1

Onderwerp: Brekende bloemen en maizena vlekken

Ik heb vandaag en gisteren gewerkt aan een taart voor een verjaardag. Ik had een heel idee in mijn hoofd, maar helaas is dit mislukt! (oké, misschien bij mijn derde taartje niet teveel eisen aan mezelf stellen)

Ik had bloemen gemaakt en die laten drogen, toen ik die vandaag op de taart ging zetten braken er best een paar. Komt dit doordat ik er zelf onvoorzichtig ben of heb ik iets nietgoed gedaan?

Verder heb ik op aanraden van de mevrouw in de winkel maizena gebruikt om op uit te rollen i.p.v. poedersuiker. Bij het wit zie je dat niet, maar ik heb ook zwart gebruikt en daar ziten nu dus allemaal lelijke vlekken op! Ik heb geprobeerd die te maskeren met zilver (verf van poeder en alcohol) maar nu ziet dat er ook niet echt mooi uit.

Ik heb nog veel te leren...dus wie heeft er tips????

Just a beginner, tips and tricks are always welcome!

2

Re: Brekende bloemen en maizena vlekken

voor de bloemen weet ik niet, maar ik heb juist met maizena een stuk minder vlekken dan met poedersuiker! ja, goed, ik heb wel vlekken, maar met een beetje voorzichtig vegen en ze zijn gewoon weg. en als ze dan al niet weg zijn, dan met de smoother gaan ze meestal wel gewoon weg bij mij.

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

3

ik rol altijd uit op crisco ( ik gebruik wel fondant, weet niet of dat bij marsepein anders werkt) of op een dik stuk tafelzeil.

bij mijn bloemen doe ik geen tylose ( omdat ze vaak opgegeten worden) en heb er tot nu toe geen last van gehad dat ze braken. Dus daarmee kan ik je niet verder helpen. :s

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Ik heb hiervoor wel fondant gebruikt...dus misschien toch eens crisco gebruiken!

Maar kan je die bloemen dan niet eten nu er tylose in zit???? Anders heb ik een hele taart die weggegooid kan worden...er zitten meer dan 100 bloemen op!!!!

In ieder geval al bedankt voor de tips!!!

bij marsepein moet je niet maizena gebruiken hoor, dat kan alleen bij fondant :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Voor zover ik weet maakt tylose het niet bepaald smakelijker. Het wordt ook helemaal hard dus ik zou bang zijn voor afbrekende tanden.

Uitrollen etc doe ik alleen maar op crisco. Zelfs poedersuiker vertrouw ik mezelf niet mee.

~ Never waste a good crisis... ~

jawel, bloemen oid met tylose kun je wel eten. Maar tsja het is hard en als er veel in zit kan het een wat glijerig gevoeletje in je mond geven. Maar je wordt er niet ziek van, technisch is het eetbaar :Y De een eet het op, de ander haalt het van zijn stukje af.
Kinderen eten het vaak op is mijn ervaring, "mag ik nog een bloemetje? Zij heeft er meer dan ik!!" etc etc ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Gelukkig...ik schrok al! De bloemen zijn ook trouwens niet keihard...maar gewoon hard...Hahaha!

En ik heb voor alles fondant gebruikt...geen marsepein. Heb ik dan gewoon pech dat het nu vlekken heeft gegeven op mijn zwart? Een beetje ongunstige toeval ofzo?

Nou ja...we zien dan de volgende keer wel hoe het dan gaat!

9 Laatst bewerkt door smarianne (09-11-2010 11:40)

als je je vlekken niet van je zwart afkrijgt zou je beetje in kunnen smeren met crisco. Lijkt eerst heel vettig maar volgende dag ziet het er al anders uit hoor, typt ze uit ervaring  O-)  Ziet er iig beter uit dan vlekken.
Je zou ook als het een puzzelplaatje is ff in vriezer kunnen leggen (kwartiertje) als je het er dan uithaalt begint het te zweten en trekken de vlekken ook weg.

En dat je bloemen breken zelfs met tylose denk ik dat je ze wat te dun hebt gehouden................?

10

Dat ga ik eens proberen!

Mijn bloemen waren niet heel erg dun...maar ik laat ze dan volgende keer wel iets dikker...kan geen kwaad om het te proberen!

Dankjewel!

Met crisco moet je wel een beetje oppassen als je de bloemen daarna nog wilt dusten, dat wordt niet zo mooi namelijk.
Verder hangt heel van af van de soort fondant, de hoeveelheid tylose en de luchtvochtigheid.
Wat je ook kunt doen is de fondant mengen 1:1 met gumpaste. Je moet bij zwart dan wel wat extra kleurstof toevoegen.
Dan worden je bloemetjes inderdaad wel hard en minder lekker, maar breken zal niet snel meer gebeuren. Ook niet als je ze wel dun uitrolt.

Succes!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

12

tipsytaartje schreef:

bij marsepein moet je niet maizena gebruiken hoor, dat kan alleen bij fondant :Y

Hoi Tirza
Even nieuwsgierig waarom dat dan is?
Ik hoor het graag
groetjes
Conny

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com