1

Onderwerp: Strik maken en bewaren

Ik wil graag voor mijn volgende taart zo een grote strik maken voor boven op de taart.

Nu vroeg ik mij af, de taart is voor 5 feb. (volgende zaterdag). Kan het dan kwaad als ik dit weekend die strik al maak en dan een week weg zet of is dat juist niet verstandig? Zakt die dan in?

Dus kan ik hem wel dit weekend maken of kan ik beter wachten tot woensdag of donderdag?

Alvast bedankt!

- Groetjes Nama -

2

Re: Strik maken en bewaren

Ik had begin januari een bestelling voor een taart met strik. Strik had ik voorbereid 3 dagen voor die tijd. Bellen ze dezelfde avond om de taart 2 weken later te doen, kindje is ziek. Prima, strik bewaard en uiteindelijk 2 weken later gebruikt. Ging prima. Wel donker en droog bewaard.

3

Ik wil voor 24 feb mijn eerste striktaart maken.
Ik ga fondant gebruiken maar ik lees over tylose en eetbare lijm wat kan ik het beste gebruiken. Ik moet het nog kopen.

4

Heb laatst ook voor het eerst z'n strik gemaakt.

Deze site heeft mij veel geholpen: http://www.tartacadabra.com/howtos/strik.html

Ik raakte behoorlijk verward door alle verschillende adviezen.
Fc fondant, Bakels fondant, Regalice.
Wel tylose, niet tylose.
Meteen bewerken, Tylose 2 uur inlaten trekken, over nacht in laten trekken.  :mad:

Mijn tip is: ruim op tijd beginnen, dan heb je tijd voor een 2e (of een 3e).

@ beginnertje, de tylose is om de fondant uit te laten harden en de eetbare lijm om alles aan elkaar te plakken. De lijm kun je maken van tylose en water of kant en klaar kopen, ik heb glazuur gebruikt, werkte ook goed.

5

Thanks! :thumb:

6

Ik heb 'm met Bakels en tylose gemaakt. De onderdelen met gekleurde royal icing bevestigd. Tipje; schuin afgesneden hoekjes bij de strik snijden voor alles is uitgehard! Je loopt anders kans dat het breekt door het snijden.
Succes!

7

Dankje, ik heb gelijk een kijkje genomen op je website leuk!

8

De lussen moeten eerst drogen (1 dag), onderste laag plakken, dag drogen, 2e laag plakken, dag drogen, bovenste ertussen, dag drogen, dus...op tijd beginnen :Y
(en extra lussen maken om evt gebroken lussen te vervangen)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Ik heb gewoon alles meteen geplakt met RI lekker dik, kon makkelijk op een dag. Eventueel de bovenste lus stutten met keukenpapier of zo, zodat deze rechtop blijft staan met drogen.

10

Hoe veel Tylose moet je gebruiken om een strik te maken?
En waar kan ik gelijke strikken mee maken?
Ga voor het eerst namelijk een strik maken.
Ben benieuwd of het gaat lukken!

Alvast bedankt.

11

er zijn diverse how-to's :Y

tylose is algemeen 1tl op 250gr fondant

Fondant dun uitrollen en dan gelijke banen snijden (even breed en even lang)

12

Super bedankt voor al de tips.

Ik heb gister mijn fondat met tylose gemengd en ga vandaag de lussen maken, hopelijk morgen dan aan de strik beginnen en deze morgen afmaken, hopelijk lukt het wel!

De tip van de extra lussen maken is inderdaad ook erg slim!

- Groetjes Nama -

13

ik heb vanmorgen mijn eetbare lijm en tylose binnen gekregen dus wil binnenkort ook beginnen aan mijn strik.

14

Even een vraagje.

Kan je ook zo'n strik maken met marsepein?
En moet daar dan ook tylose doorheen?

Groetjes Linda

15

Owamia schreef:

Even een vraagje.

Kan je ook zo'n strik maken met marsepein?
En moet daar dan ook tylose doorheen?

Groetjes Linda

Zoekfunctie: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=132723

En meestal is het verstandiger om een nieuw onderwerp te starten..........dan een nieuwe vraag te stellen in een topic van iemand anders omdat jouw vraag een andere is dan het onderwerp van dit topic.

16

Ik ben er nu pas aan toe om de strik te maken.
Vanmiddag rond enen heb ik de tylose toegevoegd aan m'n fondant. laat het 24 uur intrekken, dan maak ik de lussen en het rondje, maar ik las op internet bij maak je taart dat de lussen ook 2 dgn moet drogen en dan pas de strik in elkaar kan zetten?

Dus intotaal 4 dagen bezig? klopt dit?

17

nee hoor, heb het laatst ook sneller gedaan (mbv oven ;) )
wel extra lussen maken voor het geval ze breken :Y
succes :thumb:
(tylose hoeft niet persé 24u in te trekken, 2u werkt ook al goed)

18

Ik laat mijn tylose een kwartiertje of zo intrekken. Anders kan ik er echt niet meer mee werken. (en heb niet zo veel geduld.....). De lussen laat ik wel 2 dagen drogen of zo  :Y . De strik zet ik in elkaar met RI, idd lekker dik zodat de lussen goed blijven staan.

19

morgen ga ik beginnen met de lussen maken, ben benieuwd.
bedankt

20

Nou eergisteren had ik tylose door mijn rode fondant gedaan en vol goede moed ben ik vanmorgen aan mijn strik begonnen..
nou ja begonnen ik kreeg het fondant niet eens glad! Ik heb ruim 40 minuten gekneed nog even in de magnetron gehad toen werd het wat zachter maar het bleef afbrokkelen en hard! Kon er niks mee. (toen een strik proberen te maken van gewoon fondant zonder tylose maar nee dat wil niet ben ik achter hhahah)

Ik wilde dolgraag die strik hebben voor mijn taart voor zaterdag maar hoe het nu ging lukte het niet, heb alles in de prullenbak gegooit het leek wel een baksteen!

Iemand tips?

21

:think: welk merk fondant /  :think: voorgekleurd of zelfgekleurd /  :think: welke hoeveelheden fondant en tylose gebruikt

22

merk: rolfondant kleur rood (zelf niet gekleurd)
200 gram fondant,  2 gram tylose

heb het 24 uur laten inwerken.

23

:think: hoeveel tylose is dat? 1 tl ongeveer?

Hoezo was de fondant niet glad dan?
Door de tylose veranderd de structuur niet echt, wordt alleen een beetje taaier.
Ik denk dat je te lang gekneed hebt, de tylose begint dan al te werken.
Het is echt effe warm kneden (in kleine hoeveelheden; de rest goed luchtdicht verpakt laten), uitrollen, snijden, vormen en afblijven :Y

24

hmm of dat een th lepel is geen idee heb het op de weegschaal afgemeten. Ik heb dat toen door de fondant gedaan gekneed tot dat de poeder niet meer zichtbaar was, in huishoudfolie gedaan en vervolgens in een afsluitbaar bakje gedaan 24 uur laten rusten.

vanmorgen maakte ik het open het was 1 kei harde fondant bal. Kneden, alles brokkelde af overal harde stukjes fondant. en maar kneden even in de magnetron gehad maar het bleef stug hard/ en afbrokkelen.

Dus nu opnieuw doen, tylose kneden in fondant en dan meteen de strik maken? dus niet zoveel uur in laten trekken?

25

:think: klinkt alsof dat niet luchtdicht genoeg was :nooo

Ik doe het altijd in een diepvrieszakje en dan een knoop erin, evt in een blikkentrommel.

zou wel iets van 2u wachten, maar er zijn mensen die direct aan de slag gaan, dus ja....