1

Onderwerp: Vraag over marsepein en bewaren in koelkast

hoi

Ik werk voornamelijk met fondant en buiten de koelkast houdbare vullingen. Nu moet ik een bruidstaart maken met room bekleed met marsepein. Dus de taart moet de koelkast in.

Nu krijg ik te horen dat marsepein in de koelkast taai en hard word.

Klopt dit?

hoe kunnen ze de taarten het beste bewaren?

Alvast Bedankt

Happiness is a CAKE!!

2

Re: Vraag over marsepein en bewaren in koelkast

hoi Emine,

ik zet mijn taarten met marsepein altijd in de koelkast en adviseer om voor het eten de taart een half uurtje ervoor uit de koelkast te halen.
een taart gevuld met room moet in de koelkast ivm houdbaarheid, staat de bruidstaart niet erg lang buiten de koelkast op de grote dag? want dan zou ik toch een andere vulling aanraden .

3

Heb hier nooit last van hoor, en eigenlijk ook nog nooit van iemand gehoord. Tuurlijk is de taart wel lekkerder als ie even een beetje op temperatuur is gekomen voordat je 'm eet, maar dat is altijd wel zo. Ik zet de koelkast wel op de minst koude stand, en de taart in de doos of als dat niet kan zo in de koelkast.

groetjes el

4

monique2510 schreef:

hoi Emine,

ik zet mijn taarten met marsepein altijd in de koelkast en adviseer om voor het eten de taart een half uurtje ervoor uit de koelkast te halen.
een taart gevuld met room moet in de koelkast ivm houdbaarheid, staat de bruidstaart niet erg lang buiten de koelkast op de grote dag? want dan zou ik toch een andere vulling aanraden .

dat is een goede tip dank je wel. Dus de marsepein wordt helemaal niet taai en hard ofzo?
Ik heb het gehad over andere vullingen maar botercreme is voor haar een NOOIT VAN MIJN LEVEN geval.

En ze wilt ook graag dat ik de taarten met iets anders moet afsmeren. Heb jij toevallig een idee of iemand anders?

Happiness is a CAKE!!

5

Er is nog zóveel (totaal) anders dan botercrème (of room)...........

Afsmeren: gezeefde (abrikozen)jam of (witte) chocopasta.... vást nog meer opties.

6

annick67 schreef:

Er is nog zóveel (totaal) anders dan botercrème (of room)...........

Afsmeren: gezeefde (abrikozen)jam of (witte) chocopasta.... vást nog meer opties.

gaat de marsepein door de jam niet smelten?

welke andere vulling opties zijn er die buiten de koelkast kunnen? ze willen heel graag zwitsere room en bbr... En kirsch (geen idee waar ik dat moet halen)

sorry voor de zoveel vragen

ow en de laatste vraag: hoelang kan de taart met room buiten de koelkast staan?

Happiness is a CAKE!!

7

Goed kijken hier, er staan recepten zát in de verschillende rubrieken.

De zoekfunctie is ook zo'n handige......  :lol:

8

als de zoekfunctie deed dan zou ik het gebruiken

Happiness is a CAKE!!

9

zoekfunctie werkt prima, je moet alleen wel wat vinkjes geven in welke rubriek je zoekt en een niet te algemene zoekterm gebruiken, als je botercreme zoekt zal hij te veel resultaten vinden en een foutmelding geven.

Alles goed???? nee 3 fout

10

Emine schreef:

als de zoekfunctie deed dan zou ik het gebruiken

De zoekfunctie werkt prima; als-ie dat niet doet, moet je dat even melden in 'Over de site' want dan ben ik daar graag van op de hoogte :)

Maar het is net wat Lune zegt: je moet wel de juiste zoekwoorden gebruiken :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

En dit goed opvolgen.....

Je kunt op een enkel woord zoeken of op meerdere woorden door deze te scheiden met een spatie.
Het is toegestaan om AND, OR en NOT te gebruiken om je zoekacties te verfijnen.
Gebruik de joker (*) voor gedeeltelijke en meerdere zoekresultaten.
Kies een of meerdere forums. Selecteer minstens 1 (één) forumrubriek om te doorzoeken.

12

gisteren lukte het niet. Nu weer wel.
bedankt

Happiness is a CAKE!!

13

Afsmeren met jam: wist ik de eerste keer ook niet maar je moet de jam inkoken zodat het water er uit gaat. Maar dan nog vind ik het een gevaarlijke optie ivm met gevaar voor smelten. iI zou het nooit doen voor een bruidstaart. Kan je misschien met monchou afsmeren? Geen idee eigenlijk of je fondant daarvan gaat smelten... Lijkt me (als monchou verslaafde) iig wel lekker.
Kirsch haal je bij de slijter. Is lekker om je biscuit mee te tremperen.
Taart met room kan wel een uur of 2-3 buiten de koelkast).

Life is what you bake it.

14

Marsepein wordt idd harder in de koeling. Daarom 'moet' deze eerst op kamertemperatuur komen voordat de taart gegeten wordt.

Een taart met room zou ik zeker niet langer dan een uur buiten de koeling houden, misschien is dit zelfs al te lang....

15

Ik heb nog nooit Monchou op......  :o  :o

16

Waarom maak je niet een proeftaartje afgesmeerd met botercreme? Het is vaak het idee van 'ieh', maar werkelijk, ik heb nog nooit klachten gekregen. Mijn tante walgt van boter en mijn dochter ook, maar mijn taarten vinden ze heerlijk. Je kunt uitleggen dat je de taart zo strak mogelijk wilt en bc moet je dan wel gebruiken.

Oh ja, al mijn taarten zijn van marsepein en gaan altijd in de koelkast. Het wordt echt niet taai.

Jacqueline

17

of afsmeren met ganache?

18

Afsmeren met wilton decorating icing kan ook.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2376

19

Een beetje gemeen. :o ..maar noem het geen botercreme maar gewoon een heerlijke luchtige creme en laat ze even proeven, kan ook op een cuppie voor 't gemak ...en kijk dan eens hoe ze het vinden smaken, het is vaak ook het woord boter wat mensen afschrikt.
Tenzij ze natuurlijk een andere reden hebben om geen boter te eten, er allergisch of zo voor zijn, dan gaat 't niet op natuurlijk :D

20

Ik wilde hetzelfde zeggen als el. Ik noem mijn creme nooit botercreme, maar doe er 2 theelepeltjes vanille essence doorheen (dr oetker) en noem het vanillecreme. En opeens lust iedereen het wel  :lol:

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

21

el schreef:

Een beetje gemeen. :o ..maar noem het geen botercreme maar gewoon een heerlijke luchtige creme en laat ze even proeven, kan ook op een cuppie voor 't gemak ...en kijk dan eens hoe ze het vinden smaken, het is vaak ook het woord boter wat mensen afschrikt.
Tenzij ze natuurlijk een andere reden hebben om geen boter te eten, er allergisch of zo voor zijn, dan gaat 't niet op natuurlijk :D

ja, dat is idd erg slim hoor :thumb: Sommigen vragen me of ze dan een hap boter in hun mond krijgen... :lol:  Het schrikt ze idd af.
Maar ik vind het juist heeeeerlijk... Yummie

Happiness is a CAKE!!

22

Almie schreef:

Ik wilde hetzelfde zeggen als el. Ik noem mijn creme nooit botercreme, maar doe er 2 theelepeltjes vanille essence doorheen (dr oetker) en noem het vanillecreme. En opeens lust iedereen het wel  :lol:

klinkt inderdaad ook erg lekker... zal het zelf ook eens proberen... :thumb:

Happiness is a CAKE!!

23

Om geen risico te lopen maak ik juist bruidstaarten uitsluitend met bc mix (meestal met Patidess er door). Je bent zo lang bezig met decoreren en op locatie staan ze vaak nog een poosje.
Ik zeg altijd tegen het bruidspaar dat ik vanzelfsprekend niet wil dat zij een bedorven taart op het feest hebben  ;)
Iedereen snapt dit meteen en vindt het prima.
Inderdaad anders benoemen... "Het is een heerlijk luchtige en romige crème waarin ook nog div. smaakjes kunnen worden gegeven"  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

24

Ik laat ook altijd de 'boter' weg wanneer ik het over de vulling heb.

25

Je kan ook de taartdoos omhullen met van dat aluminium radiatorfolie.
Dan wordt de taart ook minder koud maar wel koud genoeg omje vulling goed te houden.
Wij moesten op school onze marsepeinversieringen altijd in tempex(piepschuim bakken doen tegen het uitdrogen of hard worden.