1

Onderwerp: werken met zwarte fondant

Hallo Allemaal,
Ik heb een vraagje.
Ik moet volgende week een taart bekleden. Het moet heel strak worden. Het is voor een architectenbureau. Nu heb ik een vraag.
Ik heb zwarte fondant in huis en die heb ik gebruik om een zwart rode hoed te maken. Ik vond de zwarte fondant vreselijk en hij bleef plakken en was heel slecht te bewerken. Ik kreeg heb ook niet helemaal strak glad voor de bekleden.
Ik moet een taart maken zwart, grijs en wit.
Wie oh wie heeft een tip voor me om beter met de fondant zwart te werken of is er een merk dat beter te bewerken is.
Ik hoop van jullie te horen.

Groetjes Yvonne

2

Re: werken met zwarte fondant

Maizena erdoor heen kneden! Daar gaat de plakkerigheid van af maar geeft geen vlekken zoals poedersuiker

3

Ik stoom even (met strijkijzer  :o  ) als ik vlekken op zwart weg wil, nadat ik er met een borsteltje over ben gegaan om zoveel mogelijk bloemsuiker weg te vegen.

Maar sinds een stel kleuters de bovenste taart van een stapeltaart niet moesten hebben omdat die 'zwart' was, bekleed ik niet meer in zwart  :lol:

4

@Reini..dat is een goede tip! Ik heb vorige week echt vlekken gekregen door maizena! Ik heb nu de bloemen die "gevlekt" waren maar zilver geverfd...maar dat deed het ook niet echt ten goede!

Just a beginner, tips and tricks are always welcome!

5

Wat fijn alle berichten. Ik heb eigenlijk problemen met het verwerken. Om het mooi glad om de taart te krijgen. Ik krijg het niet glad. Waar kan dat aan liggen

Groetjes Yvonne

6

Zwart is idd een stuk plakkeriger vind ik. Tylose erdoor is niet echt een optie omdat het voor bekleden is en dus opgegeten word.
Ik zou denk ik gewoon een klomp (Zoveel je nodig hebt ongeveer dus) aan de lucht laten drogen. Af en toe even doorkneden enzo, zodat je kan voelen of het al wat droger word en dus minder plakkerig. Zou denk ik maar zo een dag kunnen duren. En dan dus je taart bekleden.
Ik weet niet of dat de oplossing is hoor, maar zo zou ik het proberen in ieder geval.

7

Dank je. Ik denk dat ik dat ga doen. Ik moet donderdag beginnen met de taart. Zwart wit horizontale streep rondop. Bovenop grijs.
Foto van de persoon en allerlei teksten. Het is voor een architectenbureau. Best een moeilijk opdracht. Ik hoop dat het gaat lukken en anders maar opnieuw. Ik begin tijdig.

Groetjes Yvonne

8

Heel veel succes!

het is ook afhankelijk van het merk vind ik. Nu gebruik ik enkel gekeurde fondant van Regalice en dat is een echt heel fijn, niet plakkerig!