1

Onderwerp: nieuweling

Hallo allemaal

Ik ben Lianne, ben 19 jaar en kom van  Middelburg. Dolgraag wil ik voor de eerste verjaardag van mijn dochter Amber een taart maken, maar om te oefenen ga ik voor een kook en bakwedstrijd een kersttaart maken.

Ik wil graag een chocoladetaart maken met fondant bekleding en wat leuke kerstdecoraties erop. Het probleem is dat ik echt niet weet hoe ik een fondant bekleding erop doe en hoe ik versieringen maak. Heeft iemand een site ofzo waar precies uitgelegd staat hoe ik fondant over een taart doe en hoe ik decoraties maak ??
Heb al wel gelezen over de puzzel decoratie, maar ik wil bijvoorbeeld een rechtopstaand kerstboompje of wat cadeautjes of iets anders wat met de kerst te maken heeft.

Ik hoop dat jullie veel tips hebben voor iemand die zoiets nog nooit gedaan heeft !

2 Laatst bewerkt door Reini (03-12-2010 17:03)

Re: nieuweling

nou..dit hele forum staat vol tips en how to's  :D

en op youtube kan je ook filmpjes vinden hoe je fondant moet uitrollen, de taart bekleden e.d.

Het kerstboompje staat ook ergens op youtube. dat is een 'cone' gemengd met tylose en dan ga je de takken knippen met nagelschaartje/klein schaartje.

ik zal eens ff snel voor je zoeken  ;)
da's 1:
http://www.youtube.com/watch?v=lDvpQn3f … re=related

gotta love her scottish accent  :Y
De sneeuwman heeft ze ook ergens op youtube staan. is echt mooie caketopper (vind ik)

da's 2:

http://www.youtube.com/watch?v=vecmy4nKT-A

En dan staan er nog honderden tuterals. Er is ook 1 van de forumleden, maar kan ff niet op haar site komen die leuke how to's heeft.

Wauw bedankt voor de tips en de filmpjes.. Maar wat is cone en tylose.. En staat er ook ergens over hoeveel delen je met elkaar moet mengen om een goed mengsel te krijgen ??

En ik begreep dat er ook een laagje botercreme?? op de taart moet voordat je de fondant erop doet ?? Klopt dat?? Zo niet wat moet er anders onder, of hoef dat niet? En hoe kom ik aan botercreme als dat er wel op zou moeten ?? En moet je fondant zelf maken of kan je dat ook ergens kopen en hoe moet je dat kleuren ?? (erg he al die vragen)

4 Laatst bewerkt door Reini (03-12-2010 17:26)

cone is kegel, sorry, op mijn werk is het Engels  :D

dit staat hier ook ergens op de site:

Tylose is een kunstmatige variant van het natuurlijke tragantgom, ze hebben beiden dezelfde werking. Je gebruikt het om fondant en marsepein harder en steviger te laten worden. Je hebt 2 theelepels nodig op 500 gram marsepein of fondant, dit kneed je er goed doorheen. Fondant met tylose is vrijwel direcht steviger, voor het beste resultaat laat je de luchtdicht ingepakte fondant 2 uur rusten.

De meesten doen er BC op. Sommigen zwitserse BC, anderen ganache. en ik heb in Amerika gezien dat ze de taart met een laagje abrikozenjam smeren. gewone BC is heel simpel, zwitserse ook eigenlijk. Je kan het maken via recepten hier op site. boter en 'bloemsuiker' is simpelste versie  :D

fondant kan je maken of kopen, wit laten of kleuren (met kleurgels bv omdat dat je fondant niet zo nat maakt als de vloeibare).

De vragen geeft niet hoor, maar je kan nog véél meer uitleg vinden onder FAQ van deze site  :Y  :Y

heel erg bedankt voor alle tips en uitleg !!
zal vanavond eens lekker lezen in het F.A.Q topic.
nu moet ik me eerst bezig gaan houden met het avond eten..