1

Onderwerp: Hallo allemaal...

Laat ik maar meteen beginnen met een goede gewoonte, en mijzelf even voorstellen...

Mijn naam is Frans van Ballegooijen, woonachtig in Roosendaal, (in de maanden november t/m februari beter bekend als "Tullepetaonestad") en werkzaam als betonmixerchauffeur.

Ik ben al vanaf mijn vroege jeugd gek op bakken. Stond altijd eerste rang als moeders weer eens in de keuken stond om een taart of iets dergelijks in elkaar te draaien. Overigens vond ik toen het uitlikken van alle schalen en het opeten van de resultaten veel interessanter  *D

Af-en-toe zelf wel eens iets gebakken, maar veel verder dan kattentongen, spritsen en een appeltaart kwam ik eigenlijk nooit.

Begin dit jaar ben ik verder gaan kijken en heb het broodbakken (zonder broodbakmachine) opgepakt, en via het broodbakkersforum, en dankzij de molen waar ik ook mijn meel en bloem koop, ook weer in aanraking gekomen met het taartenbakken.

Toen ik eens bij de lokale kookwinkel was werd ik er op gewezen dat er daar workshops gegeven werden, o.a. taartdecoratie.

Even over nagedacht, en het toen maar eens gedaan. Zodoende stond ik eerder deze week tegenover MamaKaat bij KookaBurra, om te leren taartversieren. Zij heeft mij ook op 't spoor van dit forum gezet.

Ik kan wel zeggen dat het virus is aangeslagen, want ik ben volop aan 't zoeken op internet waar ik alle ingredienten en gereedschappen kan aanschaffen. Niet dat ik helemaal niets heb, bakvormen zat, maar om fondant en marsepein te vormen, daar heb ik nog niet veel spullen voor.

Niet dat ik dagelijks taarten ga maken hoor, ik moet ook nog werken en ook in 't weekend heb ik 't best druk. Daarnaast ben ik ook aan 't studeren (voor mijn werk), maar tussendoor moet ik toch wel tijd kunnen vinden om zo af-en-toe eens een taart in elkaar te draaien.

Overigens zal ik voorlopig eerst maar eens gaan lezen wat jullie allemaal te vertellen hebben hier op 't forum. En dan voorzichtig eens wat receptjes uit proberen.

Overigens heeft mijn vrouw al aangegeven welke vullingen ik mag gaan maken, en vervolgens verboden om die op een taart te smeren, uit een kommetje is dat allemaal vast veel lekkerder  :Y)

Enfin, genoeg gel*ld. Overigens praat ik over 't algemeen vooral in het begin heel veel, maar dat wordt later veel minder. Ik ben over 't algemeen niet zo'n kletskous. Maar als jullie wat willen weten... Gewoon vragen, misschien dat ik een antwoord heb...

Groetjes,

Frans...

Als 't niet gaat zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't gaat...

2

Re: Hallo allemaal...

Welkom op het forum en veel bak/leesplezier hier. Eindelijk weer een man erbij. Praat maar een eind weg hoor, want het is hier 1 groot gezellig kippenhok. Wat betreft het besmet raken met het virus, geen tips. Gewoon over je heen laten komen en ermee doorgaan  :) Ben benieuwd naar je creaties.

Nieuwsgierig? Kijk op http://rissie.haaralbums.nl/
Life is like a rollercoaster, so slow down!

3

Hoi Frans,

Ik las jouw verhaal en dacht "Frans, in de mix!"

Gaaf... een betonmixerchauffeur die deeg mixt in het weekeinde.
Ben bang dat jouw naam bij mij nu altijd Frans-in-de-mix zal blijven  :D

Enfin.
Welkom op dit digitale taarten-paradijs! Fijn dat jij er ook bij bent.

Groetjes.

Met zoete groet! Akire

4

Die creaties zullen even op zich moeten laten wachten, eerst maar eens wat spulletjes aan gaan schaffen. Niet dat ik niks heb, maar het zijn net die essentiële dingetjes die ik nog mis. Dus, zoals gezegd, voorlopig zal ik vooral lezen, lezen, lezen, en nog eens lezen. En mijn gebabbel zal snel naar de achtergrond verdwijnen...  ;)

@Akire: Och, als 't beessie maar een naampie heeft toch?

Zo, nu eerst huiswerk maken :) En nee, ik ben al een poosje van de middelbare af. (= al een jaartje of 30 geleden). Ik mag van mijn werkgever opnieuw de schoolbanken in, om te leren hoe beton gemaakt wordt.

5

Fascinerend! Ik heb vaak in productie omgevingen gewerkt als interim manager... en het blijft fascinerend. Beton... da's een wereld apart. Heel boeiend. (Helaas weet ik er niet veel van maar zou als ik de kans kreeg dat wel willen!)

Het mooie in mijn beroep is dat ik van het product of het productieproces niks af hoef te weten als ik binnen kom. Ik mag alles vragen en leer dan enorm veel - ben dan net een sponsje ;-D

Zo liep ik rond bij GE-plastics, Shell, Alcatel, GTI, Merck, Delta, DeJongeCova banden, VAR, etc... als it-manager of als project/programma manager. Maar ook bij transportbedrijven, ministeries, politie, ptt, overheidsinstellingen en stichtingen, verenigingen en verkoophuizen.

En elke keer mocht ik weer enorm veel leren. Als tegenprestatie leverde ik (uiteraard!!) vakwerk op mijn eigen terrein als manager. Daar konden zij dan vaak weer van leren. Een soort win-win-win situatie.

Beton... gaaf!!! Zet'em op.

Met zoete groet! Akire

6

Dat gaat helemaal goed komen... :Y

7

Hey Frans!! Leuk dat je er bent! Hahaha ik had je nog gewaarschuwd dat het verslavend was!!
Maar goed, ben benieuwd naar je creaties, dus als je zover bent wel posten he?
En tot die tijd lekker neuzen en uitproberen.
Je kan altijd mailen ;)
Jeeeee taart!!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/