1

Onderwerp: Marsepein of toch fondant

Ik zit met een dilemma.Blijf ik bij marsepein of ga ik over op fondant.
Ik haalde mijn marsepein altijd bij de lokale bakker.Deze was heel goedkoop ( 5 euro de kilo )en ik kon uit 4 kleuren kiezen.Alles voor die prijs.Maar nu vond de bakker per 1 Jan. dat hij wel wat goedkoop was en een prijsstijging van 45% procent doorvoerde.Nu ben ik op zoek wat het beste is.Marsepein vind ik lekker maar boetseerd niet altijd naar mijn wens.Fondant heb ik nog niet mee gewerkt maar word wel veel gebruikt.
Wat gebruiken jullie en wat is jullie ervaring ermee.Zijn er nog bepaalde merken of is alles goed?
Fondant met een smaak,vanille of marsmallow?
Proef je dat ook goed? Niet dat je taart overheersend naar een spekkie smaakt.
Zelf maken?
Ik hoorde dat je ze ook met elkaar kan gebruiken de taart van marsepein en het boetseren van fondant.Heeft iemand daar ervaring mee?

graag zou ik jullie ervaringen willen weten.

2

Re: Marsepein of toch fondant

Over smaak valt niet te twisten dus als je vraagt welk fondant het lekkerst is dan zeg ik... zelf proeven!

Verder werkt fondant als je wilt boetseren vaak wel gemakkelijker. Fondant is fijner van structuur en daarom kan je ook fijnere details aanbrengen.

Fondant en marsepein wordt door elkaar gebruikt (marsfont noemen we het dan) maar ook zoals jij beschreef bij elkaar. Dus de taart bekleden met fondant en de top of bloemen uit fondant.

Als een fondant kunstwerkje heel dun moet zijn dan versterken we de fondant met tylose oid. Verder heb je nog verschillende soorten fondant die speciaal voor bloemen of hele fijne werkjes zijn bedacht, zoals mexican paste en flower paste. Dan is er ook nog gelatine fondant dat zich weer prima laat gebruiken bij bijv. schoentjes... Dus de wereld van fondant is best groot  :o

Ik kan je aanraden om gewoon eens te beginnen met fondant, bijvoorbeeld Bakels of Fun. Dit kleur je zoals je marsepein zou kleuren of je neemt de voorgekleurde variant. En dan maar uitproberen!

Heel veel plezier met de ontdekkingsreis in de fondant wereld...

Groetjes.

Met zoete groet! Akire