1 Laatst bewerkt door KoffieNL (12-11-2010 08:03)

Onderwerp: Eerste taart stort in

Voor ons feestje wil ik binnenkort een taart maken, en gisteren ben ik begonnen met een oefen-versie.
Gelukkig maar, want het gaat dus niet goed :P

Ik heb een beslag gemaakt van de volgende ingredienten:

115 g witte chocolade in stukjes
120 ml slagroom
120 ml melk
115 g zachte ongezouten boter
175 g suiker
3 eieren
225 g bloem
1 zakje bakpoeder
1 zakje vanillesuiker
snufje zout

Chocolade au bain marie laten smelten in de room, vervolgens de melk er door geroerd en aten afkoelen.
Suiker en boter gemengd, eieren 1 voor 1 er door en vervolgens om en om een beetje chocolade-mengsel / bloem (bloem, zout, bakpoeder, vanillesuiker) er doorheen gemixed.

Volgens het recept zou ik hiermee 2 springvormen van 23 cm (en 5 cm hoog) tot de rand kunnen vullen,\.
Ik kreeg één springvorm van 26 cm en 6/7 cm hoog niet eens gevuld?
Enfin, beslag er in en in de oven op 180 graden.
Dit zou in 20 - 25 minuten gaar moeten worden, maar toen was het nog vloeibaar van binnen.
Uiteindelijkt heeft het er ca. 45 minuten in gestaan.
Zag er prima uit.
Ik heb na die 45 minuten de oven uitgezet, en het rooster waarop de springvorm stond nar voren getrokken.
Dit heb ik zo ongeveer 20 minuten laten staan.
Toen ik weer ging kijken was de taart behoorlijk gecomprimeerd :P
Hij was niet meer mooi omhoog, maar helemaal vlak ingestort.

Als ik het e.e.a nazoek zijn er een aantal dingen niet goed gegaan en/of de oorzaak.

- Toch langer mixen op het moment dat de eieren door de suiker/boter gaan?
- Langer bakken, beginnen op een lage temperatuur en dan langzaam opvoeren
- Wellicht toch niet met de oven open laten afkoelen? Mijn oven doet nl. aan actief akoelen.

Ik ga straks een poging 2 doen, maar tips zijn welkom!
(BTW: iemand een idee waarom ik zo weinig besag heb, terwijl het recept zegt dat ik 2 springvormen zou moeten kunnen vullen?!).

http://zooi.oostindie.com/uploaded/DSCF3672_resize.JPG

2

Re: Eerste taart stort in

Ik kies voor laatste optie: Wellicht toch niet met de oven open laten afkoelen? Mijn oven doet nl. aan actief akoelen.

Het lijkt me nl beter dat dit geleidelijk gaat.
Ik heb recept bekeken maar ken het verder niet dus kan je daar geen tips over geven

Heb je de boter met de suiker helemaal wit geklopt?
Inderdaad ook goed kloppen tussen ieder eitje door.
Wanneer gaat de slagroom erdoor of is het óf slagroom óf melk?
Mij lijkt het wat veel vloeistof in verhouding tot de droge producten, maar dat hoeft op zich niet echt een groot probleem te zijn.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb vanochtend een nieuwe gemaakt, die ging wat beter.
Ik heb de boter wat zachter gemaakt en beter suiker/boter gemengd (al was dat niet helemaal wit, nooit van gehoord :? ).
Daarna de eieren erdoor, dik 10 minuten mixxen.
Dat was waarschijnlijk ook het laatste wat er nog in de mixxer zat, want daarna weigerde de mixxer nog enige dienst  :rolleyes:

Volgens het recept heb ik dus én slagroom én melk nodig.
De room samen met de chocolade smelten en daarna de melk erbij.
Wanneer de suiker, boter en eieren gemengd zijn gaat de room (slagroom, chocolade en melk) er door, samen met de bloem (om en om een beetje van elk).

Het bakken heb ik volgens het schema van deze site gedaan (1 minuten 150, 165 en 175).
Hij was stukken beter, maar zakte nog wel wat in (van een mooie bollende kop naar een vertiaal taartje :P ).

De ingezakte taart van gisteravond is ook beduidend natter aan de onderkant dan die van vanochtend.
Ik ga nog even kijken of ik ze samen ga gebruiken (gelukkig is het een oefentaart).

Zometeen eerst tijd vinden om een nieuwe mixxer te kopen  :x

5

Ik weet het niet zeker......maar ik denk dat het aan je bakpoeder ligt.1 zakje bakpoeder is voor 500 gr. bloem.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

6

Hmm, de hoeveelheid bakpoeder kun je idd wel eens gelijk in hebben.
Zometeen gewoon maar proberen er wat van te maken en er een laagje vulling tussen smeren (heb weer een nieuwe mixer :P ).
Volgende keer wat minder bakpoeder.