1 Laatst bewerkt door Loltje (16-01-2011 15:31)

Onderwerp: Botercreme zonder melk en soja, recept

Voor mijn botercreme heb ik het recept voor de swiss meringue variant gebruikt, alleen heb ik de boter vervangen door Ossewit.

Ingrediënten:
140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram Ossewit op kamer temperatuur en in stukjes.
Dopje citroenaroma

Werkwijze:
Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is.  Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de Ossewit er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen.

Als alle Ossewit opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan.

Hier heb ik wat wisselende reacties op gekregen op het forum. Begrijpelijk, ik had zelf ook mijn twijfels. Heb net mailtje gestuurd naar het voedingscentrum en het voorlichtingcetrum voor vet, margarine o.i.d. Zodra ik een reactie heb laat ik het weten.

Hij smaakt wel erg lekker. Heb een dopje citroenaroma (dr Oetker) gebruikt als smaakmaker. De Ossewit smaakt heel neutraal.

Wat duurt het trouwens lang voordat het suiker/eiwitmengsel heet is!

Hoop dat ik andere moeders met hetzelfde probleem heb kunnen helpen

Groetjes Loltje

2

Re: Botercreme zonder melk en soja, recept

Als het lekker is is het toch goed? Vind het een superrecept!! Misschien kan je het ook in de allergietopic in de receptenrubriek plaatsen? Ik denk dat veel mensen er blij mee zullen zijn!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Sowieso gaat deze naar Ingezonden recepten :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Top Loltje! Fijn dat je het recept hebt geplaatst. Daar gaan veel mensen heel veel plezier van hebbebn.

Dank je wel.

Groetjes.

Met zoete groet! Akire

5 Laatst bewerkt door Loltje (17-01-2011 16:52)

Ik heb intusssen een mailtje terug van het voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën met daarin het volgende

Ossewit is inderdaad niet het beste product qua gezondheid. Ik kon niet de exacte vetzuursamenstelling vinden, maar wel die van gesmolten rundvet. Ossewit is een product op basis van gesmolten rundvet, vandaar dat ik gesmolten rundvet als uitgangspunt heb genomen. Qua vetzuursamenstelling maakt het niet uit of u roomboter of Ossewit gebruikt. Beide bevatten zo'n 50 gram verzadigde vetzuren en 3 gram transvetzuren per 100 gram product. Beide soorten vetzuren moet je zo min mogelijk binnen krijgen.

Dus niet slechter dan roomboter lijkt me. Heb intussen even rondgebeld en ga deze week een pot kokosvet kopen. Dit is bijzonder gezond en ook hard! De smaak is neutraal. Dus moet lukken lijkt me. Ook hebben ze in deze winkel een harde plantaardige boter waarin geen soja zit! Bij nieuwe experimenten laat ik de resultaten wel weten

Groetjes Loltje

6

Loltje schreef:

Voor mijn botercreme heb ik het recept voor de swiss meringue variant gebruikt, alleen heb ik de boter vervangen door Ossewit.

Ingrediënten:
140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram Ossewit op kamer temperatuur en in stukjes.
Dopje citroenaroma

Werkwijze:
Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is.  Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de Ossewit er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen.

Als alle Ossewit opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan.

Hier heb ik wat wisselende reacties op gekregen op het forum. Begrijpelijk, ik had zelf ook mijn twijfels. Heb net mailtje gestuurd naar het voedingscentrum en het voorlichtingcetrum voor vet, margarine o.i.d. Zodra ik een reactie heb laat ik het weten.

Hij smaakt wel erg lekker. Heb een dopje citroenaroma (dr Oetker) gebruikt als smaakmaker. De Ossewit smaakt heel neutraal.

Wat duurt het trouwens lang voordat het suiker/eiwitmengsel heet is!

Hoop dat ik andere moeders met hetzelfde probleem heb kunnen helpen

Groetjes Loltje

Nog even verder geexperimenteerd. Kokosolie (vet) werkt ook prima. i.pv. de Ossewit of evt boter.

7

Mooi! Kokosvet is iig supergezond!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.