Onderwerp: Cake drum bekleden

Goede morgen allemaal,

Ik wilde even weten of jullie de cakedrum insmeren met eetbare lijm of met iets anders voordat jullie hem bekleden?

Ik heb oude topics gelezen of hoe en wat maar nergens zie ik staan of je ze met iets insmeerd.
Het moet toch een beetje plakken.
Of water dat kan natuurlijk ook.

Ik heb van die zilverkleurige drums gekocht hoe kan ik die het beste goed laten plakken.
En laten jullie hem dan ook over het randje gaan of alleen de bovenkant als rondje eromheen snijden?

Groetjes,

Bianca

Groetjes,
Bianca

Re: Cake drum bekleden

Ik lees even mee  :Y
Ik bekleed de drums eigenlijk nooit, maar het ziet er wel altijd erg mooi uit!

3 Laatst bewerkt door Ottolien (02-01-2011 09:54)

Re: Cake drum bekleden

Ik bekleed alleen de bovenkant en langs de rand gaat een mooi lint :Y . Net iets groter/hoger dan de zijkant van de cakedrum zodat ook de zijkant van het fondant onder/achter het lint valt.

En ik smeer een klein beetje lijm op de cakedrum om hem te laten plakken.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Re: Cake drum bekleden

Ik smeer hem in met een klein beetje water en inderdaad ook een lint er omheen.

5

Re: Cake drum bekleden

Heel dun en maar een klein beetje icing op de buitenste rand.

Re: Cake drum bekleden

Maar als je onderaan een lint gebruikt zie je dan niet je zilver erdoorheen?
Zeker als je organzalint gebruikt.

Bianca

Groetjes,
Bianca

Re: Cake drum bekleden

ik smeer er niets op  :nooo  t zit vanzelf vast :Y

en je ziet niets door t lint heen  :nooo
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6EJK8QFS.jpg

ik plak het lint overigens vast met dubbelzijdig tape over het gehele board of in stukjes, net waar ik zin in heb. :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Re: Cake drum bekleden

Ik smeer het in met een beetje eetbare lijm, heb trouwens onlangs een supermanier gevonden om een cakedrum mooi te bekleden. Eerst maakte een lap en die legde ik dan over de cakedrum, maar dit gaf niet echt een mooi strak resultaat. Nu rol ik een lap uit bijna ter grootte van de cakedrum, dan leg ik de lap op de cakedrum en ga verder rollen op de drum tot alles is bedekt. Met een mesje langs de rand en voila :)

Re: Cake drum bekleden

super tips!!!!
dank jullie wel.

Bianca

Groetjes,
Bianca

10

Re: Cake drum bekleden

Siep schreef:

Ik smeer het in met een beetje eetbare lijm, heb trouwens onlangs een supermanier gevonden om een cakedrum mooi te bekleden. Eerst maakte een lap en die legde ik dan over de cakedrum, maar dit gaf niet echt een mooi strak resultaat. Nu rol ik een lap uit bijna ter grootte van de cakedrum, dan leg ik de lap op de cakedrum en ga verder rollen op de drum tot alles is bedekt. Met een mesje langs de rand en voila :)

Dit klinkt als een heel goed systeem! Ga ik zeker ook eens proberen, bedankt voor de tip!

11

Re: Cake drum bekleden

Ik smeer het bord weer in met crisco.
Lint met royal icing

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

12

Re: Cake drum bekleden

Hoeveel marsepein/fondant zouden jullie gebruiken voor het bekleden van een cake drum van 27,5 cm? Alleen de bovenkant. De zijkant wil ik met een lint afwerken.

13 Laatst bewerkt door Cake Queen (22-11-2012 10:29)

Re: Cake drum bekleden

Hieronder een overzicht met de hoeveelheid fondant die je nodig hebt om een cakedrum te bekleden.

Het bekleden van een cakedrum met fondant:
Bijvoorbeeld 25 cm rond
Dan 25 cm x 10 gram
Altijd 100 gram extra   

250 gram
100 gram
----
350 gram fondant

Bijvoorbeeld 25 x 25 cm
Dan 25 cm x 10 gram       
Altijd 100 gram extra   

250 gram
100 gram
----
350 gram fondant               

Dus voor 27,5 cm heb je 375 gram fondant nodig.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het middelste stuk (kleiner als de taart) weer weg te snijden, mocht je wat zuiniger willen doen met je fondant. En wil je het probleem niet hebben met het zilver van je cakedrum dat eventueel zichtbaar is, dan kun je de rand ook bekleden met fondant en je lint daarover heen doen. Mocht je lint iets smaller zijn, dan is ook dat geen probeem.

Succes!

Cake Queen passie voor taarten
www.cakequeen.nl Offical PME Instructor regio Utrecht/Amersfoort. Winkel en workshopruimte in Amersfoort centrum, gevestigd aan Kamp 70, 3811 AT Amersfoort

14

Re: Cake drum bekleden

Maar hoe zet je de taart er dan op zonder de fondant op de cakedrum te beschadigen?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

15

Re: Cake drum bekleden

Maar hoe zet je de taart er dan op zonder de fondant op de cakedrum te beschadigen?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

16

Re: Cake drum bekleden

Voorzichtig!  :lol:  :lol:  Grapje!

Ik laat de fondant altijd een beetje uitharden op de drum voordat ik de taart erop zet. Zeker als ik een crimprand heb gemaakt.

17

Re: Cake drum bekleden

Bedoelen jullie met eetbare lijm:
gekochte eetbare lijm/
zelfgemaakte eetbare lijm met 1 mespunt CMC / Tylose / JEM Petal Powder en 30 ml lauw water/
of piping gel?

Ik had namelijk dit gelezen:
(info van zoetetoeten.nl/tips-tricks)
Ook dummys en cakeboards kunnen worden ingesmeerd met piping gel om fondant op te bevestigen.
Eetbare lijm werkt niet op deze niet-organische materialen.

18

Re: Cake drum bekleden

Was ik er vergeten bij te vermelden. Ik maak de cakedrum meestel 1 of 2 dagen van te voren, zodat deze goed uitgehard is. Werkt perfect!

Groetjes

Cake Queen passie voor taarten
www.cakequeen.nl Offical PME Instructor regio Utrecht/Amersfoort. Winkel en workshopruimte in Amersfoort centrum, gevestigd aan Kamp 70, 3811 AT Amersfoort

19

Re: Cake drum bekleden

@Cake Queen: wat handig, hier was ik al een tijdje naar op zoek geweest maar kon het niet vinden.
Bedankt!

20

Re: Cake drum bekleden

Geen dank hoor :)

Cake Queen passie voor taarten
www.cakequeen.nl Offical PME Instructor regio Utrecht/Amersfoort. Winkel en workshopruimte in Amersfoort centrum, gevestigd aan Kamp 70, 3811 AT Amersfoort

21

Re: Cake drum bekleden

Thanx. Blijf het een 'eng' idee vinden. Er zit maar 1 ding op en da's uitproberen..  :)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

22

Re: Cake drum bekleden

Cake Queen schreef:

Hieronder een overzicht met de hoeveelheid fondant die je nodig hebt om een cakedrum te bekleden.

Het bekleden van een cakedrum met fondant:
Bijvoorbeeld 25 cm rond
Dan 25 cm x 10 gram
Altijd 100 gram extra   

250 gram
100 gram
----
350 gram fondant

Bijvoorbeeld 25 x 25 cm
Dan 25 cm x 10 gram       
Altijd 100 gram extra   

250 gram
100 gram
----
350 gram fondant               

Dus voor 27,5 cm heb je 375 gram fondant nodig.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het middelste stuk (kleiner als de taart) weer weg te snijden, mocht je wat zuiniger willen doen met je fondant. En wil je het probleem niet hebben met het zilver van je cakedrum dat eventueel zichtbaar is, dan kun je de rand ook bekleden met fondant en je lint daarover heen doen. Mocht je lint iets smaller zijn, dan is ook dat geen probeem.

Succes!

Ik snap iets niet:

"altijd 100 gr extra" 
Bij een drum van 20 cm is 100 gr extra toch in een heel andere verhouding dan bij een drum van 35 cm?

"x 10 gr per cm"
Een vierkante drum van bv 25 cm heeft een groter oppervlak dan een ronde van 25 cm, dus dan heb je met bij vierkant toch een dunner laagje fondant op je drum dan bij rond.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

23

Re: Cake drum bekleden

ik gebruik piping gel.. maar goed.. dat gebruik ik ongeveer voor alles ;)

24

Re: Cake drum bekleden

oud topic, maar ik had toch even een vraagje...

Als het cake board bekleed is met fondant, hoe laten jullie dit dan drogen? zo aan de lucht? en komt er dan geen stof enzo op?

Ik wil een cake board bekleden met wit fondant en heb deze over een paar dagen nodig, maar ben bang dat ik er allemaal stofdeeltjes op ga zien als ik deze zo laat drogen.

Groetjes Astrid.

25

Re: Cake drum bekleden

Ik zou m bekleden en dan n laagje alu of huishoudfolie erop leggen. Niet dtrak ofzo, gewoon erop leggen. Dan kan er bijna geen stof bij denk ik

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath