Onderwerp: luchtige kokoscake
Hoi allemaal,
Dit is het kokoscake recept dat ik gebruikte voor mijn oranjetaartje. Ik heb het van een website voor marokkaanse jongeren, dus ik maak me sterk dat het een marokkaans recept is. Hoe dan ook: mijn mannie en ik vinden hem errug lekker!!
Nodig:
3 eieren, gescheiden
2 el heet water
150 gram suiker
1 zakje vanilesuiker
3 druppels vanille- of amandel-aroma (ik gebruikte amandel en ik wil het ook eens gaan proberen met kokosaroma)
zout
125 gram bloem
2 thl bakpoeder
75 gram kokos (ik gebruikte vers geraspte, maar wellicht dat gedroogde een wat sterkere smaak geeft)
75 gram boter, gesmolten en afgekoeld
voor het garneren (heb ik dus niet gedaan, want ik maakte er een taartje van):
3 el abrikozenjam
beetje kokos
Bereiding:
Oven voorverwarmen op 200 gr. Mix de eidooiers met het hete water schuimig. Voeg dan 100 gram van de suiker beetje bij beetje toe en mix het net zo lang tot je een lichte creme krijgt. Mix dan nog de aroma en een snufje zout erdoor. Mix de eiwitten stijf met een snufje zout en 50 gram suiker. (Ik deed eerst de witten en daarna de dooiers, dan hoef je tussendoor niet eerst je garden weer te ontvetten en die witten blijven dan wel stijf in de tussentijd) Schep de eiwitten op de creme en zeef de bloem met bakpoeder erover. Schep het er voorzichtig door (vooral NIET ROEREN!!). Kokos erdoor scheppen en de gesmolten boter er beetje bij beetje doorscheppen. Meteen in een ingevet bakblik gieten en 40 minuten bakken op 175 graden. Na het bakken af laten koelen en uit het blik halen. De abrikozenjam verwarmen en op de cake smeren. Bestrooien met kokos en in plakjes snijden. (Of mooi versieren dus )
Er stond geen maat voor het bakblik bij, dus ik gokte op 22 cm rond. Het ging prima en had ook in 20 rond gepast.
Ik haalde hem uit het blik toen ie half afgekoeld was (dat geduld he..... )Daarna wel helemaal af laten koelen en toen heb ik rond een schoteltje van 15 cm de rand er af gesneden. Ik wilde nl een klein taartje maken en we waren natuurlijk erg nieuwsgierig naar de smaak. En die is lekker!!!!!!! De volgende dag nog de rest van de rand opgegeten en die was nog steeds erg lekker. Het uitgesneden rondje heb ik toen in de vriezer bewaard, maar na het ontdooien vond ik hem echt minder zacht. Beetje oudbakken geworden denk ik.
Groetjes,
Mirjam