1

Onderwerp: Witte chocolademousse van Tartacadabra verpest??

Ik heb net een poging gedaan om de witte chocolademousse te maken die ik had gevonden op de site van tartacadabra.
Dit was het recept:

Witte chocolademousse

Een heel lekkere én luchtige mousse, door de meringueschuim die er aan toegevoegd wordt. Erg lekker is om een gedeelte van de mousse wat te laten opstijven, er een laag cranberryjam op te doen en daarboven de volgende laag mousse. Ook verrukkelijk (en ook heel winters ;-) ) is om gedroogde pruimen in grove stukjes te hakken en te laten weken in wat cognac en deze door de mousse te spatelen.

200 gram witte chocolade, in stukjes
2 eetlepels melk
2 dl slagroom
4 eiwitten
4 blaadjes gelatine
75 gram fijne tafelsuiker

Laat de gelatine in een kom met koud water zo'n 5 minuten weken. Smelt de chocolade samen met de melk au bain marie. Roer de slagroom door het chocolademengsel, laat het wat verwarmen en roer er de uitgeknepen gelatineblaadjes door.
Doe de eiwitten en de suiker in een grote kom en zet die op een pan met zacht kokend water. Klop de eiwitten met de mixer tot een stijf, glanzend meringueschuim. Spatel het chocolademengsel voorzichtig door de meringue (en voeg eventueel de cognacpruimen toe). Laat de mousse in de koelkast ruim 4 uur opstijven.

Als ik het zo lees, moet de slagroom ongeklopt aan de witte chocolade toegevoegd worden toch? Dit heb ik, na lang twijfelen ook gedaan.
Maar nu komt het. De eiwitten heb ik stijf geklopt, maar als je de wittechocolademengsel (HEEL vloeibaar) er bij doet dan blijft er van je meringue schuim niets meer over. Ik heb nu dus allemaal kleine "klontjes"schuim.
Zal dit de bedoeling zijn?
Wat heb ik mogelijk niet goed gedaan? Iemand tips?

"Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift."

2

Re: Witte chocolademousse van Tartacadabra verpest??

Dit recept klinkt heel lekker, ik ben heel benieuwd of er iemand tips heeft! Ik helaas niet, sorry.

Groetjes, Monica

3

Heb je wel het chocomengsel helemaal laten afkoelen?

Groetjes van Bianca

4

BiancaB schreef:

Heb je wel het chocomengsel helemaal laten afkoelen?

Nee , niet helemaal.... Dat doe ik bij andere mousses ook niet, MAAR dan gebrui ik ook geen eiwitschuim. Dus daar heb je misschien wel een punt!!!!!
STOM STOM STOM!!!

5 Laatst bewerkt door dvarekamp (04-11-2010 14:44)

Heb net even in de koelkast gespiekt, en... Het lijkt te zijn gelukt!!!! Er lag een soort schuimlaagje op en daaronder een gladde mousse. Ik heb het schuimmengsel er flink doorheen geroerd en nu weer teruggezet in de koelkast. ben benieuwd!!

Ik had al nieuwe ingredienten gehaald om een simpelere mouisse te maken, maar misschien heb ik die niet nodig!!!

Wel vind ik het extreem zoet!! Wil het combineren met een laag frambozenmousse. Nog tips om de chocolade mousse wat minder zoet te maken, maar niet de choco smaak te verliezen?

6

ik maak wel eens vaker chocolademousse maar dit is altijd met geklopte slagroom. maar dan moet je nog zorgen dat je chocolade genoeg is afgekoeld!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."