1 Laatst bewerkt door Heidietjuh (09-12-2010 09:16)

Onderwerp: Champagnecreme bewaren

Ik wil voor een taartje de champagnecremevulling maken van het forum. Ik ga de creme aankomende week maken, want het taartje is voor zaterdag de 18e. Voor de week er na heb ik een kersttaartje waar ook champagnecreme in komt. Kan ik dit zo lang bewaren? Ik weet dat champagne (eigenlijk cava  ;) ) na het openen van de fles maar een paar dagen houdbaar is, maar hoe zit dat als het in de vulling is verwerkt? Het moet tenslotte gekookt worden.

"Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil"
www.thecakeofdestiny.nl / www.tcod74.hyves.nl

2

Re: Champagnecreme bewaren

Zelf bewaar ik de creme niet langer dan een week. De creme is trouwens heel goed in te vriezen hoor ! Als ik jou was zou ik daarvoor kiezen. Gewoon de dag voor gebruik uit de vriezer halen en in de koeling laten ontdooien... je creme smaakt hetzelfde :D

3

Ow!! Dat is een hele bruikbare tip!!  :lol:
Dank u, dank u!!  ;)

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3 … r%C3%A8me/

Die ga je maken? Daar zit slagroom in, dus dat kan je echt niet een week bewaren. inderdaad invriezen dan :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Die idd!  :)
Maar ik gebruik sowieso houdbare slagroom en die kun je langer bewaren dan verse, zo ver ben ik dan weer wel.  :P
Maar ik ga het absoluut invriezen!

Heidietjuh schreef:

Maar ik gebruik sowieso houdbare slagroom en die kun je langer bewaren dan verse, zo ver ben ik dan weer wel.  :P

Is dat niet alleen zolang de verpakking is gesloten...??

Life is what you bake it.

Taartenmarie schreef:
Heidietjuh schreef:

Is dat niet alleen zolang de verpakking is gesloten...??

ja volgens mij ook :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

De slagroom die ik gebruik is na openen ook houdbaar. Er staat op de verpakking alleen dat ik het na openen gekoeld moet bewaren en verder niets over de houdbaarheid. Ik ga er van uit, met de regels van tegenwoordig, dat als de slagroom beperkt houdbaar is na het openen van de verpakking, dat dit duidelijk vermeld zou moeten zijn.  :/
Ik had een tijdje terug voor een taart ganache gemaakt met deze slagroom en na anderhalve week was de smaak nog perfect, absoluut geen smaakverlies. Mijn mond en buik waren mij dankbaar voor het opeten van het restje.  :lol:

9

Je kan voor de creme gewoon verse slagroom gebruiken hoor :D :P

10

Langer houdbaar is alleen van toepassing zolang het product niet is geopend! De bacteriën die eigenlijk voor het snelle bederf zorgen zijn onschadelijk gemaakt. Zodra de verpakking wordt geopend zal de slagroom zeker wel bederfelijk worden hoor!! (in de verpakking zelf door contact met omgevingslucht en de gebruikte slagroom door contact met andere ingrediënten en mixer enzovoorts).

Maar, de creme klinkt erg goed. Die ga ik maken!!!  :Y  :Y

11

Hhhmmm.. toch raar dat er geen uiterste houdbaarheid op staat voor als hij is geopend.  :s
No harm done, ik ga 'm gewoon lekker invriezen!

Bedankt voor al jullie tips!  :thumb:

12

een vraagje.

Kun je een taart met een slagroom vulling invriezen?

Dat durfde ik niet. Ik moet namelijk zaterdag een taart maken voor iemand en moet deze voor hem invriezen. Ik durf dan geen slagroom te gebruiken.

Yvonne

13

Ow, dat wil ik ook wel weten! Al is de champagnecreme ook met slagroom, dus lijkt me van wel.

Maar ik lees toch even mee...  ;)

14

Kijk eens bij ´´een lijst voor vullingen die je goed kan invriezen´´
daar staat een hele rij vullingen die zijn uitgeprobeerd om in te vriezen. Slagroom staat er ook bij. Zelf durf ik het ook niet o goed hoor. slagroom lijkt me nogal dun zegmaar ben ook snel banhg dat er iets fout aan kan gaan haha :P (maar er zijn genoeg mensen die het wel eens hebben gedaan)
Ik heb de creme los als vulling wel een keer ingevroren en dat ging super dus dat weet ik zeker dat goed gaat haha. succes ermee!

15

't Gateauke schreef:

een vraagje.

Kun je een taart met een slagroom vulling invriezen?

Dat durfde ik niet. Ik moet namelijk zaterdag een taart maken voor iemand en moet deze voor hem invriezen. Ik durf dan geen slagroom te gebruiken.

Yvonne

Ik heb het wel gedaan... maar nog niet getest ;-) Maar uit alle ervaringen blijkt dat het heel vaak wordt gedaan! Nog een proeftaartje maken voor die tijd?