1

Onderwerp: Mijn eerste 'bruidstaart'. [FEEDBACK] zeer welkom

Hoi allemaal! Een nieuweling hier! Ik ben in januari enthousiast begonnen met mijn nieuwe hobby: taarten!
Na een maand zoveel mogelijk excuses verzinnen om een taart te maken werd het wat rustiger op taartgebied, omdat andere elementen (voornamelijk de studie) meer de aandacht vroegen. In augustus heb ik er nog twee gemaakt en nu werd mij door mijn zus gevraagd of ik een taart wilde maken voor de dag dat ze zich voor de wet zouden registreren als partners. Geen echte bruidstaart dus, maar wel een klein beetje (er is tenslotte maar weinig verschil tussen een bruiloft en een geregistreerd partnerschap). Tevens de eerste creatie die ik hier toon en ook mijn eerste stapel.

Ik durfde niet te stapelen thuis, want we moesten met z'n vijven in de auto en zeker een uur rijden. En aangezien dit mijn eerste stapel was vond ik het slimmer om het daar maar in elkaar te zetten.
Vooral de onderste taart is qua bekleden mislukt. Ik heb al met anderen er over gesproken, en we vermoeden dat de botercreme te warm/zacht is geweest, ondanks dat ik 'm wel na het afsmeren een tijdje in de koelkast heb gezet. En dat daardoor de vulling dus een rand ging vormen (hoewel ik opzettelijk best ver van de rand mijn dijkje heb gemaakt). Mocht iemand andere mogelijkheden bedenken dan hoor ik het graag. Ook heb ik er de laatste tijd altijd last van dat mijn fondant of marsepein redelijk snel scheurt als ik de taart bekleed. Nu zou je denken: dikkere laag er op, maar ik probeer het al redelijk dik te doen, maar ik ben bang dat het anders niet meer te eten wordt. Iemand daar tips voor? Kan dat ook te maken hebben met bijvoorbeeld warmte? (Ik heb namelijk ALTIJD warme handen! En ons huis is ook meestal redelijk warm, vooral de keuken ook).

Na de voltrekking in het gemeentehuis gingen we weer terug naar mijn zus en zwager thuis. Daar aangekomen wilde ik gaan stapelen en toen zag ik opeens een plasje naast mijn taart liggen. Botercreme! Zou dit komen door enorme temperatuurswisselingen? Is het daar zo gevoelig voor? (koude koelkast, warme auto, huis)

Goed, nu maar richting de foto's. De lieveheersbeestjes, lelies, klavertjes, sleutel, hart, hoefijzer en ringen zijn allemaal symbolen. Had er ook een kaart bij gedaan waar alle symbolen voor staan.
En ik was natuurlijk vergeten om die letters met tylose door het fondant of met gum paste te maken, dus dat was een heel gepiel, omdat ze vervormden als je ze oppakte. De lelies ben ik wel tevreden over voor een eerste keer en zonder foammatje. Maar dat laatste gaat er zeker wel komen, want dan krijg je ze toch echt mooier volgens mij.

http://i3.photobucket.com/albums/y83/Loontjuh/06cf9185-1.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y83/Loontjuh/f9e94991.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y83/Loontjuh/9efe9d66.jpg

Hij is dus zeker niet perfect, maar goed, als je het zo van een afstandje bekijkt ben ik er best tevreden over.
Andere tips ontvang ik ook graag :)

2

Re: Mijn eerste 'bruidstaart'. [FEEDBACK] zeer welkom

Vanwaar jouw bescheidenheid? HET IS EEN MOOIE TAART en zeker een bekroning op een officiele samenleving waard. Ze zullen er echt blij mee zijn geweest. Goed gedaan meissie!

Groetjes en truste.

Met zoete groet! Akire

3

je hoeft je nergens voor te verontschuldigen hoor ;)
iedereen maakt in het begin wel eens foutjes. of dingen gaan mis..

ik vind het een hele mooie taart hoor.. vooral voor een eerste bruidstaart...
je zien soms wel lelijke voorbij komen.. maar die van jou vind ik niet tussen de lelijke passen ;)

Yummie

4

Ik vind het een heel mooie taart :Y

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

5

Na het lezen van je verhaal dacht ik een hele andere taart te gaan zien.. De taart is veel mooier dan ik na je verhaal gedacht had! Super gedaan!! En ik sluit me erbij aan, niet zo bescheiden. Met watvoor botercreme smeer je af?? met 1:1 botercreme heb ik nog nooit een plasje rond mijn taart gehad. Ik heb dan ook wel eens gehad met de botercreme van de mix hier van de webshop. Daarvan was de boter redelijk zacht geweest en er zit natuurlijk veel vocht (water) in. Wat betreft je bolling bij je onderste taart heb ik niet echt tips, het zou kunnen dat de botercreme en de vulling zacht waren, waarmee heb je hem gevuld??

Maar nogmaals het is echt een mooie taart!! Die symbolen zijn ook leuk!!

6

ook ik had na het lezen van jouw verhaal verwacht een dramataart te zien, maar niets van dat alles. sterker nog, ik vind hem best netjes en goed er uit zien.
wat hierboven staat de 1:1 botercreme, die gebruik ik ook. ik laat het na het afsmeren zeker 15 min. in de koelkast hard worden en dan pas bekleden en smootheren, daarna weer in de koelkast en weer smootheren. ook druk ik na het vullen maar voor het afsmeren de taart goed stevig ( :Y ) aan zodat inzakken vrijwel onmogelijk is ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

7

Wow, mooooooie taart!! Mag je echt wel trots op zijn!! En je lelies zijn PRACHTIG!!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

echt geen slechte taart hoor
leuk gedaan

9

Beetje late reactie, maar ben erg druk geweest.

Allemaal heel erg bedankt!  :o Zeker ook voor de tips.
Ik maak altijd botercreme met de mix (aangezien ik daar een huuuuuge zak van heb staan en die nooit op krijg natuurlijk :D). Misschien maar eens gewoon 1:1 maken om uit te proberen... :)

10

:thumb:  :thumb: