1 Laatst bewerkt door Kellaigh (16-03-2011 14:46)

Onderwerp: Kcal arme cupcakes

Voedingswaarde per cupcake
Calorieën: 20
Eiwitten: 0,06 gram
Vetten: 1,4 gram
Koolhydraten: 1,7 gram
Voedingsvezels: 2,8 gram

Benodigheden (6 cupcakes)
- 50 gram margarine
- 1 ei
- 10 gram bakbestendige energievrije zoetstof (bijv. Candarel of Natrena)
- 1 koffielepel citroensap
- ¼ koffielepel geraspte citroenschil
- ½ koffielepel vanille-essence
- 80 gram zelfrijzende bloem
- 50 gram magere kwark

Bereiding
- Verwarm de oven voor op 175 graden
- Roer de margarine totdat het romig is
- Splits het ei. Voeg de eierdooier, de zoetstof, het citroensap, de geraspte citroenschil, kwark en de vanille-essence toen en meng de ingrediënten
- Meng de bloem door het mengsel
- Klop het eiwit stijf en roer het voorzichtig door het mengsel
- Vul 6 kleine papieren cakevormpjes voor 2/4
- Bak de cupcakes 15 minuten in de oven

Tip
Je kunt het citroensap, de citroenschil en de vanille-essence vervangen door ongezoet cacaopoeder en sinaasappelschil.
Ook kun je er rozijnen, noten, pure chocola of (gedroogd) fruit doorheen doen. Serveren met (halva)jam is ook erg lekker.

Dit lijkt me de perfecte uitkomst voor cupcake liefhebbers die aan het lijnen zijn! Ik ga ze zelf van de week proberen, met wat kaneel en appel erdoorheen.

Re: Kcal arme cupcakes

dat is inderdaad een heel fijn recept voor de lijn!

Ik zing mijn eigen wijsje!

3

En dan doen we er een lekkere toef botercrème op, haha!

Jacqueline

4

Ik heb hem opgeslagen!! Deze ga ik zeker proberen. Thanks  :thumb:

Liefs van Christel
www.taartvanchris.hyves.nl

5

20 Kcal is een typefoutje denk ik  :think:

Groetjes, Elly

6

Elly67 schreef:

Kan me er ook niet zo veel bij voorstellen. Vooral omdat je eigenlijk alleen de suiker vervangt door zoetstof. Die 2,5 gram boter die je per cc bespaart (t.o.v. bv Nigella) zal geen zoden aan de dijk zetten.
1,4 gram vet per cc gaat trouwens niet lukken als je 50 gram margarine = 40 gram vet gebruikt voor 6 cc's Dan heb je per cc 6,7 gram vet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Ik heb wel eens gezien dat ze (was weliswaar voor carrot cake) de boter vervingen voor appelmoes, dat heb ik toen zelf ook geprobeerd, en dat werkt wel goed... dan schakel je dus je vet uit, als je dan ook nog light appelmoes neemt en candarel..., dan zullen er weinig calorien overblijven :+ ... of het dan nog eetbaar is is een tweede (naja ik heb die carrot cake toen wel als cupcakes geprobeerd, maar met normale suiker en appelmoes ipv boter en vond ze prima te eten)

Forget love, I'd rather fall in chocolate.

Mirjam5 schreef:
Elly67 schreef:

Kan me er ook niet zo veel bij voorstellen. Vooral omdat je eigenlijk alleen de suiker vervangt door zoetstof. Die 2,5 gram boter die je per cc bespaart (t.o.v. bv Nigella) zal geen zoden aan de dijk zetten.
1,4 gram vet per cc gaat trouwens niet lukken als je 50 gram margarine = 40 gram vet gebruikt voor 6 cc's Dan heb je per cc 6,7 gram vet.

Nou bestaat margarine voor een groot deel uit water en niet uit vet dus misschien dat dat het verschil geeft.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

9 Laatst bewerkt door Mirjam5 (27-02-2011 08:26)

De wet bepaalt dat margarine evenveel vet moet bevatten als boter......................

Of je moet al halvarine gebruiken. Dan heb je idd minder vet, maar volgens mij gaat dat schiften als je het mixt.

10

Ik ben even aan het rekenen geslagen en ik denk dat het 120 kcal moet zijn.

Groetjes, Elly

11

mischien onnodig maar waar is de kwark in het recept, waneer moet ik die toe voegen

Wil het recept een keer uit proberen.

12

Ik gok tegelijk met de eidooier enz.

13 Laatst bewerkt door Kellaigh (16-03-2011 14:45)

Dames, er staat toch echt 20 in mijn dieetboek, en ook 20 op verschillende recepten op het internet hoor ;)

Oh en besje, dat is wel een typfoutje idd, die moet gewoon bij de rest van de ingredienten erin ;)

14

20 calorrien kan echtr niet :P 

een langevinger is al 20 of mandarijn...maar toch leuk dta ze wat 'armer'zijn hoor!!

en boter vervangen door appelmoes doe ik hier vaak! (geeft een zachtere bite minder crunchy) ook wanneer ik maar ttot 175 graden hoef te verwarmen gebruik ik zoetstof

15

Kellaigh schreef:

Dames, er staat toch echt 20 in mijn dieetboek, en ook 20 op verschillende recepten op het internet hoor ;)

En toch klopt dat echt niet. Alleen de margarine levert al ca 60 kcal per cupcake, de bloem ca. 45 kcal.

Groetjes, Elly

16

Ik gok dat er een drukfout in het boek staat. En dat hebben diegenen die het op internet hebben gezet met z´n 20en gewoon overgenomen ;)

17 Laatst bewerkt door Em (24-03-2011 15:54)

Dat is toch niet het recept van The Biggest Loser? Die waren 100 Kcal en zeer vies, net stuiterballen  :x

OK, ik zie dat dit recept iets anders is... ben benieuwd!!!   :9

18

Floor schreef:

en boter vervangen door appelmoes doe ik hier vaak! (geeft een zachtere bite minder crunchy) ook wanneer ik maar ttot 175 graden hoef te verwarmen gebruik ik zoetstof

Dit vind ik fascinerend; boter vervangen door appelmoes. Hoe doe je dat dan? Ik bedoel; alle boter weg of alleen een gedeelte vervangen? En vervang je door hetzelfde gewicht appelmoes????

19

Ik heb het toen ooit eens direct van een recept overgenomen en daar zat echt NUL boter in... ik weet alleen niet of je verhoudingsgewijs evenveel gram appelmoes moet hebben.... (geen idee waar ik het recept vandaan had), maar dat lijkt me haast wel... kwestie van proberen denk ik...

Forget love, I'd rather fall in chocolate.

20

Ik zl even reageren.. 8 tips om gezonder te bakken! :9

1. Mijn all-time-favorite in de meeste bakrecepten kun je de boter vervangen door een gelijk volume aan appelmoes. Je gelooft het misschien niet maar het is echt zo :) Dit trucje werkt goed bij luchtige recepten als cake en cupcakes. Bij appeltaart werk magere kwark goed (die kan je gram voor gram vervangen)

2. In plaats van appelmoes kun je ook pruimenpuree gebruiken, zie hier.

3. De oven is je grootste vriend als je minder olie / boter wil gebruiken bij het koken. Veel producten die de meeste mensen in een pan opwarmen met veel extra boter, kun je makkelijk opwarmen in de oven zonder extra vet, ik denk aan: vegaburgers, aardappelproducten (kroketjes, soesjes, bolletjes etc.)

4.Eieren kun je vervangen voor 1 eetlepel gemalen lijnzaad + 3 eetlepels warm water, laat dit papje even staan en het geeft dezelfde bindende werking als eieren. Pas wel op dit kan max 2 eieren in 1 recept vervangen, anders wordt het te zwaar. Waarom zou je lijnzaad gebruiken? Veel vezels en veel onverzadigde vetzuren, lang houdbaar en geen kippenleed, heb je meer redenen nodig….

5. Bij pannenkoeken kun je de eieren vervangen door banaan, echt waar! En je proeft er helemaal niks van :) Ratio: 1 banaan per 2 eieren.

6. Vervang gewoon meel door volkoren meel of door Brinta / gemalen havermout, veel meer vezels, dus je darmen ook weer blij :) Als je dit doet moet je wel de hoeveelheid bakpoeder x 1,5 doen, omdat volkoren meel zwaarder is en dus meer kracht nodig heeft om te rijzen.

7. Houd je niet van groente? Je kan de groente makkelijk in baksels sneaken bv deze muffins, repen, brownies of scones. Maar je kan ze ook makkelijk heel fijnsnijden en in tomatensaus voor lasagne verstoppen. Of je pureert ze into een soep.

8. Minder suiker in recepten gebruiken? Je kan natuurlijk zoetstoffen
gebruiken, die vervang je per volume, dus 1 el suiker vervang je door 1 el zoetstof. Maar kan baksels ook zoeter maken met behulp van overrijpe bananen of rozijnen.

(naar http://debakparade.blogspot.com/2011/01 … kken.html)

21

Nuttige info; bedankt!! :thumb:

22 Laatst bewerkt door Mirjam5 (27-03-2011 09:55)

@floor: he super!!! Jouw berichtje lijkt me ook nuttig voor het allergietopic. Misschien kan je het als apart topic plaatsen zodat het gelinkt kan worden??

Helaas werkt de link in je berichtje niet.

23

ik heb ooit eens appel-kaneelmuffins gemaakt, en die smaakten wel goed, wil ik de volgende dag mijn brood ontdooien, zie ik dat de boter nog in t schaaltje in de magnetron stond! normaal smelt ik de boter in de magnetron zodat het beter mengt, maar dit keer was ik het gewoon helemaal vergeten toe te voegen aan het beslag nadat ik het had gesmolten! dus ja, je kan wel cupcakes bakken zonder boter :P

24

xRoosjex schreef:

ik heb ooit eens appel-kaneelmuffins gemaakt, en die smaakten wel goed, wil ik de volgende dag mijn brood ontdooien, zie ik dat de boter nog in t schaaltje in de magnetron stond! normaal smelt ik de boter in de magnetron zodat het beter mengt, maar dit keer was ik het gewoon helemaal vergeten toe te voegen aan het beslag nadat ik het had gesmolten! dus ja, je kan wel cupcakes bakken zonder boter :P

waren het nou muffins of cupcakes? ;) Overigens kan je bv ook cupcakes van biscuitdeeg maken. Dan zijn ze ook zonder boter :Y (Alleen even oppassen dat het niet te droog wordt.)

25

het waren muffins;) maar ik neem aan dat het ook voor cupcakes geldt;)