1

Onderwerp: Hoeveel marsepein voor mini-gebakjes

Voor een 20x20 taart gebruik ik doorgaans 500 gram marsepein om te bekleden.
Nu wil ik de 20x20 taart gaan snijden in 12 vierkantjes/rechthoekjes van 5x6 en deze per stuk gaan bekleden zodat we met kerstdiner ieder een compleet bekleed mini-taartje hebben.
Dat leek me wel zo "chique" staan als afsluiting van een diner.

Ik heb zilver en goud kleurstof in huis gehaald dus we kunnen helemaal los in de kerstsfeer!
Nu vraag ik me alleen af hoeveel meer marsepein ik nu nodig ga hebben, als doorgaans bij 1 hele taart.

Ik snap dat ik altijd wat marsepein bij kan kleuren mocht ik tekort komen maar wil het liefst alles in één keer kleuren (en dit alvast voorbereiden) zodat ik ze met kerst snel af kan maken en niet de halve dag in de keuken doorbreng.

Iemand hier ervaring mee en/of ideeen over???

Re: Hoeveel marsepein voor mini-gebakjes

Hoi,

Ik vind het knap van jou dat je 500 gram marsepein gebruikt bij een taart van 20 cm doorsnede. Ik neem aan dat dit zonder decoratie is?
Voor je taartjes zou je aan ongeveer 700 gram marsepein genoeg moeten hebben, dat is ruim voldoende.

3

Ja, dat is inderdaad zonder decoraties.

In het begin nam ik 600 gram, zoals omschreven stond in de tabellen. Maar ik had telkens over dus ben ik over gegaan op 500.

Nu had ik onlangs wel een paar keer dat mijn marsepein ging scheuren en toen vroeg ik me af of dit kon komen omdat ik het te dun uitrolde.
Misschien toch maar weer eens 600 proberen.

Pippilotte schreef:

Ja, dat is inderdaad zonder decoraties.

In het begin nam ik 600 gram, zoals omschreven stond in de tabellen. Maar ik had telkens over dus ben ik over gegaan op 500.

Nu had ik onlangs wel een paar keer dat mijn marsepein ging scheuren en toen vroeg ik me af of dit kon komen omdat ik het te dun uitrolde.
Misschien toch maar weer eens 600 proberen.

Hoi,

Als je er voor zorgt dat je laag ongeveer 3 mm dik is, is de kans op scheuren veel minder aanwezig. Als je te dun uitrolt scheurt inderdaad je marsepein, en dat is altijd jammer.