1

Onderwerp: vraag nummer zoveel

Ik heb via onze bakker icing en marsepein gevonden die wel goed kleurbaar en rolbaar is. Maar nu is er weer iets dat niet lukt:
als ik het uitrol (moet tussen 2 stukjes bakpapier anders kleeft het) krijg ik ze niet mooi met een scherp randje gesneden - als ik er dus een figuurtje opleg en ik snij dan heb ik van die hakkelrandjes - ook blijft het papier van het figuurtje er gewoon aanplakken. Of knip ik die best uit bakpapier?
Ook lopen de kleuren die ik naast elkaar leg uit in elkaar bv. een stukje rood naast een stukje blauw wordt ook wat blauwig..
Iemand een idee?


Kristien

2

Re: vraag nummer zoveel

Het klinkt alsof de marsepein veel te nat is van de kleurstof... Welke kleurstof gebruik je? Misschien moet je eerst nog wat extra poedersuiker er door kneden zodat het iets minder plakkerig is. Als de kleurstof goed door de marsepein is gekneed, mag het niet meer afgeven (ook niet aan je handen).

Groetjes Evelien

3

Re: vraag nummer zoveel

Ik had twee stukjes marsepein over elkaar heen gelegd, dit was het probleem denk ik.
Maar als ik de marsepein uitrol over poedersuiker om het minder te doen kleven, en ik probeer de suiker eraf te borstelen, lukt dit niet.. de kleur blijft dan dof van de suiker. Ook met de icing is dit het geval, normaal is-ie glanzend wit maar bij het uitrollen over suiker wordt dit dof en moeilijk volledig af te borstelen.. Hoe doen jullie dit?

Kristien

ps ik gebruik dus vloeibare kleurstof - maar denk dat ik na een aantal experimenten toch de pasta maar eens moet bestellen.

4

Re: vraag nummer zoveel

Hai Kristien, ik denk dat evelien bedoelt dat je er vooal meer poedersuiker door moet kneden tegen het plakken.
Het moet best wel vrij droog aanvoelen en ik gebruik ook nog vrij vaak vloeibaar hoor. Vind wel de pasta fijner maar de vloeibare moeten eerst op. ;) :)
Voor kleine stukken uit te rollen gebruik ik meestal bakpapier, erop en eronder.
En poedersuiker gebruik ik bij grote stukken allen eronder en dan niet je roller in de suiker neerleggen. ;)
succes verder.

5

Re: vraag nummer zoveel

Hoi Wendy,

Dat had ik ook geprobeerd: enkel eronder poedersuiker maar dan bleef heel het boeltje weer aan de deegroller hangen. Maar dan is het mss beter om ook een groot stuk gewoon tussen twee grote stukken bakpapier uit te rollen (lukt dat ook met een stuk om over een grote ronde taart te leggen?). Het ziet er allemaal zo eenvoudig uit he, tot ik er zelf aan moet beginnen :-;

Kristien

6

Re: vraag nummer zoveel

Jaja, het valt soms niet mee met die plakkerige boel. Ik denk dat als het echt heel erg aan je roller en werkblad blijft plakken toch nog wat poedersuiker er goed doorheen moet kneden, om de verdunnende werking van de vloeibare kleurstof weer op te heffen. Als het dan nog maar een klein beetje plakt kan je ipv poedersuiker ook je werkblad en gereedschap (en handen) insmeren met wat vet (crisco/blok frituurvet). Dat helpt ook heel goed!

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

7

Re: vraag nummer zoveel

hoi Kristien.

Sorry dat ik zo laat reageer nog, maar ik ben lang niet op het forum geweest vanwege drukte hier.

Als je marsepein te slap is geworden, moet je het weer verstevigen. Dat doe je met poedersuiker. Dus je zeeft wat poedersuiker op je werkblad en kneed dat erdoor, dat doe je net zo vaak totdat het weer een goede verhouding heeft. Het hoort ook niet te plakken, maar het kan ook afhangen van de kwaliteit van de marsepein.

Als tip kun je ook nog met maizena uitrollen, dat zie je minder op je taart, het gaat er makkelijker weer af. Echter, maizena kan wel gaan gisten onder je taart. Als je een taart binnen bijv. 7 dagen opeet kan het nog prima, maar langer kun je hem dan niet bewaren. Dat doe je meestal niet, maar soms (bijv, met kerst) met fruitcakes ed. juist weer wel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en de pasta is inderdaad fijn om mee te werken.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat