1

Onderwerp: Taart bodem zet niet uit

Ik begin er behoorlijk moedeloos van te worden. Mijn taartbodem wil totaal niet omhoog komen.
Als ik patent bloem gebruik, dan gebeurt er echt helemaal niks en als ik zelfrijzend meel gebruik komt hij nog net 2cm omhoog.
Wat doe ik fout.....heeft iemand goeie tips!! Is zo zonde om al die bodems weg te gooien.
Ik denk zelf dat het mis gaat bij het bloem door het deeg heen spatelen. Moet je op het moment dat je dit doet, de bak ook nog in heet water hebben staan?
Ik doe echt heel weinig bloem iedere keer en dan met een spatel er door heen scheppen. Alsof je eten opschept alleen dan heel langzaam.

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen!!!

Re: Taart bodem zet niet uit

Je moet het bij dit recept wel voorzichtig erdoorheen spatelen, maar ook snel. Zodra je de mixer uitzet en het bloem erdoor gaat doen, moet je opschieten en zo snel mogelijk het beslag in de oven zetten.
Een warme kom heeft geen enkele toegevoegde waarde, dat heeft alleen zin als je de eieren klopt.

Probeer ook zoveel mogelijk lucht erbij te scheppen als je de bloem erdoorheen spatelt.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Ik ben wel een half uur a drie kwartier bezig om die bloem er doorheen te scheppen. Zou dat het zijn?
Ik dacht juist dat je dit heel langzaam moest doen en hele kleine beetjes. Zou ik dat nog is kunnen proberen om dat sneller te doen.
Ik doe wel bij iedere schep de spatel uit het deeg halen en er weer opnieuw in, dan doe je toch lucht erbij?

Ik maak sinds kort de biscuits zonder de biscuitmix.
Eieren voorwarmen en samen met de suiker 10 minuten op hoge snelheid kloppen.

In een andere bak zeef ik de tarwebloem met de maizena en een theelepel bakpoeder. Dat schep ik alvast door elkaar.

Daarna (zoals Suuz al schreef) snel te werk gaan. Snel en voorzichtig het bloemmengsel er doorheen spatelen.

Heb je wel de goede bakvorm voor het hoeveelheid beslag? Ik doe meestal voor een maatje groter. Dus voor 22 cm doe ik in een 20 cm bakvorm.

Succes  :thumb:

Ik lees net je reactie dat je een half uur bezig bent. De bloem erbij doe ik in minder dan 5 minuten! Ik doe het in zijn geheel erbij en dan spatelen maar!

6

Ik heb een 26cm rubberen bakvorm. En gebruik 6 eieren, 180 gr. suiker en 150 gr. bloem en 30gr. maizena.
Wel doe ik de bloem enzo pas zeven boven de bakvorm. Dat duurt ongelooflijk lang. Dus dat zou ik dan ook al van te voren kunnen doen en dan met kleine beetjes in het beslag gieten en er doorheen scheppen.
Dan zou het (hopelijk) beter moeten lukken.

roestlinda schreef:

Ik ben wel een half uur a drie kwartier bezig om die bloem er doorheen te scheppen. Zou dat het zijn?
Ik dacht juist dat je dit heel langzaam moest doen en hele kleine beetjes. Zou ik dat nog is kunnen proberen om dat sneller te doen.
Ik doe wel bij iedere schep de spatel uit het deeg halen en er weer opnieuw in, dan doe je toch lucht erbij?

Dat is absoluut het probleem  :Y
je moet het proberen binnen 5 (liefst 2) minuten erdoor te spatelen.

Hou je spatel zo horizontaal mogelijk met de brede kant evenwijdig aan het beslag. Dan iedere keer het beslag oplepelen en over het andere beslag vouwen. Zo schep je er lucht in.
Eventueel kun je je kom wat scheef houden zodat je spatel bijna horizontaal kan houden.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Nu moet het zeker gaan lukken! Zorg dat je alles van te voren klaar hebt staan, dan kan je lekker snel werken!

9

Hij staat in de oven!!! Ik ben heel erg benieuwd. Ging inderdaad vele malen sneller op deze manier. Dan is het tenminste leuk om een taart te bakken.

Nu hopen dat het goed gaat en daarna natuurlijk dat hij niet in elkaar zakt!!

Dank jullie wel alvast.

10

hoop met je mee :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

Hij is in ieder geval gaar. En is omhoog gekomen. Nog niet super hoog. Maar tot de rand van de springvorm. Zou ik dan meer ingrediënten erin moeten doen als ik hem hoger wil hebben? Of moet ik dan langs de rand bakpapier doen zodat die daar langs om hoog kan.
Wat is eigenlijk ongeveer een goeie/ normale hoogte?

Tirza: wat een gave website heb je. Die taart die je onder het tabje basisworkshop hebt staan spreekt mij erg aan. Mag ik vragen hoe je die bloemen maakt? Heb je daar speciale mallen voor of heb je een plaatje gebruikt? Ik moet deze week een taart voor een volwassene maken en vind deze erg gaaf.

Groetjes Linda

p.s. de taart die nu uit de oven is gekomen ga ik een geboorte taart van maken.

12 Laatst bewerkt door tine83 (09-12-2010 14:58)

En? gelukt?

Edit: ik was te laat.... haha!

13

roestlinda schreef:

Tirza: wat een gave website heb je. Die taart die je onder het tabje basisworkshop hebt staan spreekt mij erg aan. Mag ik vragen hoe je die bloemen maakt? Heb je daar speciale mallen voor of heb je een plaatje gebruikt? Ik moet deze week een taart voor een volwassene maken en vind deze erg gaaf.

Groetjes Linda

Dank je wel :)
Die bloemen heb ik gemaakt met de hawaiian flower uistekers van Bien's cutters cakesbybien.nl
en inderdaad, wat je zegt, de taart krijgt er een wat volwassenere en wat minder speels uiterlijk van :Y

en wat betreft je vraag, als je er meer ingrediënten in doet, en ook bakpapier langs de rand, dan zal hij zeker hoger worden :Y

groetjes Tirza     

Gefeliciteerd!!

Eventueel kun je nog wat spelen met de temperatuur, dus even uitvogelen welke temperatuur voor jouw oven het beste werkt.

Als je een hogere taart wilt zul je bakvorm wel moeten verhogen, anders loopt het eroverheen.

Doorgaans kun je ervan uitgaan dat je je vorm tot hoogstens 2/3 kunt vullen, die laatste 1/3 hoort hij dan te rijzen.

:thumb:

16

Ik heb hetzelfde probleem met het bakken, vaak gebruik ik de taartenmix van piece-of-cake. Die is heerlijk, maar ik moet meestal 2 bodems bakken om een beetje hoge taart te krijgen.

Ik heb een kitchen aid en vul mijn taartblik voor 2/3. Vaak komt er een bol op, die naderhand weer inzakt..
Ook als ik met een pollepel in de ovendeur, de cake langzaam laat afkoelen. Dus de bovenkant moet ik er meestal afsnijden en kan er niks mee.

Als ik bij een taarten workshop kom, zijn de taarten meestal heel hoog. Maken zij gebruik van hoge taartvormen of zoiets? Ik gebruik een ronde taartvorm met 24 cm doorsnee.

17

waarom laat je de cake langzaam afkoelen?
taartmix van piece-cake is biscuitmix, en biscuitjes zijn erg kwetsbaar, die moet je niet laten afkoelen in de oven, daar drogen ze van uit :Y

op wat voor temp staat je oven en wat voor oven heb je?

Ik moet zeggen dat er op de verpakking van die taartmix wel een andere verhouding staat als die ik gewend ben van andere merken. Daar staat 5 eieren voor een 26 cm geloof ik (tekst was n beetje wazig toen ik de foto uitvergrootte) en normaal is 24 cm 5 eieren en 26 alweer 6, dat scheelt al in hoogte :Y

groetjes Tirza     

18

tipsytaartje schreef:

waarom laat je de cake langzaam afkoelen?
taartmix van piece-cake is biscuitmix, en biscuitjes zijn erg kwetsbaar, die moet je niet laten afkoelen in de oven, daar drogen ze van uit :Y

op wat voor temp staat je oven en wat voor oven heb je?

Ik moet zeggen dat er op de verpakking van die taartmix wel een andere verhouding staat als die ik gewend ben van andere merken. Daar staat 5 eieren voor een 26 cm geloof ik (tekst was n beetje wazig toen ik de foto uitvergrootte) en normaal is 24 cm 5 eieren en 26 alweer 6, dat scheelt al in hoogte :Y

Omdat de cake altijd een bol vormt met lucht en die meteen inzakt als ik de cake uit de oven haal. Er stond op het forum, dat het inzakken kan worden veroorzaakt door grote temperatuursverschillen. Daarom geprobeerd...

Ik heb de taartvorm nog gemeten, het is toch 26 centimeter. Ik klop op de hoogste stand (kitchen aid) voor 10 minuten en bak de cake op 180 graden voor 35 minuten. Ik heb een kleine elektrische oven. (zet nooit op hetelucht). En het is idd 5 eieren voor 26 cm doorsnee.

Dus als ik de cake gebakken heb komt deze net boven de taartvorm uit en niet zo hoog als ik met andere taarten zie. (Niet genoeg voor 3 lagen taart). Het is erg frustrerend want ben zo al uren kwijt aan alleen de bodem!

Ten eerste is er een groot verschiltussen cake en biscuit, dus ik zou je willen adviseren om het product te noemen zoals het heet. dan begrijpt iedereen wat je bedoelt en krijg je betere en gerichtere adviezen.
Zoals Tirza al zei, het gaat nu dus over biscuit.
Als je biscuit bol bakt staat je oven simpelweg op een te hoge temperatuur. De biscuit moet je inderdaad niet in de oven laten afkoelen, maar wel in je bakblik ongeveer 1 minuutje buiten de oven. Dan meteen storten op een taartrooster of een theedoek bestrooid met suiker.

Als je een hoger biscuit wilt zul je ten eerste je bakvorm moeten verhogen met bakpapier en wederom zoals Tirza al aangeeft, een ei extra moeten gebruiken en naar verhouding dus ook meer mix e.d.

20

Op de verpakking staat gewoon mix voor taart, maar de juiste benaming is moskovisch gebak. Ik neem aan, dat dat ook hetzelfde als biscuit is.

Bedankt voor de tip van de te hoge temperatuur en het verhogen van de bakvorm,daar moet ik dus een beetje mee gaan puzzelen.

Kan ik weer enthousiast beginnen!