1

Onderwerp: heteluchtoven

ik heb een heteluchtoven en de product die ik maak(cake, kapsel(biscuit), muffins. worden allemaal zwart net aan de boven of onderkant en van binnen is die dan nog niet gaar
nu kan ik kiezen voor boven en/of onderverwarming welke moet ik gebruiken en op hoeveel graden moeten deze dan. verder kan ik de ventilator aan of uit doen zetten

Komt voor de bakker!

2

Re: heteluchtoven

ik gebruik onder en boven tegelijk..

Be your own best friend because there is only one person you have to live with for all of your life.
X Sam

3

krijg je dan geen zwarte boven en/of onderkant?
en welke temperaturen dan?

Komt voor de bakker!

4

Als je gebak aan de buitenkant al zwart is en aan de binnenkant niet gaar dan staat je oven te heet.
Kies voor boven én onderwarmte voor een gelijkmatige verdeling van de warmte. Hou er verder rekening mee dat als er in recepten een temperatuur vernoemd staat dat je dan voor hete lucht altijd 20 graden lager moet kiezen.

De ventilator weet ik niet of e die aan of uit moet zetten. Bij mijn oven staat hij automatisch aan als ik hem op hete lucht heb. Dat kan dus per oven verschillen en moet je denk ik uitproberen of even lezen in het instructie boekje van je oven.

5

qua temperatuur zit je (afhankelijk van het recept) tussen de 160 - en 180 graden. Dus voor hetelucht tussen de 140-180 graden.

6

heb het boekje wel doorgelezen maak beetje onduidelijk   :(
heb wel geprobeerd en wist wel dat er 10% afmoest maar 20 graden minder wist ik niet.
maar ja zal proberen vandaag of morgen

Komt voor de bakker!

7

Het is inderdaad 10%, maar ik hou eigenlijk altijd 20 graden aan en dat gaat altijd goed  :Y
Ik bak cake op 160 graden (140 graden hetelucht)
Bisquit op 180 graden (160 graden hetelucht)
Koekjes op 180 graden (160 graden hetelucht)

En de tijd die het moet bakken moet je zelf even uitvogelen. Meestal als je het gebak begint te ruiken dan is het bijna gaar.
Wat ga je precies maken?

8

sam77 schreef:

ik gebruik onder en boven tegelijk..

gebruik je jou ventilator ook dan of?

Komt voor de bakker!

9

ja mijn ventilator staat dan idd ook aan..

Be your own best friend because there is only one person you have to live with for all of your life.
X Sam

10

djehr schreef:

Het is inderdaad 10%, maar ik hou eigenlijk altijd 20 graden aan en dat gaat altijd goed  :Y
Ik bak cake op 160 graden (140 graden hetelucht)
Bisquit op 180 graden (160 graden hetelucht)
Koekjes op 180 graden (160 graden hetelucht)

En de tijd die het moet bakken moet je zelf even uitvogelen. Meestal als je het gebak begint te ruiken dan is het bijna gaar.
Wat ga je precies maken?

ik wil biscuit maken maar op verpakking staat 35 a 45 minuten
maar na 30 min op 160 graden was die al zwart.
en het zelfde met cake alleen andere temperaturen en tijden

Komt voor de bakker!

11

Dan kan het zijn dat je oven niet goed is................uittesten met een oventhermometer om te zien hoe warm hij echt wordt als je een temperatuur kiest?

12

Karin09 schreef:

Dan kan het zijn dat je oven niet goed is................uittesten met een oventhermometer om te zien hoe warm hij echt wordt als je een temperatuur kiest?

het duurt wel lang voordat hij warm is.
en waar koop ik zo'n oventhermometer??

Komt voor de bakker!

13

oventherometer hebben ze bij de blokker geloof ik.
Sligro heeft die ook.

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

14

Ik heb een Atag hetelucht waar ook grill en bovenwarmte op zit. Wanneer ik de heteluchtfunctie gebruik gaat de ventilator aan zodat de lucht circuleert. Bij grill en bovenwarmte is dit niet nodig. De ventilator gaat dan ook niet aan.
Mijn oven werd eerst ook niet heet genoeg. In de winkel zeiden ze toen dat ik de knop (oude oven  :) ) eerst helemaal open moest zetten om deze dan gelijk terug te zetten op de temp die ik wilde hebben. Dat werkte!
Ik heb ook een oventhermometer van de Blokker in mijn oven staan  :Y

15 Laatst bewerkt door figarodt (21-02-2011 00:00)

In de meeste niet-professionele ovens is de temperatuur niet accuraat. En oven thermometer is daarom heel nuttig en is niet duur. Ik me nooit verlaat op de afgestelde temperatuur.
Bij gebruik van de hete lucht functie wordt de oven minsten 20 graden warmer dan de afgestelde temp. Dwz dat je daardoor waarschijnlijk te heet bakt en je hem dus beter wat lager kan zetten.