1

Onderwerp: Cupcake-hulp gezocht!

Ik gebruik altijd het Nigella recept voor mijn cupcakes en hoewel ik de smaak heerlijk vindt, heb ik toch wat probleempjes met het recept. Ik hoop dat jullie me misschien weer iets verder kunnen helpen. Ik heb met de zoek-functies al bepaalde informatie gevonden, maar heb toch nog wat vragen over:

1. Mijn cupcakes barsten altijd aan de bovenkant. Waar ligt dat aan en wat kan ik eraan doen?
2. Hoe laat je de cupcakes afkoelen? Halen jullie ze als de baktijd erop zit, gelijk uit de oven of laat je ze eerst even in de oven staan, met het deurtje open?
3. Hoe komen jullie toch aan de platte bovenkanten?! Bij mij is het altijd bol!

Bedankt!

2

Re: Cupcake-hulp gezocht!

ik gebruik hem ook vaak (lekkerrrrrrr :P), en ik denk:

als je de temperatuur te hoog hebt schroeit de bovenkant te snel dicht waardoor hij daarna bij het rijzen openscheurt, iets lagere temp dus.

Ik haal ze gewoon uit de oven en dan laat ik ze daar afkoelen (in de keuken tot ik ze ga versieren).

Ik doe de cupjes echt maar halfvol, en dan komen ze net tot de bovenkant na het bakken.

Als je nog een bol bovenkantje hebt dat uitsteekt, pak het mes en ga het te lijf.
Wat marsepein of fondant of glazuur of botercreme eroverheen en je ziet er niets meer van :D

Als ik ongelijk heb verbeter me gerust, ik roep ook maar wat... :)

Mijn website: Presentaart

3

Ik laat ze net liever wat boller worden. anders heb je nauwelijks nog een plakje cake in je cupje zitten.

4

Als ie te bol is gewoon eraf snijden en lekker opsmullen ;)

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

5

marlies schreef:

Als ie te bol is gewoon eraf snijden en lekker opsmullen ;)

Of fairycakes van maken, kop eraf snijden en apart leggen, botercreme op de cup spuiten, cakekopje doormidden snijden en als vleugeltjes in de botercreme steken, wat leuk gekleurde sprinkels erover strooien en klaaiiii........

I believe in Sandy Claws

6

Nog als aanvulling: je cupcakes niet op je bakplaat laten afkoelen. Dan laten je papiertjes los. Dus even overhevelen als ze uit de oven komen

7

Hallo Roos,

Ook voor cakejes kun je de temperatuur ook geleidelijk laten opkomen. Dus gewoon op 160 beginnen, dan naar 180 en dan naar 200 (rekenvoorbeeld hoor, als je cupcakes op 180 gebakken moeten worden moet je het dus daarnaar aanpassen. Dan rijzen je cupcakes in ieder geval gelijkmatiger en zouden ze dus platter moeten blijven.

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

En om dat makkelijk te doen: verwarm je oven niet voor (Tenzij je werkt met een gasoven).