1

Onderwerp: royal icing vraagjes

Ik heb van de website het recept voor RI gevonden maar dit is enkel met eiwitpoeder. Welke verhouding moet ik gebruiken als ik vers eiwit wil gebruiken? En is dit recept goed om de lijntjes van koekjes te spuiten of niet? Ik heb wel al enkele keren RI gebruikt maar dat was een mix en nu zou ik het graag eens helemaal zelf maken. Als iemand dus nog tips heeft zijn die zeker welkom!

2

Re: royal icing vraagjes

Het antwoord op je eerste vraag staat in de FAQ:
http://www.deleukstetaarten.nl/faq/31/H … itpoeder?/

Het recept is prima voor lijntjes van koekjes  :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Bedankt voor je erg snelle antwoord! Ik had wat beter moeten zoeken :) . Tips zijn natuurlijk nog altijd erg welkom.

4

vers eiwit voor royal icing, moet je dat nog verhitten?
ben vergeten om poeder te bestellen!

Groetjes Christa!

5

Christa163 schreef:

vers eiwit voor royal icing, moet je dat nog verhitten?
ben vergeten om poeder te bestellen!

Nee dat moet je zeker niet verhitten! Je kunt het zo gebruiken. Voor salmonella schijn je niet bang te hoeven zijn omdat het eiwit uiteindelijk indroogt.

Zelf gebruik ik overigens meestal gepasturiseerd eiwit. Ik heb een liter verdeeld over ijsblokvormpjes en het ingevroren. Ik pak alleen wat ik nodig denk te hebben.

Suc6!

6

oh oke, ik ga het vanmiddag proberen....toch maar eens aan geloven...ik vond het altijd zo moeilijk!

Groetjes Christa!

Hallo,

Ook ik ben informatie aan het opzoeken over Royal Icing.
Alleen word het mij nog niet helemaal duidelijk waar je het allemaal voor gebruikt?
Ze zeggen ook voor bloemen maken, worden dat dan van die mooie suikerbloemetjes?
En hoe maak je dat dan?
Is het recept op de site daar goed voor? Word dat dan hard ofzo.

Ik zit vol met vragen, hoop dat iemand daat antwoord op kan geven.

Groetjes

alvast super bedankt!

8

icing word heel hard....je kan ermee spuiten, schrijven....van alles.
Dat is nog een kunst. Ik had geprobeerd om met mijn dochter haar verjaardag bloemen te maken.....het zakte zo in elkaar.

Wel een vraag, hoe lang kan het bewaard blijven??? blijft het een beetje slap????

Ik kreeg het namelijk niet heel stijf. Ik heb een handmixer, heb wel een half uur gemixt, werd er niet blij van......

Groetjes Christa!

Oke!
Opzich erg leuk, denk ik.
Heb je het recept van de site gebruikt, met eiwitpoeder dus?

10

Christa163 schreef:

Ik kreeg het namelijk niet heel stijf. Ik heb een handmixer, heb wel een half uur gemixt, werd er niet blij van......

dan moet je er meer poedersuiker bij doen :Y zeker als je bloemetjes wilt spuiten, je icing moet echt superstijf zijn.
Maar het is niet aan te raden om dat met een handmixer te doen, omdat de kans dat die vastloopt en dus kapot gaat, vrij groot is, zeker bij stevige royal icing :S

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

Royal Icing bewaren heb ik nog nooit geprobeerd, zou het in elk geval goed luchtdicht doen want aan de lucht hardt het heel snel uit.

Je kan er inderdaad suikerbloemetjes mee maken, maar dat is niet één twee drie uit te leggen. De makkelijkste (naar mijn mening) zijn de dropflowers (Google er maar eens op), daarvoor hoef je eigenlijk alleen het goede spuitmondje én goed stijve icing te hebben.

Christa, als de royal icing niet stijf genoeg wordt: meer poedersuiker toevoegen! Een half uur mixen is nooit nodig, ik ben meestal in tien minuutjes klaar. Ik doe meestal een klein bodempje water in een kom en een flinke lepel eiwitpoeder in een zeefje. Dan doe ik er een halve bus poedersuiker bij en zeef ik er wat van het eiwitpoeder overheen. Dan meng ik het, niet eens met een mixer maar met een lepel. Ik blijf net zo lang poedersuiker + eiwitpoeder toevoegen tot het de dikte is die ik wil hebben. Als het dunner moet doe ik er een paar druppels water bij. Als ik tijdens het mixen bedenk dat ik meer icing nodig heb, doe ik er gewoon nog wat water bij (wel goed roeren dan voordat je verdergaat met poedersuiker toevoegen). Hopelijk helpt dit!

12

ik hoorde idd, dat je mixer dan vastloopt.....maar waarom kan een kitchenaid of kenwood dan wel de icing aan???
misschien ben ik wel een simpele muts.... :lol:

Ik moet toch eens poeder halen.....ik had laatst flowerpaste gemaakt van rauwe eiwit, poedersuiker en crisco........(sorry als ik wat vergeet) dat was goed!
Het is wel heeeel anders als icing!

Mijn schoonvader is banketbakker geweest en zei: eiwit en poedersuiker, kan je van alles mee doen. Dat klonk mij bekend in mijn oren en dacht meteen aan royal icing!

Ik heb de flowerpaste gemaakt met mijn handmixer tot ie natuurlijk niet meer verder kon! whahahahaha, toen ging ik verder met de hand..... :o

Groetjes Christa!

13

Misschien heeft een kitchenaid een sterkere motor? Ik weet het eigenlijk niet, heb zelf alleen maar een handmixertje van de hema en die kan geen icing aan, maar met een doodnormale lepel heb ik het ook zo voor elkaar :). Dat poeder is heel handig vind ik! En je kan met één zakje heel erg veel icing maken. Alleen zoals het op de verpakking staat lukt het me nooit, met eerst het eiwitpoeder oplossen. Hoeveel water ik er ook bij gooi, er blijven altijd brokjes over... maar met direct door de poedersuiker mengen werkt het prima :).

14

@ stephl, voor royal icing hoef je niet eerst eiwit te maken, maar het gewoon bij elkaar gooien zoals jij zegt is daarvoor prima :Y

Voor bijv meringue creme moet je wel eerst eiwit maken, even met de garde flink kloppen en langs te randen gaan, dan heb je direct al geen klontjes. minimaal 1 uur laten staan, kan ook best wat langer, en je eiwitmengsel wordt wat dikker :Y

groetjes Tirza     

15

Dankjewel Tirza, dat heb ik nooit geweten! Mocht ik me ooit aan de meringue creme wagen dan zal ik het eens met een garde proberen :).

16

tipsytaartjeVoor bijv meringue creme moet je wel eerst eiwit maken, even met de garde flink kloppen en langs te randen gaan, dan heb je direct al geen klontjes. minimaal 1 uur laten staan, kan ook best wat langer, en je eiwitmengsel wordt wat dikker :Y

Dit is toch de botercreme??? die heb ik laatst proberen te maken, dus eiwit au bain marie kloppen, dan in de mixer en boter erbij...precies gedaan wat in het recept stond....maar het werd wel vloeibaar??? er is iets niet goed gegaan, nu zeg jij...1 uur laten staan....had het dus eerst af moeten laten koelen en dan mixen??? dit deed ik met de mixer van mijn moeder, die heeft een staande kenwood keukenmachine.

Groetjes Christa!

17

Christa163 schreef:

tipsytaartjeVoor bijv meringue creme moet je wel eerst eiwit maken, even met de garde flink kloppen en langs te randen gaan, dan heb je direct al geen klontjes. minimaal 1 uur laten staan, kan ook best wat langer, en je eiwitmengsel wordt wat dikker :Y

Dit is toch de botercreme??? die heb ik laatst proberen te maken, dus eiwit au bain marie kloppen, dan in de mixer en boter erbij...precies gedaan wat in het recept stond....maar het werd wel vloeibaar??? er is iets niet goed gegaan, nu zeg jij...1 uur laten staan....had het dus eerst af moeten laten koelen en dan mixen??? dit deed ik met de mixer van mijn moeder, die heeft een staande kenwood keukenmachine.

nee, dat hoeft niet!
als je eiwitpoeder gebruikt, maar je voor de meringue botercreme eerst het eiwit, die laat je minimaal 1 uur staan. Zodat het echt eiwit wordt zeg maar.
Daarna volg je het recept zoals het op de site staat. wat wel belangrijk is, is dat je kom en je garde en je mixer gardes waar je het eiwit en de suiker mee klopt, vetvrij zijn.

groetjes Tirza     

18

ik neem aan als ik heb afgewassen met afwasmiddel, dat dan mijn spullen vetvrij zijn... :cool:  oh, dus ik deed het wel goed dus :thumb: .

Nou ja, het is net taart....eerst veel oefenen voordat je alles weet. whahahahahaa :lol:

Groetjes Christa!

19

Hoeveel poedersuiker (ongeveer) op 1 eiwit?
Poedersuiker zeven lijkt me?
En dan alles bij elkaar in een kom en roeren/mizen maar????

Oh, wat spannend.
Maar tja, ik weet niet zo goed of ik mijn mix nog kan gebruiken, die is nl over de datum. Maar ruikt (nog) niet.(Zie ook mijn andere vraag elders op het forum)

20

staat bij recepten :Y

groetjes Tirza     

21

voor het makkelijke gebruik ik altijd de kant en klare icing poeder je hoeft alleen wat water toe te voegen (stevig voor rozen, middel voor lijnen en run outs) en gebruik liever geen huishoud mixer de motor gaat kapot. Een Kitchenaid e.d. heeft een sterkere motor.
groet,
Sylvana250

22

Misschien heeft iemand hier ook meteen antwoord om mijn vraag over RI. Ik heb het nu een aantal keer gemaakt met de mix en ik meng dan met de hand met een garde. Helaas heb ik dan kleine luchtbelletjes in mijn RI waardoor mijn lijntjes breken. Hoe kan ik dit voorkomen?

23

In het recept van RI wordt daar verse eiwitten gebruikt of poeder?Of is de hoeveelheid dan hetzelfde?

If life gives you lemons, make lemonade!

24

Misschien heb je hier iets aan, op deze site staat een recept voor RI met eiwit: http://candy.about.com/od/candybasics/r/royal_icing.htm

Zelf gebruik ik liefst eiwitpoeder met een paar druppeltjes citroensap, gaat heel goed.

25

XEsterX schreef:

In het recept van RI wordt daar verse eiwitten gebruikt of poeder?Of is de hoeveelheid dan hetzelfde?

of vers eiwit  (1 vers eiwit = 35gram M ei) of eiwitpoeder (5gram poder en 30 gram water, even mengen en dan meer dan een uur laten staan)

groetjes Tirza