1

Onderwerp: Hi, ook even voorstellen! Glutenvrij voor mijn dochter

Ik ben Vanessa, 32, mama van twee kindjes (een meisje van 3 en een jongen van 8 maanden). Sinds 3 maanden weten we dat onze dochter Coeliakie heeft en dus glutenvrij  moet leven. Gelukkig hield ik al van bakken en koken want dat moet er nu veel gebeuren. Echte taarten is echter nieuw voor mij (ik val in de categorie appeltaart bakken, ook erg lekker). Ze is 1 januari jarig geweest en toen heb ik mijn eerste taart gemaakt: gebakken, gevuld, bekleed en versierd (strik wel zelf gemaakt, de bloemetjes niet zelf gemaakt maar van funcakes). En dat alles ook nog glutenvrij. Goed, het was eigenlijk m'n tweede taart want ik heb er eentje gemaakt om te oefenen, die was rond en een stukje kleiner.  ;)
Ik ga morgen naar m'n eerste workshop: basistaart. En vanaf daar hoop ik veel te leren en de volgende keren zelf de bloemtjes te maken. Of eigenlijk ook zulke prachtige creaties kan maken die ik hier ben tegengekomen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6Y8L73VT-D.jpg

Glutenvrij bakken voor dochter met Coeliakie

2

Re: Hi, ook even voorstellen! Glutenvrij voor mijn dochter

hoi vanessa,

welkom op het forum. ook ik heb een coeliakie kindje (van net 2 jaar) en ben daardoor met het taartenbak virus besmet. Hoewel de rest van de fam. (incl. 2 andere kids) geen coeliakie hebben bak ik alles gv met het recept van het forum hier. Wordt door iedereen ook qua smaak gegeten.

mocht je nog tips willen of soms je hart willen luchten over de coeliakie problemen mail me gerust.

groet,
Saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

3

Ik ben al erg blij hier met het forum dat het woord glutenvrij boven komt drijven als je de zoekfunctie gebruikt  :D . En ook nog eens een webshop dat apart een glutenvrij assortiment vermeldt  :thumb: .
Welk recept gebruik je dan? Die met rijstmeel dat onder het kopje recepten te vinden is? Of met Schar? Dat ben ik hier ook nog ergens tegengekomen.
Ik heb nu een paar dingen geprobeerd. rijstmeel, schar, en Twello's cakemeel en met de laatste ben ik tot nu toe het meest tevreden. Ik heb het basisrecept biscuit van hier gebruikt en de bloem vervangen door de cakemeel en dat is goed gelukt. Ik moet het alleen wel heel voorzichtig bakken, en langzaam opbouwen qua temperatuur. Het blijft langer vers dan de andere twee en daar werd ik zo blij van. En dan weet jij precies wat ik bedoel  ;).
Ik ben wel ernstig onder de indruk van wat ik hier allemaal zie dus ik voel me nog wel een beetje een misplaatste amateur dus al deze pro's  :)

4

Hee hallo,

ik las je berichtje bij mijn welkomstverhaaltje, maar ik denk ik ga hier maar even reageren :D

je wilde weten waar ik biscuitdeeg van maak.. Ik heb altijd geleerd om 6 eieren heeeeeeel lang op te kloppen met 75 gram suiker. als je dat 20 minuten klopt heb je heel luchtig mooi spul. Daarna voorzichtig beetje glutenvrij bloem zeven met wat bakpoeder.. half uurtje in de oven bij 180 graden en je hebt een prachtige heerlijke luchtige bodem.

ik gebruik vaak mixwell 101.. maar dat is gemaakt van gv tarwezetmeel, weet dus niet in hoeverre je dochtertje daar tegenkan.

succes met bakken!

5

Hoi Vanessa,

ik gebruik het volgende recept
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … utenvrij)/

is echt heel goed te maken, geeft constante hoge en luchtige biscuit. Daarnaast (en dat is ook wel fijn) heb je er geen hele dure ingrediënten voor nodig. Rijstmeel koop ik bij de toko voor 2,20 per kilo. Vergeleken met shar is dat een koopje.

Smaakt echt erg goed. Mocht je een cakebasis willen gebruiken hier een goed recept voor cake:
200 gram boter of margarine (ik gebruik roomboter)
200 gram fijne kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
4 eieren
125 gram rijstmeel (te koop bij de toko)
75 gram ketanrijstmeel (ook wel genoemd kleefrijstmeel, eveneens te koop bij de toko)
2 theelepels bakpoeder

Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn, zet ze dus ruim van te voren klaar.
Verwarm de oven voor op 160 C.
Vet de bakvorm in en bestuif deze eventueel met een beetje rijstmeel.
Klop het overtollige meel goed uit de vorm.

Mix de boter en suiker tot het bijna wit van kleur is.
Voeg de eieren één voor één toe. Klop ieder ei eerst er goed door voor het volgende wordt toegevoegd.
Mix dan nog ca. 10 minuten op de hoogste stand.
Roer de meelsoorten (en het bakpoeder) goed door elkaar en spatel het dan luchtig door de massa, dus NIET meer mixen!
Bak de cake in het midden van de oven in ca. 1 uur goudbruin.
Een satéprikker moet schoon uit de cake komen als je erin prikt.
Open de oven niet tussendoor maar pas aan het einde van de baktijd anders zakt hij in!

Je kunt het beslag ook in een muffinvorm bakken voor kleine cakejes; bak ze dan ongeveer 30 minuten. Neem voor ca. 10 cakejes de helft van alle ingrediënten.
Mijn ervaring is dat de cake (veel) langer nodig heeft om gaar te worden. Afhankelijk van de grootte van de vorm 1,5 tot 2 uur. Ik gebruik de intensieve warmte functie van de oven.

Bovenstaande hoeveelheid is voor een gewone cakevorm, tulband, 20 cm taartvorm of bol (ikea).
Voor een vorm van 24 cm vermenigvuldig ik de hoeveelheid met 1,5. Voor een 28cm vorm alles x2.

Groet,
Saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

6

Dank jullie beide voor de tips. Glutenvrij tarwezetmeel mag ze nog niet, moeten we eerst een jaar verder voor zijn van de kinderarts. En hopelijk komen we er dan achter dat ze ook gewoon tarwezetmeel kan verdragen, dan gaat er een extra wereld voor ons open  :) .
Die met rijstmeel vond ik wel goed gelukt, hij wordt alleen wel snel droog maar dat kan ook aan mijn opbergkunsten hebben gelegen als ik het enthousiasme hier lees.
Cake van ketan en rijstmeel is heerlijk inderdaad dat recept gebruik ik vaak voor de cupcakes, helemaal prima! Ook voor de glutenvolle eters onder ons.
En zo experimenteren we vrolijk verder!