1

Onderwerp: Pfffff nu al mis..........

Ha Forummers,

Nou, had ik gisteravond toch aangekondigd dat ik morgen mijn eerste fondant-taart ging proberen..... Ik dacht ik zal vanavond de cake vast bakken, en daar ging het dus al mis. Nadat ik hem uit de oven had gehaald, stortte een deel in: niet gaar. Nu is het wel een raar geval, hij was namelijk alleen aan de linkerhelft (of de rechter als je het blik omdraait ;-) ) niet gaar, en dan ook nog eens alleen helemaal op de bodem van het blik. Niet in het midden dus, daar was hij prima, dat had ik ook gechecked door erin te prikken. Komt dit misschien doordat mijn oven niet gelijkmatig verwarmt ofzo? Iemand wel eens hetzelfde gehad en/of tips?
Morgenochtend maar opnieuw proberen, misschien de cake een paar keer draaien tussendoor. Ik had trouwens de dubbele hoeveelheid van een recept, en daarom de baktijd ook verdubbeld. Is dat misschien te simpel gedacht en werkt dat anders?

Groetjes Mar

2

Re: Pfffff nu al mis..........

dat schijnt toch niet zo te werken. Juist bij dubbele hoeveelheden kan het gewoon niet lukken. Kun je het niet in tweeen bakken? Ik doe dat zelf vaak. Gewoon twee keer deeg in een vorm van 20 cm. Die stapel je dan op elkaar.

Succes!!!! En nu ga ik pakken voor de m&g!!

Fijne dag morgen, he!!!!!

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

3

Re: Pfffff nu al mis..........

Als ie aan 1 kant niet gaar is lijkt het inderdaad dat je oven niet pveral even heet is. Toch zou ik voorzichtig zijn met draaien, want als je tussendoor je oven open doet kan het weer inzakken.... Een oplossing weet ik ook zo even niet. Misschien de laatste 10 minuten of zo de helft die evt te donker wordt met folie bedekken?

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Pfffff nu al mis..........

Hoi Mar,

Is hij de 2e keer wel gelukt? Ik zou hem ook niet draaien als ik jou was. Misschien je taart aan die kant van de oven zetten die beter gaar was?

Overigens voel ik altijd zelf aan de taart ipv met een prikker of breinaald oid. Als de taart goed veerkrachtig aanvoelt als ik er met mijn hand op druk doe ik de oven uit. Verder kun je nog de tijd geleidelijk opvoeren, dus lager beginnen en steeds na ca. 15 min. de temp wat omhoog schroeven. Zodat je alleen het laaste kwartier aan de hoogste temp zit en dan kun je hem evt. nog 5 minuutjes langer laten staan. Dit zorgt voor gelijkmatiger rijzen en je voorkomt dat de bovenkant te snel dicht schroeit waardoor de taart niet meer gelijkmatig omhoog kan komen.

Succes ermee!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5 Laatst bewerkt door Mar (15-05-2006 17:21)

Re: Pfffff nu al mis..........

Hoi hoi,

Nou, ik had de tip van Karin ter harte genomen, en voor de zekerheid de taart in tweeen gebakken (dank je wel karin). Aardig gelukt, in ieder geval gaar en bijna recht.
Ik heb hem gevuld met jam en banketbakkersroom en bekleed met fondant. Mijn bezoek heeft foto's gemaakt dus binnenkort verschijnt hij in de show-off!
Ik vond hem alleen niet echt lekker, ik vond sowieso de fondant nogal vies ruiken, beetje azijn-achtige lucht, ligt dat aan het merk of is dat altijd zo? Ik vond de smaak ook niet fantastisch, omdat ik die lucht er doorheen rook :-(. Maar de visite vond het wel lekker (of ze zeiden dat ze het
lekker vonden ;-), dus al met al was ik tevreden. Ik ga toch eens het marshmellow-recept proberen, volgens mij vind ik dat wel heel erg lekker!

groetjes Mar

6

Re: Pfffff nu al mis..........

Hallo Mar,

Wat jammer dat je zelf niet tevreden was over de smaak zeg. Wat voor fondant heb je gebruikt (merk) en heb je het gekleurd gekocht of wit? Ik ben wel erg benieuwd. Misschien is anders marsepein eengoed alternatief voor je?

Misschien is ook (door omstandigheden misschien?) jouw reuk wel erg sterk ontwikkeld waardoor dat luchtje de overhand kreeg? Heb je niet iemand die je "echt" om zijn of haar mening kunt vragen zodat je zeker weet of het nu wel of niet aan jezelf ligt?

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: Pfffff nu al mis..........

He Inge,

Ik had de fondant van Pettinice gebruikt, diezelfde die jullie ook in de webshop hebben, de witte. Gelijk toen ik de verpakking eraf haalde rook ik een hele sterke soort azijnachtige lucht. Ik heb de houdbaarheidsdatum nog gechecked, maar daar was niets mis mee. Omdat het de eerste keer was dat ik het probeerde wist ik natuurlijk niet of het zo hoorde te ruiken. Ik heb ook eerst een stukje gegeten om te kijken of ik niet ziek werd haha.

De familie vond het echt lekker hoor, alleen mijn moeder rook het nadat ik het had gezegd ook wel erg. Ik had het beter niet kunnen zeggen want daarna smaakte het haar ook wat minder. Ik heb daarom de rest van de visite maar niet gevraagd om er aan te ruiken, om te voorkomen dat het niemand meer zou smaken !

Ik ga ook eens wat met marsepein proberen ja, maar daar hou ik zelf niet van (jeetje ik klink nu wel echt als een hele lastige eter, valt wel mee hoor ;-) ). Misschien was mijn neus wel overactief ja, dat kan natuurlijk ook nog, ik ga het ook zeker nog eens proberen.

Groetjes Mar