1

Onderwerp: Falend beslag

Hallo,
ik wilde voor een verjaardag een taart maken met biscuit. Ik heb bij de eerste poging alles gedaan wat er in het recept stond en vervolgens in een bakvorm van 22 cm gegoten. Maar na 40 minuten in de oven was hij maar 1,5 cm hoog en keihard. Voor de 2e poging had ik maar meer beslag gemaakt (wel naar verhouding). Maar na 1 uur en een kwartier in de oven waren de zijkanten en de bovenkant hard (tegen aangebrand aan), maar de binnenkant was pap. Kan iemand mij zeggen wat ik misschien fout doe?
En welke mix wordt bedoelt in het recept "biscuit met mix"?

Groetjes Elise

2

Re: Falend beslag

De biscuitmix...deze maak je met eieren en een beetje water aan. Ideaal. Ik bak nu 1,5 jaar en heb alleen nog maar de mix gebruikt (durf de andere niet aan  :o ). Ik weet wel dat het luchtig krijgen van het beslag ligt aan hoe lang je mixt en hoe hoog je oven staat. Temperatuur dan  :lol: .  Dit geldt voor zowel de mix als het  zelfgemaakte beslag

3

kan ik gewoon een mix nemen uit de supermarkt??

4

Jammer dat het mis ging. Hoe heb je je oven ingesteld?
Bisquit met mix is bisquit gemaakt van een kant en klare mix, waar je alleen eieren en een beetje water toevoegt, bijv. Funcakes, o.a. verkrijgbaar hier in de webshop.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -1811.html

Groetjes, Elly

5

Ik heb de oven op 140 gezet, en nadat de taart erin ging steeds temp. omhoog gedraaid tot 185 graden.

6

Muisje93 schreef:

kan ik gewoon een mix nemen uit de supermarkt??

Deze mix is, jammer genoeg, niet te krijgen in de gewone supermarkt. Wel bij Pipoos en taartenwinkels en idd bij de webshop  :Y

7

Muisje93 schreef:

Ik heb de oven op 140 gezet, en nadat de taart erin ging steeds temp. omhoog gedraaid tot 185 graden.

Ik bak constant op 150 gr. Wanneer je hetelucht bakt is 185 te hoog.

8

Ik heb een elektrische oven, zit daar enig verschil in?
Ik heb daar namelijk geen verstand van.

9

Ik ken alleen mijn eigen oven en weet dus niet hoe en wat over de andere. Het is wel zo dat elke oven scheelt. Zo zijn er veel die 35 min bakken, hetelucht en zelfde temp als ik, terwijl ik 55 min bak... Je moet je oven dus goed leren kennen. Ik zou 'm in ieder geval niet te hoog zetten. Beter langer bakken op lage temp dan kort bakken op hoge temp  :Y

10

Muisje93 schreef:

Ik heb een elektrische oven, zit daar enig verschil in?
Ik heb daar namelijk geen verstand van.

Je hebt boven- en onderwarmte of heteluchtstand. Bij een heteluchtoven zit er een ventilator in de achterwand. Bij een heteluchtoven kun je de temperatuur ongeveer 10 à 15 procent lager zetten dan bij boven- en onderwarmte.
Als het inderdaad een heteluchtoven is dan zou ik hem op 150 à 160 gr zetten gedurende de hele baktijd (ong. 35 à 40 min. voor een vorm van 20 cm.)

Groetjes, Elly

11

Hoe hoog word de taart  als je zeg maar een taartvorm van 26cm doorsnede hebt?
Ik heb ook met biscuitmix gebakken,maar hij word bij mij niet hoog
Ong 5cm hoog is tie geworden.Ik ben ook nog maar een beginner.
Ik had hem op 160 gr en dan 25 min ongeveer.

Gr Angelique

12

ligt eraan hoeveel beslag je gebruikt, 5cm is inderdaad wat aan de lage kant. Je kunt dan beter wat meer beslag maken. Nu lees ik dat je de biscuit maar 25min in de oven hebt; dit is wel heelkort. Je kunt zeker wel van een minuut of 40 uitgaan.

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

13

Ik heb precies gedaan wat op de verpaking stond,hij was 1/4 gevult zeg maar.
Dan zou ik het voortaan langer doen.
Wat is normaal ongveer kwa dikte cm?

14

1/4 is wel weinig, ik zou eerder zeggen tussen de 1/2 - 3/4. Mijn biscuit is 7-8 cm hoog.

15

inplaats van gewone bloem zelfrijzende bakmeel gebruiken. Bij mij ging het ook iedere keer fout totdat ik het hier ergens gelezen had.
succes :thumb:

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

16

Ik bak ook gewoon een biscuit van eieren, suiker, bloem en maizena.....geen zelfrijzend bakmeel.

Ik gebruik altijd de boven en onderwarmte, 160 graden en dan (voor een springvorm van 24 cm=5eieren) 35-40 minuten. Ik draai niet hoger of lager tijdens het bakken en het lukt eigenlijk altijd.

Hoop dat het jouw ook gaat lukken!

17

Bedankt voor de tips,zou het zo een gaan proberen.
Ik hoop dat het dan wel gaat lukken :Y

Gr Liek

18

ikzelf had ook altijd last van "falend"beslag terwijl ik ook alles deed zoals het hoorde O-)  en toen kwam ik erachter dat als ik mijn oven op 160 graden instelde hij 200 graden was dus misschien als alle bovenstaande tips niet werken moet je even kijken of jouw oven ook liegt tegen jou

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat