1

Onderwerp: muffin of cup cake??

ik vroeg me af wat het verschil tussen deze twee is.

weet iemand dit?

groetjes Wendy

2

Re: muffin of cup cake??

Nou, dat was ik me laatst ook al aan het afvragen...

Volgens mij zijn muffins wel altijd GROTER dan cupcakes....
Ook vond ik de muffinmix luchtiger dan de cupcake-mix

voor de rest lees ik het even mee hier :D

Liefs Samantha

3

Muffin is hartig en cupcake zoet....dacht ik...  :D

Liefs van Christel
www.taartvanchris.hyves.nl

4

muffins zijn meer 'broodachtig' en cupcakes echt zoet. zo is het mij uitgelegd. een muffin hoeft niet persé hartig te zijn.

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

5

op een amerikaans forum heb ik gelezen dat een muffin een cupcake is met een  identiteits crisis  :lol:

6

Was nu toch ook wel nieuwsgierig geworden... Gevonden op Wikipedia:

Cupcake is een Engels woord voor een klein gebakje, meestal gebakken in een klein papieren of aluminium bakje. Het kan op verschillende manieren worden versierd.

Een muffin is een klein broodje, al dan niet in een papieren vormpje. Ze worden normaal gegeten bij het ontbijt of bij de thee. Ze bevatten geen boter, maar olie. En worden gemaakt door de droge bestanddelen met de vochtige te mengen en nadien te bakken. Ze bestaan in vele variaties, zoals onder andere met fruit, bessen, chocolade of zelfs groenten. Ze kunnen ook versierd worden met glazuur. Muffins worden vaak gebruikt om uit te delen, of als tussendoortje. De muffin is oorspronkelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Muffins maken vaak onderdeel uit van een high tea.

Liefs van Christel
www.taartvanchris.hyves.nl

7

lol een cupcake met een identiteits crisis  :lol:

8

een cupcake met een identiteits crisis :lol:   :lol:

al moet ik zeggen dat ik muffins ook best zoet vind.
of zou dat komen door al die vanilleextract die ik erdoor kiep :P

groetjes Wendy

9

ik heb ooit eens geleerd dat een cupcake een gedecoreerde muffin is...   :think:

10

Ik heb ook altijd begrepen dat wanneer je de boter (in een cupcake) vervangt door olie  je dan een muffin krijgt.
Een muffin is ook veel groter dan een cc en niet echt makkelijk te decoreren, vind ik...

11

Ik had ook begrepen dat een muffin groter is dan een cupcake.
Ik ben eens gaan snuiten in mijn 'Hummingbird Bakery' boek en daar maken ze sommige muffins met olie, maar andere met boter :think:
Wat wel een duidelijk verschil is; een cupcake is altijd zoet, een muffin kan, maar moet niet zoet zijn

12

Volgens mij ligt het verschil toch echt in de bereidingswijze. Een cupcake is een klein cakeje dus gemaakt van een soort cakedeeg (dat wil zeggen boter en suiker mixen, daarna de eieren en daarna het meel er door heen)
Een muffin wordt gemaakt door droge en natte ingredienten door elkaar te roeren. Een muffin kan gemaakt worden met olie maar ook met gesmolten boter en er kunnen veel meer ingredienten door heen gemixt worden zoals noten, krenten etc.
Een cupcake laat je vaak rijzen met zelfrijzend bakmeel (of gewoon meel met bakpoeder), een muffin wordt vaak ook bereid van een zuur ingredient zoals zure room met soda...
Natuurlijk zijn er ondertussen kruisvarianten tussen beiden
Een cupcake is altijd zoet, een muffin kan ook hartig zijn.
Daarnaast zien ze er toch echt anders uit als ze uit de oven komen.

Nog even over de tea
Een muffin maakt oorspronkelijk geen deel uit van een traditionele tea, cupcakes wel. Maar goed hier in Nederland vaak wel, de officiele benaming is ook geen high tea maar afternoon tea, want een high tea is de avondmaaltijd. Maar ook in Engeland veranderen er dingen natuurlijk en ook in de good food, toch wel een leading Engels kookblad, vind je veel muffinrecepten voor bij de tea :)

Voor decoreren moet je toch echt een cupcake hebben.
Zo'n muffin is veel te bobbelig.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

13

Ik haal bij de molen in Santpoort muffinmix en die vinden wij allemaal heerlijk!  :P
Hij is precies zoet genoeg, erg luchtig en prima te versieren hoor!! :thumb:
Ik vul de papiertjes gewoon niet helemaal en leg na het bakken meteen een glasplaat op de muffins...prima platte bovenkanten!
En deze mix is ontzettend makkelijk om te maken, want ik voeg alleen een klein beetje water toe...en het lukt altijd! :Y

14

Bij mij mislukken de muffins ook nooit hoor, ze zijn namelijk erg makkelijk te maken. Nadelen van mixen vind ik altijd dat alles op elkaar gaat lijken en dat je enorm wordt gehinderd in de verschillende manieren van bereiden en gebruik van ingredienten waardoor je altijd min of meer op dezelfde smaak uitkomt. Terwijl er zo veel smaaksensaties zijn. Dus niet alleen in de toevoegingen maar ook in de smaak van het deeg zelf. Maar ieder zijn ding natuurlijk :)  Een muffin komt dus bij mij wel bobbelig uit de oven, zeker omdat er allerlei lekkere dingen in zijn verstopt en een cupcake wordt bij mij gebruikt om te decoreren. Cupcakes kun je dan wel weer bijvoorbeeld in citroen of chocoladevariant maken en vullen met eindeloze variaties.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl