1

Onderwerp: Dalek taart!

In september van dit jaar gaan twee van mijn beste vriendinnen trouwen. Nu heb ik aangeboden om hun taart te maken, maar kwamen we uit op en Dalek taart. Een Dalek is een mechanisch wezen uit de tv-serie Dr Who, en nou niet de meest voor de hand liggende vorm voor iemand die nog niet zo lang taart maakt.

Om te oefenen hebben we (een andere vriendin en ik) op 31 december een oefen-Dalek gemaakt.
Let vooral niet op de bronzen vegen op de taart, het was de eerste keer dat ik met dust ging verven, en dat ging niet helemaal zoals het moest... Verder is deze Dalek ook nogal zwanger, ook dat wordt volgende keer beter ;)
Het grote exemplaar is een speelgoedversie, die we als voorbeeld geleend hadden.

http://img.photobucket.com/albums/v425/liessa_nl/cake/Dalek1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v425/liessa_nl/cake/Dalekpregnant.jpg

We hebben de bovenkant van rice krispies gemaakt, wat is dat een plakzooi zeg! Bovendien was ik vergeten botercreme er overheen te smeren voor de fondant erop ging, dus lijkt het net of de bovenkant uit hersenen bestaat. Weer een les.

Als met al is hij taart-technisch niet echt mooi geworden, maar het is pas de eerste keer oefenen, en ik vind het al heel wat dat hij op een Dalek lijkt  :P  :lol:

"Je krijgt dalek taart"
"Maar ik wil nu taart!"
"Ja, je krijgt ook nu taart"
"Maar waarom zeg je dan dat ik dalijk taart krijg?"
"Je krijgt ook dalek taart"
etc...  ;)

Re: Dalek taart!

Wat een grappig idee voor een buidstaart!  :Y

Ik weet niet voor hoeveel personen hij moet worden, maar is het geen idee om een wondermold te gebruiken voor het anderste gedeelte? Daar kan je dan dunne stroken afsnijden zodat het recht wordt. En als kop een klein rond taartje (kan je de zijkanten nog snijden dat het een beetje taps toeloopt) met een boltaartje erop? Dan is alles taart en hoef je niet te kliederen met die rice krispies. Of is dat juist de bedoeling?

3

We weten nog niet voor hoeveel hij wordt, dat is een beetje het punt. We gaan nog een paar keer testen, ook voor het formaat, en dan komt er waarschijnlijk een sheet onder, een grote rechthoek dus. Daarop dan wellicht een printje van Doctor Who, of het bruidspaar, net wat ze willen.

Een wondermold is wel een goed idee, had nu een taps toelopende ovenschaal gebruikt, maar het rees zo slecht. Normaal gebruik ik biscuit, maar vanwege de stevigheid dacht ik, laat ik cake gebruiken. Dat werd dus erg compact, maar ja, dan zakt ie in elk geval niet meer in.

4

Het wordt dus een soort steampunk taart, lijkt me moeilijk hoor om echt mooi te krijgen