1

Onderwerp: crea in gezinsvervangend tehuis

Hallo allemaal,

om mijn vraag te stellen moet ik het eerst even toelichten.
Mijn zoon van 12 zit sinds mei in een gezinsvervangend tehuis. Hij heeft Gilles de la tourette, adhd en pdd-nos. Gelukkig gaat het allemaal best goed, ondanks de moeilijke tijd natuurlijk.

De kerstvakantie komt eraan en Jaimy zit met 10 kinderen in een groep. Normaal maken ze een schema om de vakantie door te komen, want als de structuur weg is van school is het voor deze kinderen erg moeilijk om de dag door te komen. Nu hadden ze moeite om de dagen te vullen en heb ik in mijn enthousiasme aangeboden om met de kinderen cc's te gaan maken in wintersfeer. De kinderen gaan een dag later allemaal naar huis voor oudjaar en ik zou het zo leuk vinden dat ze allemaal met een trots koppie
4 lekkere cc's mee kunnen nemen voor hun familie of pleegouders.

MAAR... ik begin nog maar net en heb wel al een aantal spullen voor mezelf, maar niet voor 10 kinderen. We gaan boetseren: kerstboompje, pinguin, roosjes, sneeuwpop en dergelijke. Met een mesje en prikkers komen we al een heel eind. placemats heb ik ook al. ik ga kant en klare cc's gebruiken en afsmeren met witte pasta om het fondantplaatje erop te zetten waar de knutsels op kunnen.
Hebben jullie nog id-tjes over rollertjes, inpakken van de cc's, hoe ik alles erop lijm (vastmaak zodat het er niet af valt, omdat ze niet zo heel voorzichtig zijn), kleine scherpe schaartjes etc.

Alle id-en zijn natuurlijk heel erg welkom en mocht er iemand zijn die wat spulletjes overheeft, dan heel graag. Ik bekostig deze middag voor de kinderen zelf omdat er maar een heel klein budget is voor vrijetijdsbesteding.

In ieder geval dankjewel voor het lezen en eventueel meedenken.

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

2

Re: crea in gezinsvervangend tehuis

Wat jammer dat het zo ver weg is, anders zou ik je komen helpen.
Heb helaas geen spullen 'over' , vind het wel erg lief en wens jullie dan ook veel plezier !!  :thumb:

3

wat een leuk idee,

Rollers zou ik een stuk pvc halen en die in stukken snijden ofzo?? ik heb zelf ook een stuk pvs als roller...werkt goed.. ik zou een prikker gebruiken om het vast te zetten... die boetseersel zijn toch vrij hoog ook en anders vallen ze eraf....

hoop dat je hier iets mee kan...

suc6!! zie graag de fotos!

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

4 Laatst bewerkt door Soesie (07-12-2010 18:04)

Ik werk als begeleider in een gezinsvervangend tehuis, (officieel woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking),  op de vrijdag ben ik de crea bea. Ik heb ook al cc versierd.
Wat tips:

Hou het eenvoudig, concentratie is snel weg. Maak iets herkenbaars.
Ik had de cc's meegenomen die waren dus klaar om te versieren.
Ik had wat voorwerk gedaan door marsepein uit te rollen.
Hoefden ze alleen maar uit te steken.
'Lijmen' kun je met botercreme, had ik thuis gemaakt. Ook jam gaat goed.
Ik had één spuitzak want anders gaan ze  alles ondersmeren, dus samen met mij de botercreme toefjes spuiten en niet alleen.

Ik had fellekleurtjes om de cc gedaan, dat geeft een fris geheel en is aantrekkelijk voor de mensen.

Meenemen kan in een lunchdoosje, bij ons hebben ze die allemaal 1.
En idd. zoals al gezegd, wil je ze laten uitrollen, pvc pijp in stukken zagen.
Het is erg leuk om te doen, soms even lekker laten snoepen, niet te veel verwachten, het is niet strak, niet recht, niet artistiek verantwoord hahaha.  Maar zooooo leuk die gezichten als het af is.

Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk.

5

Hoi Miranda, wat leuk dat je dit wil doen. Mijn oudste zoon heeft precies dezelfde diagnoses als jouw zoon. Alleen kan hij niet werken met scherpe spullen ( cocktailprikkers e.d. ) omdat hij aan zelfbeschadiging doet. Misschien moet je even navragen hoe dat op de groep is. ( sorry, maar dat is de eerste gedachte die me te binnen schiet)
Als ik zelf iets met kinderen doe gebruik ik klei-spulletjes. Misschien heb je mensen in je omgeving die nog wat uit kunnen lenen. Daar zitten ook vaak van die kleine rollertjes bij. Paar keer goed afwassen en even in kokend water leggen en dan is het geschikt voor voedsel.
succes....en ik ben benieuwd naar de trotse koppies.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

wat leuk dat je dat gaat doen!
Mijn advies is alleen wel om de groep in 2en te splitsen, 10 van deze kinderen is echt veel te veel :Y **spreekt uit ervaring**

en probeer de boetseersels eens maken maken met huis-tuin en keuken gereedschappen; mesje, cocktailprikker, achterkant van een lepeltje etc, dat scheelt een boel uitgaven :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie tips! Ik wilde de groep zeker splitsen, anders lukt het ze niet om zich te concentreren. Ik ga de keukenla nog eens goed nakijken hier  :)

Krijg net een mail dat er toch eerst nog toestemming gevraagd moet worden aan een andere leidinggevende... ben al volop bezig, dus het is nog ff spannend of het wel door mag gaan.

Foto's kan ik helaas niet plaatsen i.v.m. privacy van de kinderen maar ik zal proberen om foto's van de resultaten te maken als het doorgaat.

Vind het geweldig hoe jullie allemaal reageren op elkaar hier in dit forum, echt een forum met een hart.

vraag aan sil: wel apart dat jouw zoon hetzelfde beeld heeft zeg, we horen altijd dat het bijna niet voorkomt in deze vorm. Onze zoon is 12. Mocht je een keer willen mailen dan zou ik dat leuk vinden om ervaringen uit te wisselen.

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)