Onderwerp: hulp
Iemand heeft mij gevraagd om een taart te maken voor 70 mensen. Heeft iemand een idee hoe groot dat moet zijn , en hoeveel eieren moet ik gebruiken ?
Groetjes
Helen
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » hulp
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Iemand heeft mij gevraagd om een taart te maken voor 70 mensen. Heeft iemand een idee hoe groot dat moet zijn , en hoeveel eieren moet ik gebruiken ?
Groetjes
Helen
De meesten hier berekenen stukjes van 6x6=36 cm of 5x5=25 cm oppervlakte.
Nou doe ik meestal 5x5 omdat ik ALTIJD veel over heb.
Dus voor 70 mensen moet je een taart van ongeveer 42x42 hebben.
Want 70x25=1750 wortel van 1750 (waar zit dat tekentje?)=41.8
Snappie (er staan meer berekeningen op het forum, gebruik de zoekfunctie ander even, ik kan het niet zo goed uitleggen)?
Voor een ronde taart bereken je de oppervlakte door 3.14 (benadering van pi) x radius kwadraat.
Dus voor een vorm van 20 cm doorsnede doe je 10x10x3.14=314
314/25= 12.56, dus voor ongeveer 12 personen.
Jij hebt dus een ronde taart van 47 doorsnede hebben, aangezien dat lastig wordt, zou ik voor een vierkante taart kiezen, misschien een (vierkante) stapeltaart.
Je kan wel meerdere vierkante/hoekige taarten bakken en die aan elkaar plakken.
Voor de eieren moet je even kijken op www.felicitaartjes.nl. Daar staan schema's en dan kan je dat omrekenen naar je eigen vorm(en).
Maar als je uitgaat van een taart van 42x42 of iets soortgelijks opgedeeld in meerdere taarten, en je hebt normaal 5 eieren voor 26 cm doorsnede dan krijg je:
13x13xpi=531
(42x42)/531= 3.32
Dan moet je dus 3.32x5= 17 eieren gebruiken.
Wil je wel stukjes van 6x6 dan kom je op een taart van 50x50, en dan heb je 24 eieren nodig.
Ja sorry, ik kan niet zo goed uitleggen over de computer, maar nu heb je in ieder geval een globaal idee.
Nogmaals op felicitaartjes.nl staan schema's waarmee je een heel eind moet komen
[edit]: Ik gebruik nu altijd ongeveer 30 cm2 pp. dus 5x6
rekenwonder :-D, ik was je al kwijt toen ik het woord wortel zag staan, ik dacht nog 1750 wortels in een taart (blond, blonder, blondst)
rekenwonder :-D, ik was je al kwijt toen ik het woord wortel zag staan, ik dacht nog 1750 wortels in een taart (blond, blonder, blondst)
Hihi, worteltjestaart, vies he?
Mascha,
Heel erg bedankt ik heb nu een idee over maat ik denk dat jouw idee of een stapel taart is een goed idee misschien met 3 laagjes.
Groetjes
Helen
poeh he, dacht altijd dat ik redelijk rekening kon.......... dit gaat mijn pet te boven ook blond waarschijnlijk
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » hulp