1

Onderwerp: voor hoeveel man en wat voor prijs?

hai, ik heb enorm veel moeite met het inschatten voor hoeveel personen een taart kan zijn. zoals de griezeltaart die ik heb gemaakt, moest voor 15 man zijn. nu is er na het verjaardagspartijtje nog zeker de helft over :P

daarbij willen mensen mebetalen voor de taart, maar weet dat ook niet goed te berekenen. ik vraag meestal de maakkosten maar terug. maar hoe bereken je zoiets?

2

Re: voor hoeveel man en wat voor prijs?

Voor stukjes reken ik 5 x 6 cm bij vierkante taarten. Zo heb ik het hier een keer gelezen van Inge en Marianne en tot nu toe klopt dat wel, vaak is wel wat over maar dat is ook wel leuk vind ik zelf, kunnen de mensen zelf de volgende dag nog even nagenieten van de leuke dag (en taart ;) ).
Voor de prijs rekenen de meeste zo'n 1,25 tot 1,50 p.p.
Als de taart echt superveel werk is of je bent gewoon mega-goed ;) kun je altijd wat meer vragen.
Sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Als je even de zoekfunctie gebruikt voor de vraag wat mensen berekenen hier op het forum, er zijn zeker al 2 (lange) topics over geweest.

Voor de hoeveelheid is ook een topic geweest, de meesten hanteren stukjes van een oppervlakte van 25-36 cm per persoon.

Een taart van 20x20=400
400/36=11.11
400/25=16
Dus die is voor 11-16 personen, afhankelijk van hoe machtig de vulling en hoe hoog de taart. Ik deed eerst altijd stukjes van 6x6 (dus 36) rekenen, maar ik hield ook altijd verschrikkelijk veel over.

Voor ronde taarten kan je de radius (de helft van de doorsnede) in het kwadraat doen, en dan x pi (3.14).
Dus een taart van 24 cm doorsnede
12 x 12 x 3.14 = 452
452/25 = 18.08
452/36 = 12.56
Dus die is voor 12-18 personen.

Misschien kan je er wat mee.

Mijn website: Presentaart

4

Hey Lara, jouw reactie is een stuk sneller zonder al die berekeningen... :D
Zo simpel kan simpel dus zijn ;)

5

ik snij dan toch wel mega punten blijkbaar !! Uit een 20 cm taartje is 10 bij mij toch wel het max hoor, anders krijg je schijfjes cake ;)

of ben ik nou zo'n veel vraat ???????

da bedoel ik :P
ben in mijn familie grote porties gewend. die kerkertaart zou al half weggegeten door mijn broers. daarom is het zo lastig in te schatten.

7

Ik hou Mascha's rekenmethode aan, alles mooi in een excelsheetje. Even aantallen aanpassen en je hebt een handreiking. Maar het blijft natte vinger werk, en afhankelijk van veel factoren (wie snijdt en hoeveel trek heb je en zo :+)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

tsja, ik rekende ook altijd 12 punten uit een 26 cm doorsnede, maar nu blijkt dat veel mensen 'een klein stukje' willen en dat de mensen die normale stukjes willen ook vinden dat ik te groot snij ?! nou ja ;) En nu heb ik het dus aangepast omdat er altijd zoveel over was.

Het maakt inderdaad ook uit als je taart heel hoog is, maar ook als je bijvoorbeeld als nagerecht taart hebt (dan zitten de meesten al vol, ikke niet hoor ;))

@ Marianne: Haha, wie heeft het weer op de computer??? ;) (alhoewel ik moet zeggen dat ik ook de rekenmachine gebruik hoor :D)