1

Onderwerp: sprieten op bruidstaart

Op 5 okober mag ik een bruidstaart maken voor mijn nicht die gaat trouwen.
Ontwerp heb ik al af. Het worden 3 lagen met de bloemen vorm van wilton.
Ze wilde felle kleurtjes (aquablauw/fucsiaroze/limegroen)
1 taart met hartjes, 1 taart met bloemen 1 taart met streepjes.
Bovenop wilde ik sprieten in de taart. Met daaraan de initialen van het bruidspaar en veertjes en dan om de taart heen ook veertjes.
Ze heeft ook veertjes in haar bruidsboeket dus dat leek me wel leuk om dat terug te laten komen.
Even over de sprieten. ik heb al sprieten liggen die ik op de beurs in rotterdam heb gekocht.
Steek ik die door alle lagen heen ? Gaat het marsepein dan niet scheuren bovenop door de zwaartekracht ?  Of maak ik de sprieten korter en steek ze alleen in het bovenste taartje ?
Als ze ik door alle lagen heen steek dan moeten er in de kartonnetjes ook in het midden gaten toch ?
Hoe zou ik die veertjes vastkunnen maken ? Klein bolletje marsepein en dan daarop plakken met icing ? Jullie nog andere ideeen ?  :think:
Ik hoor het graag

2

Re: sprieten op bruidstaart

Ik neem aan dat je zo'n starburst geval bedoelt die nu zo in zijn in Engeland en Amerika. Zoiets als dit bvb (dit is slechts een voorbeeld)
http://img408.imageshack.us/my.php?imag … 097tc3.jpg

Die worden gemaakt door de 'sprietjes' te steken in een kleinehalvebol van modellingpaste (fondant met tylose) of in een flower spicke (een klein gesloten schuins aflopend plastic hulsje wat in de cake gestoken worden) gevuld met modellingpaste.

Geen dingen in je taart steken die er niet inhoren, als je iets in je taart steekt moet het voedselveilig zijn, er zijn speciale houdertjes voor bvb bloemen etc die je in een taart kunt steken en waar je dan de bloemen in steekt. (verse bloemen worden trouwens afgeraden wegens voedselonveilig en zelfs giftig)
Ik heb ergens een tekst liggen van Tombi Peck hierover, maar moet ik even zoeken)

Aan de sprietjes kun je op voorhand evetuele versieringen aanbrengen, sterretjes, hartjes, glitterbolletjes en ook eventueel veertjes

I believe in Sandy Claws

3

Re: sprieten op bruidstaart

Als ik sprietjes gebruik, steek ik een stevig rietje (of die dingen die we mee hebben genomen bij de sligro, heb morgen anders wel een paar voor je; zijn ook voedselveilig en steviger dan een rietje ;)) met onderin een bolletje marsepein in de taart. Daar gaan de sprieten in en in jouw geval zou ik ze alleen in de bovenste taart steken.

De veertjes die niet op je taart maar er omheen gaan zou ik met icing vastzetten inderdaad :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag