1 Laatst bewerkt door trinitykids (14-01-2011 19:35)

Onderwerp: Mijn kapsels blijven mislukken

hallo allemaal,

zo goed als de kapsels normaal gingen zo fout gaat het nu :(

Ik bakte altijd in mijn magnetron, 175 graden en dan ca 30/40 min (ronde springvorm) gevuld met zelfgemaakte beslag en met de pakjes biscuit mix. Ze werden niet heel hoog maar kwamen er mooi uit.

De afgelopen dagen bak ik in mijn grote oven op 160 graden (dit meet ik na met een thermometer die er standaard in hangt), met zelfgemaakte beslag.
Heb het forum al afgespeurd naar tips en trucs maar het lukt me niet meer.

Wat heb ik gedaan:
- mixer hoger in het beslag om er lucht bij te laten
- bloem er door heen gespateld (normaal mixte ik dit er door heen :o )
- mix gemaakt met alleen bloem en ook met bloem en maizena. (de recpeten van het forum)
- afkoelen op een rooster buiten de oven
- afkoelen in de vorm in de oven.

wat gaat er mis:
1x in de magnetron, die cake is nog steeds heel zacht en stortte in.
1x grote oven met een kapsel wat instorte in het midden, maar deze is nog redelijk bruikbaar ;)  (afgekoeld op een rooster buiten de oven)
1x grote oven, mooie ronde vorm van 20 cm, hij zag er super uit toen ik hem uit de oven haalde (af laten koelen in de oven) ik wil hem er uit halen en spontaan breekt mijn bovenkant in stukjes en stort in  :s  de bovenkant is hard en ca 1,5 cm lager zie ik de mix zoals hij hoort te zijn, beetje kleverig dat wel.

hopelijk heb ik het allemaal goed omschreven en hebben jullie nog tips en trucs, wilde een geboorte taart maken maar dat gaat zo niet werken :nooo

ga in ieder geval maar aan de slag met de biscuit mix hopelijk heb ik dan nog wat dit weekend :thumb:
19h30: de biscuitmix is gelukt maar ik wil zo graag mijn eigen beslag maken wie kan me helpen????

dank jullie wel

gr natas

2

Re: Mijn kapsels blijven mislukken

Een aantal tips zoals ik het altijd doe (en ik maak zelf mijn beslag, dus heb je dat recept ook zoals je vraagt)

Eerst de inhoud van je vorm opmeten.
Je zegt dat je 20cm gebruikt, maar ik weet de diepte niet.
Ik ga er voor gemak even vanuit dat deze 7 cm is. (vrij gemiddeld dacht ik?)
De inhoud is dan 2,2 liter. Dit rond ik af naar boven nl. 2,5

Voor elke halve liter gebruik je 1 ei en 30 gram suiker.(dus totaal 5 eieren en 150 gram suiker) De eieren leg je eerst 10 minuten in heet water. Dan klop je het 10 minuten op. Evt. zakje vanillesuiker.

Per halve liter gebruik je ook 25 gram bloem en 5 gram maizena
Dit dus ook x 5.Zeven en snufje zout erbij.
Dit spatel je, na het 10 min. mixen van de eieren, zsm erbij. Niet te lang over doen, omdat lucht eruit gaat. 1 a 2 minuten.
Alles bak je in een ingevette vorm, in een voorverwarmde oven.
ong. 35 minuten op 160 graden, niet warmer. Met een prikker kun je zien of het gaar is.

Afkoelen op een taartrooster

Zo gaat het bij mij altijd goed.