1

Onderwerp: eerste keer bonbons! best leuk geworden....

was de eerste keer bonbons proberen te maken...
Wat een geklieder zeg  :lol:

maar goed, vond ze er goed uit zien en ze smaakte ook nog eens lekker.

Volgende keer moet ik alleen wel proberen minder chocolade erin te doen. Nu "beet" ie niet lekker weg, zeg maar  :/

komen ze;

witte choc, gevuld met marsepein en een laagje fudge
http://94.100.121.45/1219100001-1219150000/1219113701-1219113800/1219113713_5_5x64.jpeg

http://94.100.126.68/1219100001-1219150000/1219113601-1219113700/1219113698_5_uZ1p.jpeg

pure choc, gevuld met caramel en oreo/monchou

http://94.100.124.173/1219100001-1219150000/1219113701-1219113800/1219113732_5_N2X_.jpeg

De binnenkant;
http://94.100.114.49/1219100001-1219150000/1219113701-1219113800/1219113724_5_gPNS.jpeg

Easy fudge (recept Nigella)
http://94.100.118.182/1219100001-1219150000/1219113701-1219113800/1219113723_5_OMke.jpeg

en marsepein met een walnoot; lekker simpel  :D
http://94.100.120.57/1219100001-1219150000/1219113701-1219113800/1219113729_5_gfFg.jpeg

zo, lekker veel foto's  :+  :lol:
op naar de volgende lading...

bedankt voor t kijken.

groetjes bernadette

2

Re: eerste keer bonbons! best leuk geworden....

Ziet er lekker en professioneel uit! Zou je niet zeggen dat je nog nooit eerder bonbons hebt gemaakt. :thumb:
Ook mooie foto's!

3

Ik vind ze echt prachtig|!!!

Ik wil het in de toekomst ook gaan doen maar eerst maar eens die taarten goed onder de knie krijgen...haha!

Ik ben er van overtuigd dat ze lekker zijn  :P  :Y

4

Jemig, ik krijg trek. Zit je hier aan de thee met een goedkoop biscuitje!
Ze zien er super uit :Y

Er is nooit iets groots bereikt zonder enthousiasme (Emerson)

5

:P Dat ziet er veel te lekker uit. Goed gelukt allemaal!

Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!

6

Toevallig was ik ook al aan het rondsnuffelen voor recepten, how-to's en vormpjes voor bonbons. En dit ziet er hartstikke goed uit, dus als je nog tips hebt.....!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

7

Zit er erg lekker uit! Zijn erg mooi geworden.

Groetjes, Marjan

8

Mooi hoor!! Mijn pogingen tot bonbons maken zagen er lang niet zo chic uit ;)

9

Tnx allemaal,

e.b.m. schreef:

Toevallig was ik ook al aan het rondsnuffelen voor recepten, how-to's en vormpjes voor bonbons. En dit ziet er hartstikke goed uit, dus als je nog tips hebt.....!

@e.b.m. ik moet eerlijk zeggen dat ik zomaar wat geprobeerd heb.

de ronde bonbons zijn gemaakt in de ijsblokjes vorm van de Hema.

en de rechthoekige met de ijsblokjes vorm van de blokker.

ik heb gewoon cholade in de magnetron gesmolten en dan in de bakjes gegoten en met een lepeltje naar de zijkanten gedaan. dan hard laten worden, vullig erin en cgocolade daaroverheen.
En dan geduld hebben!  :D

ik moest trouwens behoorlijk hard op mn aanrechtblad meppen om mn chocolaatjes eruit te krijgen...  :+

als tip heb ik wel om te kijken of je stoffen handschoentjes kan vinden ergens, ik moet ze namelijk ook nog hebben. Want als ik mijn bonbons aanraakte zat er al gelijk een vingerafdruk op!! ( :s en ik vind dat er zelf niet zo smakelijk uitzien)

daarnaast heb ik geen idee hoe je chocolade moet tremperen zodat het mooi glanst, want sommige zagen er een beetje dof uit..

heel verhaal, maar hoop dat je hier wat aan hebt. :)
als je nog meer vragen hebt, hoor ik t wel. (maar ben natuurlijk geen prof en heb ook maar wat aangemodderd)

groetjes ber

10

Aangemodderd of niet, het ziet er heeerlijk uit :thumb:  :thumb: . Potverdorie en juist nu heb ik geen chocola in huis :s

11

Niks dure bonbonvormpjes dus, maar gewone ijsblokvormpjes! Wat kan het leven toch simpel zijn :lol: . Bedankt voor de tip! En dan heb ik voor jou de uitleg van tempereren. Komt-ie:

tempereren Hoe kunt u chocolade tempereren? En waar is dat voor nodig?

Chocolade tempereren is synoniem voor het voorkristalliseren van de cacaoboter in chocolade en heeft alles te maken met de verwerkingstemperatuur van chocolade. Door te tempereren, wordt de aanwezige cacaoboter in een stabiele kristalvorm gebracht. Die garandeert de hardheid, de krimpkracht en de glans van het afgekoelde eindproduct. Chocolade gewoon laten smelten (op 40ºC tot maximaal 45ºC) en laten afkoelen tot zijn verwerkingstemperatuur zal u geen glanzend eindresultaat opleveren. De manier waarop die temperatuur bereikt wordt maakt het verschil. De drie factoren die bij tempereren een rol spelen zijn tijd, temperatuur en beweging. (de verwerkingstemperatuur voor donkere chocolade schommelt rond de 32ºC, terwijl die voor melk- en witte chocolade ongeveer 30ºC bedraagt). Hoe krijg je dan wel een schitterend eindresultaat? Door de chocolade te tempereren!

Tempereren in de magnetron

1. Giet de callets in een plastic of glazen kom
2. Plaats ze in de magnetron en smelt ze bij 800 a 1000 Watt
3. Haal ze elke 15 a 20 seconden uit de magnetron en roer ze goed om zodat de temperatuur van de callets zich homogeen verspreidt en de callets niet verbranden
4. Stop met opwarmen en roer de massa goed tot alle callets weg zijn en je een homogene, iets dikvloeibare massa krijgt: de chocolade is getempereerd en klaar om te verwerken.

Belangrijke opmerking: tijdens de verwerking kan de chocolade verder indikken. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door een snelle aangroei van de aanwezige cacaoboterkristallen. U kunt dit gemakkelijk verhelpen door de temperatuur van de chocolade lichtjes te verhogen (warme föhn aan de buitenkant van de kom), of door een deel warme chocolade toe te voegen. U kunt deze handeling steeds herhalen wanneer de te verwerken chocolade indikt.

12

En misschien moet ik mijn onderschrift maar eens aanpassen, want als ik zo'n uitleg geef en daaronder lees je die tekst, tja........ dan loop ik kans niet serieus te worden genomen, natuurlijk :lol: .

13

Ik vind ze er erg lekker uit zien! En in ijsblokjesvormen, wat een geweldige tip! En de fudge ziet er ook heerlijk uit, knap hoor. Ik ging laatst vanillefudge maken en het werd borstplaat  :s !

A colourful cake for a colourful day!
www.colourfulcakes.nl

14

Lekker! En hele mooie foto's. Top hoor.

Met zoete groet! Akire

ze zijn mooi geworden! dat wil ik ook kunnen ;)

I never met a calorie I didn't like....

16

e.b.m. schreef:

En misschien moet ik mijn onderschrift maar eens aanpassen, want als ik zo'n uitleg geef en daaronder lees je die tekst, tja........ dan loop ik kans niet serieus te worden genomen, natuurlijk :lol: .

:lol:

bedankt voor de uitleg.
nu heb ik dat volgens mij ook gedaan, maar toen ik naar het zoeken was naar voorbeeldjes op het forum zag ik een aantal bonbons langskomen die echt super mooi glanste, en dat is niet gelukt...

maar goed oefening baart kunst.

groetjes