1

Onderwerp: Nieuw en dus even voorstellen

Hallo,

Zojuist heb ik me aangemeld voor de site en al meteen plaats ik maar het voorstelberichtje, dan hebben we dat ook weer gehad.

Aanstaande donderdag moet ik 22 worden en ik heb een aardig stuk (wit) fondant in mijn koelkast liggen, dus ik denk dat ik mij een dezer dagen nog uit ga leven. Sinds mijn 1.5e ben ik al gezegend met coeliakie en ik zit dus vast aan een glutenvrij dieet. Zoals gezegd zie ik dat als een zegen want nu heb ik een reden allerlei lekkere dingen te bakken. Het heeft mijn ogen geopend en mij voor een studie voedingsmiddelentechnologie gebracht. Natuurlijk is iedere verjaardag slagroom/mokkataart wel een beetje saai en zo kwam ik dan ook op het bekleden met marsepein/fondant. De foto's op deze site zijn echt zoooo mooi, dat inspireert!

Het witte stuk fondant is mijn eerste stuk fondant en tot nu toe kan ik alleen nog maar roosjes maken en daarmee stopt het. Ik heb nog niet eens werktuig ervoor aangeschaft, maar een keukenmesje en sateprikker zijn voor de basis nog wel te gebruiken. Normaliter heb ik totaal geen geduld, en dan ook echt geen klein beetje, dus ik had verwacht dat ik de handdoek toch weer in de ring zou gooien, niets is echter minder waar. Ik behield mijn geduld en ik vind het leuk! Hier wil ik meer van leren. Vandaar ook de keuze om mij aan te melden op dit forum. Jullie zijn mijn leermeesters!

Op naar een boel ervaringen en kennis!

2

Re: Nieuw en dus even voorstellen

Leuk dat je meedoet! Waarschijnlijk heb je een boel handige recepten voor glutenvrije taarten!
Maar eh, de fondant mag uit de koelkast... Gewoon bewaren op kamertemperatuur is prima!
Succes en ik ben benieuwd naar je taart!

3

Biggeltaart schreef:

Leuk dat je meedoet! Waarschijnlijk heb je een boel handige recepten voor glutenvrije taarten!
Maar eh, de fondant mag uit de koelkast... Gewoon bewaren op kamertemperatuur is prima!
Succes en ik ben benieuwd naar je taart!

Dankjewel voor je reactie! Ah.. Dat wist ik niet. In de koelkast is in ieder geval wel ruimte :P  Kan je het fondant gewoon over de taart heen leggen of moet er nog wel iets tussen? Had het op kleine cakejes uitgeprobeerd en dat plakte opzich prima... Mijn eerste taart zal nog niet zoveel voor gaan stellen denk ik hoor:-P Ben me druk aan het "inlezen" :+ Veel interessanter dan tentamens leren  :+  :D

4

Hoi Nines,

Ik gebruik altijd botercrememix (desgewenst met een toegevoegd smaakje) tussen de cake en het fondant,dan blijft het goed plakken. Je kan het als mix kopen, maar je kan het ook zelf maken. Ik ben van de mix, ideaal en heerlijk van smaak, alleen weet ik natuurlijk niet hoe het met het glutenvrij dieet zit, of zit dat alleen in brood en dat soort produkten  :think: ?

Ik heb zelf het fondant ook buiten de koellast liggen, het overige fondant kan je voor de volgende taart weer heel goed gebruiken, mits het schoon blijft natuurlijk. Ik bewaar het gewoon in een plastic zakje wat ik dichtknoop en dat gaat prima. Nog een tip: voordat ik begin met het fondant leg ik het 10 seconden op de laagste stand in de magnetron, daar wordt ie wat zachter van en is ie beter kneedbaar.

Ik wens je veel plezier toe met je taartje,en ik hoop dat ie lekker zal smaken  :9 !

wat hebben we toch een lekkere hobby....

5

Hoi hoi,
Ik ben hier net een dag of twee op deze site, maar wilde even zeggen dat ik het leuk vind om te lezen dat je coeliakie als een zegen beschouwd (soms ook niet waarschijnlijk  ;) ). Bij mijn dochter van 3 weten we het sinds 3 maanden dat ze coeliakie heeft dus ik hoop dat ze er net zo positief tegenaan zal kijken als jij!
Waar bak jij je biscuit van? Heb al het een en ander getest maar ben altijd nieuwsgierig of er nog meer te proberen is  :D

PS: botercrememix is meestal niet glutenvrij... bevat sporen van of kan sporen bevatten van (maar dan ligt het eraan hoe heftig jij daar op reageert). Maar met een beetje boter, suikerbakkerspoeder, vanille-extract heb je zo overheerlijk botercreme.

Glutenvrij bakken voor dochter met Coeliakie