1

Onderwerp: Vraagjes over fondant (bewerken/drogen?)

Sinds vorige week zaterdag werk ik pas met fondant en icing. Toen heb ik een taart en cupcakes gemaakt voor de volgende zondag. Maar s'avonds wel even proeven, want ik had het nodig voor een verjaardagsfeest. Toen alles klaar was, heb ik alles in de koelkast gezet en de volgende dag geserveerd. Iedereen vond het lekker en de fondant en icing zagen er nog goed uit.

MAAR vandaag zei iemand tegen mij dat als je bijvoorbeeld bloemen maakt van fondant, je ze eerst een paar dagen moet laten drogen. Is dit echt zo? Moet je fondant eerst een paar dagen laten drogen voordat je het op je taart/cupcake o.i.d. kan bewerken? En zo ja, hoe kan je ze dan het beste laten drogen?
Mijn eerste roosje heb ik namelijk hard laten worden door hem een nacht buiten de koelkast te laten staan. Die had ik even bewaard om aan een paar mensen te laten zien, maar niet om nog op te eten.

Hebben jullie tips over hoe je het beste met fondant kunt werken en of (en hoe) je het het beste kan laten drogen.

Als ik niet duidelijk ben met m'n vraag, zeg het dan maar, dan probeer ik het op een andere manier uit te leggen  :o .
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Everything is what it looks like, but nothing is what it seems to be!

Re: Vraagjes over fondant (bewerken/drogen?)

Een roosje zal ook wel goed blijven zonder te drogen. Maar wil je iets dat omhoog staat (bijvoorbeeld een vlinder ofzo) dan zal dat inderdaad moeten drogen. En dat kan gewoon zo op kamertemperatuur, onafgedekt.

Groetjes Karine

3

Bedankt :), maar hoe lang moet dat dan drogen dat het nog eetbaar blijft? Mijn eerst gemaakte roosje voelde zo hard aan na een nacht dat ik echt dacht dat hij niet meer eetbaar zou zijn  :o .

... Naja, ik moet nog heel veel leren over taarten maken in ieder geval :o;).

4

Dat harde roosje kan je prima eten hoor. Het smelt gewoon weer in je mond.

5

Bedankt Go4cake.
Tijdje niet hier kunnen komen, dus niet eerder kunnen antwoorden, maar fijn om te weten dat het gewoon nog goed te gebruiken is dan.