nagenoeg altijd en nog nooit een druppel condens gehad :nooo , maar goed :shh:

8

Carien, heb vanmorgen even een blik geworpen na jouw opmerking maar het zit perfect in het alufolie. Ik heb altijd geleerd om alu zo te gebruiken dat het heel los over etenswaar of bij voorkeur überhaupt niet aanraakt en dan gewoon meerdere laagjes te gebruiken, zo sluit je het toch mooi af. En inderdaad, de taart staat er prachtig bij, geen alu dat op het fondant drukt. Het raakt het fondant niet eens, terwijl de taart toch echt lekker uitsteekt.  *D Hebben al die jaren enorm grote zalmsalades etc. maken me toch meer geleerd dan gedacht.  ;)

En inderdaad zoals je zegt; geen condens.  :thumb:

Plastic wil ik voor deze keer liever niet gebruiken, het is een verrassing voor de aanwezigen en dan vind ik het jammer als iedereen al blikken heeft kunnen werpen voor het onthullen (en indekkende "dit is pas mijn eerste, niet te erg opletten dat het nog lang niet perfect is" praatje  :lol: )

ik heb geen idee wat dit te maken heeft met bakken&vullen,

[move]--> td algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Pfff, hoor ik net dat er ergens in de communicatie iets niet goed gegaan is. Mij is vertelt dat vandaag het bezoekje gepland was, hoor ik net dat het gewijzigd is naar morgen. En het eerste wat ik denk toen me dat verteld werd;

oh hemel, de taart. Kan ik die het beste nu in de koelkast laten staan of is het beter om die nu maar te gaan invriezen en er morgen weer uit te trekken?

11

:grr:  :x  :rolleyes:

koelkast; bevroren taart moet 24u acclimatiseren :Y

12

Dank je wel Carien. Je begint zo langzamerhand wel op een persoonlijke reddingslijn te lijken.  :lol:

Potdorrie. Bak ik voor het eerst een taart en verbaas ik mezelf met wat er allemaal lukt, blijkt de grootste stressfactor halfbakken communicatie. Nou ja, liever dat dan een ingestorte taart zal ik maar zeggen.  :rolleyes: