Onderwerp: [HOW TO] plooientaart
Je bekleedt dus eerst de taart met een dunne lap fondant, strijk glad af en snijd netjes af aan de onderkant, zoals 'normaal'.
(Ik lees nu (29/3) steeds vaker dat mensen dit achterwege laten, en zo te zien kun je hem dan evengoed mooi strak afwerken. Doe wat je het gemakkelijkst lijkt, dus! )
Bepaal het middelpunt van je taart en meet de afstand van het middelpunt naar de rand van de taart. Tel hierbij op de hoogte van je taart. Deze totaallengte wordt de lengte van de in de volgende stap te snijden rechthoeken. De breedte kun je zelf kiezen, wil je brede of smalle stroken? De taart op de foto had een diameter van 26cm, was 8 cm hoog en ik heb voor mijn taart dus rechthoeken van ongeveer 22x10 cm gesneden.
Rol daarna een volgende lap uit, en snijd hier een rechthoek uit.
Snijd de rechthoek diagonaal door
Vouw de fondant dubbel over de gehele schuine zijde, ongeveer 1 cm. Niet aandrukken; het mag niet te scherp worden.
Om de driehoeken op je taart te plaatsen draai je ze om; de 'zoom' komt naar beneden te liggen, onzichtbaar dus. Leg de driehoeken 1 voor 1 op de taart; met de 'zoomkant' naar rechts. Begin met de scherpe punt in het midden te leggen en de brede kant naar buiten, over de rand naar beneden, naar je werkblad. Snijd de overtollige fondant netjes af. De volgende driehoek laat je een stukje overlappen, aan de linkse, rechte zijde van de driehoek die er al op ligt. Hier heb ik helaas geen foto's van, hoop dat het toch duidelijk is wat ik bedoel. Je werkt dus 'met de klok mee'.
De laatste driehoek sluit je netjes aan aan je eerst neergelegde driehoek, het overtollige fondant snijdt je voorzichtig af zodat je geen begin of einde meer ziet.
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...