1

Onderwerp: Help! Grote boltaart (28 cm) mislukt!

Hallo,

Ik heb al een aantal keer een boltaartje van 12 cm gemaakt, telkens was het goed gelukt. Nu vraagt mijn collega om een grote boltaart te maken voor de verjaardag van haar dochtertje. Ik heb al een aantal keer geprobeerd maar het deeg komt niet hoog genoeg en in het midden staat er een bol op, de biscuit lijkt meer op een ufo.

Zit er iets verkeerd in de hoeveelheden? Ik neem nochtans mijn ingredienten volgens de tabellen hier op de website en ik gebruik de feetjesmix (van de taartenfee).

Zit er ook iets verkeerd in hoe ik bak? Ik heb het nu 10 minuten op 140 graden gezet; oven niet voorverwarmd (hetelucht), en dan 20 minuten op 160 graden, met een prikkertje gezien dat hij nog niet volledig gebakken was, en daarom nog eens 10 minuten in de oven gezet op 160 graden.

Kan iemand me laten weten hoeveel deeg ik juist nodig heb voor een bol van 28 cm? Ik lees op een ander forum dat ze de bol voor 3/4de vullen maar heb je dan niet enorm veel mix nodig?

Kan iemand me helpen?

2

Re: Help! Grote boltaart (28 cm) mislukt!

Inderdaad voor 3/4 vullen, omdat in het bovenste deel van de bol veel meer ruimte zit dan onderin. Dus gevoelsmatig moet je "meer' vullen. En ik zou het beslag zoveel mogelijk verspreiden naar de zijkant, zodat er in het midden een flinke kuil in het beslag zit. Tijdens het bakken wordt ie dan redelijk recht. Ik heb overigens geen ervaring met zo'n grote bol, maar zo zou ik het doen.

Groetjes, Elly

3

Ik zou het recept aanhouden uit de tabel hiernaast, en er moet inderdaad veel in.

4

Vul je bol met water en meet zo de inhoud. Per 1/2 liter inhoud 1 ei gebruiken.
Zo'n grote bol moet echt wel lang bakken.
Ik bak zelf de 20 cm al 45 minuten (bij 150 gr. hete lucht), dus deze zal zeker een uur moeten.
Bak op lage temperatuur en dan iets langer. Het rijst dan gelijkmatiger.
Succes.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

misschien een heating core er in?

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

6

lizzl schreef:

misschien een heating core er in?

Wat is dat?

Met zoete groet! Akire

7

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=176

8

Het probleem is eigenlijk niet dat hij niet gaar is vanbinnen, want dat is wel ok, maar hij rijst niet hoog genoeg.  Als ik de tabellen van deze site gebruik, heb ik minder dan de helft van de vorm gevuld.  Momenteel staat een volgende poging in de oven, dit keer geen biscuitmix maar het recept van de koekjesfee, dat heb ik nu verdubbeld, hopelijk gaat hij deze keer wel omhoog!