Onderwerp: Mijn eerste 'bruidstaart'. [FEEDBACK] zeer welkom
Hoi allemaal! Een nieuweling hier! Ik ben in januari enthousiast begonnen met mijn nieuwe hobby: taarten!
Na een maand zoveel mogelijk excuses verzinnen om een taart te maken werd het wat rustiger op taartgebied, omdat andere elementen (voornamelijk de studie) meer de aandacht vroegen. In augustus heb ik er nog twee gemaakt en nu werd mij door mijn zus gevraagd of ik een taart wilde maken voor de dag dat ze zich voor de wet zouden registreren als partners. Geen echte bruidstaart dus, maar wel een klein beetje (er is tenslotte maar weinig verschil tussen een bruiloft en een geregistreerd partnerschap). Tevens de eerste creatie die ik hier toon en ook mijn eerste stapel.
Ik durfde niet te stapelen thuis, want we moesten met z'n vijven in de auto en zeker een uur rijden. En aangezien dit mijn eerste stapel was vond ik het slimmer om het daar maar in elkaar te zetten.
Vooral de onderste taart is qua bekleden mislukt. Ik heb al met anderen er over gesproken, en we vermoeden dat de botercreme te warm/zacht is geweest, ondanks dat ik 'm wel na het afsmeren een tijdje in de koelkast heb gezet. En dat daardoor de vulling dus een rand ging vormen (hoewel ik opzettelijk best ver van de rand mijn dijkje heb gemaakt). Mocht iemand andere mogelijkheden bedenken dan hoor ik het graag. Ook heb ik er de laatste tijd altijd last van dat mijn fondant of marsepein redelijk snel scheurt als ik de taart bekleed. Nu zou je denken: dikkere laag er op, maar ik probeer het al redelijk dik te doen, maar ik ben bang dat het anders niet meer te eten wordt. Iemand daar tips voor? Kan dat ook te maken hebben met bijvoorbeeld warmte? (Ik heb namelijk ALTIJD warme handen! En ons huis is ook meestal redelijk warm, vooral de keuken ook).
Na de voltrekking in het gemeentehuis gingen we weer terug naar mijn zus en zwager thuis. Daar aangekomen wilde ik gaan stapelen en toen zag ik opeens een plasje naast mijn taart liggen. Botercreme! Zou dit komen door enorme temperatuurswisselingen? Is het daar zo gevoelig voor? (koude koelkast, warme auto, huis)
Goed, nu maar richting de foto's. De lieveheersbeestjes, lelies, klavertjes, sleutel, hart, hoefijzer en ringen zijn allemaal symbolen. Had er ook een kaart bij gedaan waar alle symbolen voor staan.
En ik was natuurlijk vergeten om die letters met tylose door het fondant of met gum paste te maken, dus dat was een heel gepiel, omdat ze vervormden als je ze oppakte. De lelies ben ik wel tevreden over voor een eerste keer en zonder foammatje. Maar dat laatste gaat er zeker wel komen, want dan krijg je ze toch echt mooier volgens mij.
Hij is dus zeker niet perfect, maar goed, als je het zo van een afstandje bekijkt ben ik er best tevreden over.
Andere tips ontvang ik ook graag