1

Onderwerp: Wie o wie wil helpen met denken....

Hallo allemaal,

Ik maak nu een paar maandjes taarten en een goede vriendin van mij wil heel graag haar bruidtaart van mij in april. Nu dacht ik, gewoon voor de daggasten, leuk toch! Maar ze wil het voor het feest. Ik zei: euh ok, hoeveel mensen zijn dat? Zij heel droog: mannetje  of 80..... Oeps, zoveel taart heb ik nog nooit gemaakt. Maar ik wil het wel graag voor haar doen natuurlijk als zij dat wil. Nu ben ik dus even aan het nadenken over hoe en wat.

Ik had bedacht om 1 stapel van 4 te maken (15,20,25,30) en 2 losse taarten. Zij wil in de stapel dan vanille MBC en Aardbeienjam en in de losse taarten BBBC en kersen (vlaaivulling?). Nu vraag ik me af hoe te stapelen. Onderste 2 op een cakedrum? Van die dikke, maar hoe werken jullie dat altijd mooi weg? De bovenste 2, moeten die ook met een drum? Is dat beter? En vervoer je ze dan 2 van 2 en daar de 2 op de laatste 2? (wazig verhaal zo) En dan waarschijnlijk daar af maken? Hoe doen jullie dat?

Wanneer zouden jullie met zoiets beginnen (qua tijdsplanning?)

Ze willen naar het voorbeeld van de kaart, dus wit met paars en zwart, beetje tribal achtig/krullerig etc met een paar rozen. Die kan ik natuurlijk sowieso op tijd maken. Die krullen op de taart tekenen maar met RI?

Ik heb vast nog meer vragen, maar als jullie tot dusver met me mee willen denken, vind het doodeng :o

Alvast bedankt, groetjes Femke

2

Re: Wie o wie wil helpen met denken....

Hoewel een bruidstaart natuurlijk het ultieme 'bakken voor anderen' is, gaan je vragen om het decoreren zelf, dus ga ik je topic verplaatsen :)

't Komt ongetwijfeld goed als ik zo eens jouw taarten bekijk :Y

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ha , ik zat ook al te twijfelen waar ie moest. Bedankt voor het verplaatsen! En natuurlijk voor het (grote) compliment!

4

oei wat lastig. Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, als ik niet goed bekend was met hoog stapelen. Ik begrijp dat je het wit doen voor je vriendin, maar ik zou doodsbang zijn dat het mislukt.

Als je het doet, zou ik in elk geval maar alvast gaan oefenen met stapels van 4, dat is best lastig (vind ik :S). Ik zou de onderste op een cakedrum doen, en de anderen op cakeboards. Natuurlijk met veel douwels ondersteunen. Ik zou hem ook in 2 delen vervoeren. Dan gaan de douwels er dus allemaal al thuis in. Je neemt alleen een beetje icing mee, je smoother en het afwerkrandje/lintje/wat-dan-ook. Ik neem ook altijd een beetje tylose lijm mee, en wat extra decoratie, voor het geval er een vlindertje/bloemetje/etc. breekt onderweg.

Heel veel succes! Talent heb je in ieder geval in huis!  :thumb:

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

Hoi Glamour,

Ik vind het ook wel eng natuurlijk, maar ook een uitdaging en op zich houd ik daar wel van ;)
Stapelen met 4 lagen tja.. Als ik nou echt stevige bodems gebruik (geen kartonnetjes) en genoeg houten deuvels.. Of is dat juist niet het moeilijkste van allemaal? Oefenen wil ik natuurlijk wel, maar ja ik maak niet zo vaak (lees: nooit) zulke taarten. Daarom dacht ik: ik vraag mijn lieve taartenvrienden ;)  voor gouden tips. En zo iemand zoals jij hebt die vant! Wat een super mooie taarten op je site!! Hopelijk worden die van mij ook eens zo mooi! :Y

Spuit jij een randje als afwerking op locatie?

6

Nog meer mensen die even met me willen denken?

Moet het persé gestapeld? Je hebt ook van die prachtige soort uitschuif tafeltjes, soort etagiere achtig iets. Zie ze ook wel eens op het forum. Weet niet precies hoe het heet, hoop een beetje duidelijk wat ik bedoel.

Lijkt me wel erg spannend om dit voor je vriendin te maken.
Ik zou me vantevoren helemaal suf oefenen hahaha :lol:
:Y

Groet,
Annemieke

8

Nou eigenlijk wilde ze hem helemaal gestapeld, maar een stapel voor 80 dat durf ik echt niet hoor. Hebben het wel over zo'n standaard gehad, maar die vinden ze niet mooi en Nooit in discussie gaan met een bruid!  :P ook al is ze een vriendin  :lol:

9

Ik heb zelf nog nooit een grote stapel gemaakt, maar kan je niet twee stapels maken ipv 1 grote en twee losse taarten?

Dan hou je het iets veiliger maar je hebt wel het idee van de stapel!

Just a beginner, tips and tricks are always welcome!

10

Up...

11

Hey,

Bedankt voor je complimenten! Ik vind zelf eigenlijk dat ik nog heel veel moet leren hoor. Ik zou geen houten douwels gebruiken, maar plastic. Dat is net even iets steviger. Tussen elke laag een cakeboard en eronder een cakedrum. Ik zou wel oefenen, al is het met twee lagen. Het moeilijkste van het stapelen vind ik zorgen dat alles recht staat, dat alle randjes en naden aansluiten en dat alles goed stevig staat.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

12

Sprokkel schreef:

Up...

Op oudjaarsavond?? ;)
Ik snap dat je graag advies wilt, maar graag niet uppen binnen de 12 uur zonder aanvullende info (zie regels :)).

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

Marianne schreef:
Sprokkel schreef:

Up...

Op oudjaarsavond?? ;)
Ik snap dat je graag advies wilt, maar graag niet uppen binnen de 12 uur zonder aanvullende info (zie regels :)).

Sorry sorry, regels wel gelezen maar dit even gemist denk ik  :o 
Oudjaarsavond was bij ons heel rustig vandaar ;)  zal het niet meer doen...

14

hallo

pittig klusje maar wel de moeite waard denk om te proberen, heb zelf nog nooit een stapel gemaakt,, moet je dan tussen de stapels iets in leggen,,, ook als je 2 stapels wilt doen????
ben van de wweek jarig en dan wil ik een vierkante met daarbove een ronde taart,,,

succes

15

moontjeklop schreef:

hallo

pittig klusje maar wel de moeite waard denk om te proberen, heb zelf nog nooit een stapel gemaakt,, moet je dan tussen de stapels iets in leggen,,, ook als je 2 stapels wilt doen????
ben van de wweek jarig en dan wil ik een vierkante met daarbove een ronde taart,,,

succes

Ik doe er altijd taartkarton tussen bij kleine taarten en cakeboards bij grotere. En stuiten dus.
Ik doe dat altijd met houten dowelsr maar begrijp van glamour dat plastic beter is? In ieder geval bij grotere taarten.

16

wat is stuiten?? taartkartons heb ik wel, mar ee cake board ,,, daar ben ik og niet in thuis

heb een vierkante gemaakt va 22,5 bij 22,5 en doen er een rondje boven op met 16 cm doorsnee dus lukt dat met een kartonnetje

groetjes

17

Ze bedoeld stutten. Dat kan (afhankelijk van de hoogte van je taart) met Kitkat, Cadbury fingers, houten/plastic dowels etc. Als je dit niet doet, is de kans erg groot dat je bovenste taart in de onderste zakt, en vaak nog scheef ook.

18

Hoi Sprokkel,
Sorry, ik heb het ook nog nooit gedaan (ja, dat schiet lekker op :s ), maar kun je niet 2 stapels van 3 maken? Da's net iets minder eng lijkt mij. Kun je 2 stapels van 2 meenemen en daar dan op het laatst 1 laag bovenop zetten.
Spannendspannendspannend zeg, ik hoop echt dat zich nog mensen melden met (meer) goede tips.
Succes in ieder geval :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

19

woei, ik dacht dat ik al een 'risico-opdracht'aan zou nemen(is nog niet helemaal zeker,maar al wel beetje) ook voor 80 man,maar dan een platte, aan een stuk. ook lastig om alles even hoog te krijgen,maar een stapel, woei nogmaals. Ik lees wel met je mee, voor alle tips!!!heel veel succes,spannend,maar tegelijk ook wel helemaal super natuurlijk!

20

Hi,

ik heb hetzelfde 'probleem'  :D . Heb ook nog nooit zo hoog gestapeld maar ga het wel doen voor een bruidstaart op 20 mei voor 65 of 70 personen 4 hoog. Tja... eens moet het toch de eerste zijn  :) .
Ik weet niet hoe goed je Engels (en de beelden spreken voor zich) is maar dit filmpje vind ik echt ideaal en ik ga dit precies zo toepassen zoals in het filmpje (denk ik...)

Ik ga alle lagen op een cakeboard doen en de onderste op een drum. Dan plastic dowels erin of electriciteitsbuis.

En ik denk dat ik heb gestapeld ga vervoeren of 2 x 2

Succes met kijken.
http://www.youtube.com/watch?v=NvaCSW78ybc