1

Onderwerp: Tylose, hoeveelheid?

Goodmorning all!

Wat is nou de goede hoeveelheid tylose om door fondant te kneden om het stevig te maken voor in mijn geval een mooie strik met veel lussen op een kadotaart. In de faq lees ik "2 theelepels op 500 gram fondant, mengen en laten rusten".
Maar bij vele forummers lees ik dat ze de hoeveelheid ruim overschrijden en toch niet het gewenste resultaat hebben.
Kan je als je merkt dat de tylose niet de gewenste hardheid heeft de boel weer bijelkaar kneden met nog meer tylose? Volgens mij wordt dit een brokkelbende?!?

Wie heeft er tips voor me...

Ik wil dus een kadotaart maken met een strik met ongeveer 15 lussen, handy tips hiervoor zijn ook welkom.

Groetjes,
Efje

PS: ik heb ook al alle berichten gelezen die uit de zoekfunktie met "tragant" en "tylose"

Groetjes,
Efje

2 Laatst bewerkt door Granny W. (02-09-2007 10:48)

Re: Tylose, hoeveelheid?

2 theelepels is 10 ml tylose en is ruim voldoende. Het helpt de fondant dieper te drogen inplaats van alleen op te korsten maar je moet het wel tijd geven.

Meng je tylose heel goed door de fondant, dit betekent dat je met net zo goed moet kneden als dat je er een kleurtje doorheen doet.

Verpak het luchtdicht in plastic en laat tenminste 2 uur rusten, daarna kun je het verwerken, maar het drogen duurt ook even natuurlijk dus het werkstuk daar ondersteunen met andere materialen bvb op maat gesneden piepschuim, waar het het nodig heeft en weg zetten en laten drogen op een plaats die niet vochtig is....want suiker trekt vocht aan.

Hoe groter/dikker het stuk, hoe langer het nodig heeft dus modellen maken met versterkt fondant dienen op tijd te geberuren en zijn zeker geen laatste moment werkje :)

Het drogen kan varieren van een paar uur (kleine dunne stukken) tot meerdere dagen.

I believe in Sandy Claws

3

Bedankt Granny W.
Het is me helemaal helder! Ik ga het gewoon proberen.
Ik had er al rekening mee gehouden dat het drogen een paar dagen kon duren, ik ga de strikken donderdag op de taart zetten.
Groetjes,
Efje

Groetjes,
Efje

4

Het kan ook schelen wat voor soort fondant je gebruikt. Er zijn er die zelfs zonder tylose al vrij snel hard opdrogen, andere soorten kun je weken laten liggen en worden nog niet echt hard.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

5

Helemaal met Lonneke eens, het verschil tussen bijvoorbeeld ballina en regalice met tylose vind ik enorm. (zelfs zo enorm dat ik voor iets dat uit moet harden eerder marsepein pak... en dat voor een fondant-freak :o - maar ja, de andere voordelen van ballina zijn weer erg groot....)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Oh?OK! Wat zijn dan de verhoudingen voor Regalice (webshop)? Wordt dit hard met tylose?

Groetjes,
Efje

7

Voor RegalIce zou ik die 2 tl. aanhouden (maar ik moet toegeven: ik doe Tylose zelf altijd op de gok... :o )

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag